Har man inte ankare med sig i en båt ?Jag har en propulse själv och 2 av kompisarna har det på sina båtar
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Erfarenhet av ProPulse propeller
Collapse
X
-
Av ren nyfikenhet, hur många gånger har endast ett blad gått av? Min enda praktiska erfarenhet av Propulse och bladbyte är att för något år sedan i kävlingeåns mynning, tre blad rök i ett ögonblick när vi plötsligt kände grus med propellern i krypfart. Blev en kort men minnesvärd fisketur.Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inläggHåller med ovanstående till fullo, det sprar både pengar och motorer betydligt!
För att prata lite utifrån egen kunskap så brukar en motor klara 2-3rejäla smällar innan växelhus och lager ger upp mer en aluprop(som mest alltså),hitills i år så har jag bytt 53 blad och och inte en enda motor som gått(inte som varit ny i alla fall). Så det pratar sitt egna språk.. Den mest otursfölja motor har gått på 5ggr, och en gång så rejält att vi fick minska ner scheddaren...
Kommentera
-
Spar pengar? Vad kostar bladen? Om du gjort över med 53 blad hittills så verkar det ju bara vara rent smäck...Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inläggHåller med ovanstående till fullo, det sprar både pengar och motorer betydligt!
För att prata lite utifrån egen kunskap så brukar en motor klara 2-3rejäla smällar innan växelhus och lager ger upp mer en aluprop(som mest alltså),hitills i år så har jag bytt 53 blad och och inte en enda motor som gått(inte som varit ny i alla fall). Så det pratar sitt egna språk.. Den mest otursfölja motor har gått på 5ggr, och en gång så rejält att vi fick minska ner scheddaren...
Kommentera
-
Eller så står man där utan både växelhus och propellerUrsprungligen postat av 7Ur5b67rI vissa lägen är den säkert jättebra och ekonomisk som tex i allmana_minis fall
jag hade en på en motor tidigare och jag var inte nöjd med den men jag hade för liten motor till den båten så det kan ju ha berott på det
Men om man tänker så här.....
Man är ute och fiskar havsöring i januari kl är 14.00 och man råkar köra av alla fyra blad vid ett grynnområde och ganska hård vind ligger på mot dig
+2 grader i vattnet,
man riskerar driva ännu längre in bland grynnorna eller mot ett berg
i det läget börjar man inte byta blad ,då gäller det att ha en extramotor som startar lätt eller ha en båt som går att ro
Med en alu-propeller skulle man sig åtminstånde ta sig framåt även om den ser ut som ett russin

Som sagts tidigare, finns både för och nackdelar.
Själv kör jag aluminium.
Kommentera
-
Har jobbat en del med båttillbehör och känner till Propulse ganska väl och även användt den på flera motorer.
Du förlorar lite på toppfart framför allt om det är en lite större motor 100 hk och däröver. Greppet blir bättre då den är fyrbladig och kommer lättare upp i planing. Styrförmågan ökar ju och risken för kavaiation minskar oftast inget problem för en fiskare... Bladen går av vid påstötning vilker är meningen för att spara mer värdefulla delar som växelhus m.m.. Det finns en slits en brottyta på varje blad för att det jusj skall gå av...det är smart då det kan bli grymt dyrt annars. Stålpropp är bästa för topphastighet med gör också rent hus vid en påstötning , ny proppeller , nytt växelhus .... Har du en Propulse så skall man alltid ha två reservblad med sig annars så har man inte produktens alla fördelar. Vid kris kan man alltid göra om den till en två bladare och ta sig hem på det sättet. Att kunna ändra stigning är bra om du trollar och anpassa farten därefter men tänk då på att inte övervarva motorn vid fullt gaspådrag. Propulse är en smart produkt om man fiskar i svåra förhållande och inte vid varje tillfälle behöver maxa topphastigheten.....
Kommentera
-
Väldigt enkelt, ett propulse blad kostar 2-4hundra tror jag(betalar inte själv), en aluminium propeller kostar 1500 till 2000.Ursprungligen postat av Mogge Visa inläggSpar pengar? Vad kostar bladen? Om du gjort över med 53 blad hittills så verkar det ju bara vara rent smäck...
Om vi nu säger att jag kör på en grynna och drar av 2 blad(vanligaste förlusten) så blir alltså kostnaden totalt utöver din egna tid då 800kr om vi räknar det andra priset. Samma skada med en aluminium propeller är 1500 i bästa fall.
Om du istället är lite dumsnål så kan du självklart "putsa" till propellern men tappa både kraft och dessutom korta ner livslängden på din motor.
4blad propulse skulle alltså kosta 1600:- om du verkligen lyckas med det(aldrig hänt hitills) och för en ny propeller kostar det 2000 hur du än vrider och vänder på det...
53 blad är alltså 13,25 propellrar och i kostnad omvänt så blir det 21200,
53skadade blad på propellrar så kan du kallt räkna med hälften så många skadade propellrar vilket ger en kostnad av 50000:-
Viktigt är att jag tänker i företags anda nu och inte som privatperson, även om jag förmodligen skulle fundera på att byta till propulse ändå, väldigt trevligt att kunna göra båten stark ist för snabb tkr jag..När släkten vill med ut=)Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg
Kommentera
-
OT: Jag kör stålpropp och håller mig ifrån grunda vatten istället :-)Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inläggVäldigt enkelt, ett propulse blad kostar 2-4hundra tror jag(betalar inte själv), en aluminium propeller kostar 1500 till 2000.
Om vi nu säger att jag kör på en grynna och drar av 2 blad(vanligaste förlusten) så blir alltså kostnaden totalt utöver din egna tid då 800kr om vi räknar det andra priset. Samma skada med en aluminium propeller är 1500 i bästa fall.
Om du istället är lite dumsnål så kan du självklart "putsa" till propellern men tappa både kraft och dessutom korta ner livslängden på din motor.
4blad propulse skulle alltså kosta 1600:- om du verkligen lyckas med det(aldrig hänt hitills) och för en ny propeller kostar det 2000 hur du än vrider och vänder på det...
53 blad är alltså 13,25 propellrar och i kostnad omvänt så blir det 21200,
53skadade blad på propellrar så kan du kallt räkna med hälften så många skadade propellrar vilket ger en kostnad av 50000:-
Viktigt är att jag tänker i företags anda nu och inte som privatperson, även om jag förmodligen skulle fundera på att byta till propulse ändå, väldigt trevligt att kunna göra båten stark ist för snabb tkr jag..När släkten vill med ut=)
Kommentera
-
Tyvärr så tkr jag inte propulse är posetiva på dom låga farterna...Ursprungligen postat av FISH FOR I Visa inläggMin 25:a gör ca 2 knop på tomgång med nuvarande alupropp skulle man kunna få ner den till göstrolling hastighet med en propulse? De näms ju att man kan ställa stigningen.
Vet att det enligt teori borde ge en lägre fart men jag har inte upplevt det på sådant sätt....
Kom på en sak som verkligen är negativt med propulse, fast samma problem finns på evinrudes nya höghastighets proppar...
Backverkan blir alldeles för dåligt tyvärr...Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 402 visningar