förstår du inte det är det ingen ide för mig att fortsätta disk.
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Erfarenhet av ProPulse propeller
Collapse
X
-
Verkningsgraden som du tappar genom att du skadat din propeller och dom slipar dom jämna och fina igen... Tappar väldigt mkt, självklart beroende på hur stor skadan var men iaf...Ursprungligen postat av Viesker Visa inläggVad menar du med verkningsgrad? 3 blad isf 4? isf är du ute och cyklar, verkningsgraden per blad minskar ju fler du har. Bäst verkningsgrad har du med en enbladig propeller men då får du en jävla obalans så det funkar inte i praktiken. Däremot får du bättre acc med fyra blad men lägre toppfart, det är därför alla stora fartyg (färjor, fraktfartyg) har 2-bladiga propellrar. Propulse är gjord i plast (vilken aldrig kan bli lika styv som aluminium) vilket gör att den flexar vilket ger sämre verkningsgrad.
För att inte tala om soppa förbrukningen som går upp med en propulse.
Och när mitt växelhus rasar pga. en grundstötning så kallar jag in försäkringsblolaget och då kostar det 2500 i självrisk.
Summa summarum: för bästa ekonomi kör med alu eller ännu hellre rostfri prop utan att gå på grund.
ps. "slitagegummit" heter hub och går i de flesta fall att byta ut
För våran del så har propulse bara varit posetiv och är en kanon sak!
Den huben du pratar om, har du testat byta den?
'Jag har gjort det och det kommer jag inte göra igen...
Skitjobb deluxe.. Enda gången man kan "räkna" hem den är om du använder din båt väldigt sparsamt under en lång tid och propellern är i perfekt skit när huben som det tydligen heter ger upp...
Summa summarum, så är det självklart billigast att inte gå på grund, proppen får du ju med på köpet och därmed ingen kostnad så det förstår jag..Men som jag hela tiden påpekat så är det här ur en uthyrnings synpunkt/ om du fiskar i sjöar som faktiskt inte ser ut som ett badkar...
Det finns 2 sorters sjömän, dom som har gått på och dom som kommer...
Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg
Kommentera
-
När en propeller lagas så slipas den inte jämn utan man lägger på nytt material så att den blir som ny.
http://propellertrim.se/reparationer-i-6.html
Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inläggVerkningsgraden som du tappar genom att du skadat din propeller och dom slipar dom jämna och fina igen... Tappar väldigt mkt, självklart beroende på hur stor skadan var men iaf...
För våran del så har propulse bara varit posetiv och är en kanon sak!
Den huben du pratar om, har du testat byta den?
'Jag har gjort det och det kommer jag inte göra igen...
Skitjobb deluxe.. Enda gången man kan "räkna" hem den är om du använder din båt väldigt sparsamt under en lång tid och propellern är i perfekt skit när huben som det tydligen heter ger upp...
Summa summarum, så är det självklart billigast att inte gå på grund, proppen får du ju med på köpet och därmed ingen kostnad så det förstår jag..Men som jag hela tiden påpekat så är det här ur en uthyrnings synpunkt/ om du fiskar i sjöar som faktiskt inte ser ut som ett badkar...
Det finns 2 sorters sjömän, dom som har gått på och dom som kommer...

Kommentera
-
Märkligt, samtliga företag som gjort det för oss säger att det inte ska gå att "lägga" till material på en proppeller utan att förstöra balansen,...Ursprungligen postat av Viesker Visa inläggNär en propeller lagas så slipas den inte jämn utan man lägger på nytt material så att den blir som ny.
http://propellertrim.se/reparationer-i-6.html
Vad ligger en sådan lagning på?Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg
Kommentera
-
Nej det gör jag inte , jag hänvisar till ett test av över 40 propellrar där Propulse kommer ut som den mest bränslesnåla.... Du säger att den drar med soppa vilket i så fall enligt mina antaganden beror på att den är felinställd. Du surrar om blad och verkningsgrad. Verkningsraden beror på många saker och är mer avancerat än bara hur många blad man har bla : stigningen , bladarea och bladtryck. Bladarean är direkt kopplat till verkningsgraden och bladarean i sin tur bestäms av bladtrycket... Den verkliga verkningsgraden när du och jag kör beror ju helt och hållet på hur dessa parametrar är anpassade till den båt som proppen sitter på. Detta ämne är så avancerat och jag vill inte påstå att jag besitter specialist kompetens men i verkliga livet brukar det sluta med att man får prova sig fram till rätt propp.Ursprungligen postat av Viesker Visa inläggförstår du inte det är det ingen ide för mig att fortsätta disk.
Kommentera
-
Det sistnämnda håller jag med om till fullo. Vad jag försöker säga är att flera blad ger bättre grepp men sämre toppfart. Ungefär som att en dragracer har breda däck för att få ner kraften i backen medan dom som jagar hastighetsrekord har smala däck för att få mindre rullmotstånd.
Verkningsgrad, dimensionslös storhet som betecknar hur effektivt ett system omvandlar energi till nyttigt arbete i någon form. (klippt från wikipedia).dvs toppfart inte acceleration
Sen att det spelar in en massa andra faktorer i det hela är en annan sak men i grunden är en 2 bladig propeller effektivast men kanske inte mest praktisk.
Om du får min båt ( Arrow 510 Mariner 60 EFI 4t ) att toppa 35 knop och dra mindre än 0,5 l/dist. i 25 knop med en propulse så är du välkommen att testa för det är vad den gör nu med en 3-bladig alu prop som är lagad en gång för 700 spänn
Ursprungligen postat av Fishcraft Visa inläggNej det gör jag inte , jag hänvisar till ett test av över 40 propellrar där Propulse kommer ut som den mest bränslesnåla.... Du säger att den drar med soppa vilket i så fall enligt mina antaganden beror på att den är felinställd. Du surrar om blad och verkningsgrad. Verkningsraden beror på många saker och är mer avancerat än bara hur många blad man har bla : stigningen , bladarea och bladtryck. Bladarean är direkt kopplat till verkningsgraden och bladarean i sin tur bestäms av bladtrycket... Den verkliga verkningsgraden när du och jag kör beror ju helt och hållet på hur dessa parametrar är anpassade till den båt som proppen sitter på. Detta ämne är så avancerat och jag vill inte påstå att jag besitter specialist kompetens men i verkliga livet brukar det sluta med att man får prova sig fram till rätt propp.
Kommentera
-
Ok !
Om du är nöjd med din propp så kör vidare det finns ingen anledning att hålla på att exprementera med något som funkar bra....Själv har jag stålpropp funkar också skitbra ,,, tills jag kör på i alla fall. På båten jag körde innan hade jag en Propulse funkade bra det med efter att jag hade fått in rätt stigning....
Kommentera
Foton
Collapse
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
|
31 svar
23 402 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av nivv
2025-05-21, 18:35
|
||
|
Startad av heinrich79, 2010-09-16, 08:59
|
10 svar
4 722 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av heinrich79
2025-10-14, 16:04
|
||
|
Startad av Andreasbd, 2018-04-01, 20:48
|
3 svar
1 500 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Andreasbd
2025-06-23, 20:23
|
||
|
Startad av Bjurliträsket, 2024-12-28, 21:31
|
0 svar
105 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
|
||
|
Startad av Fluefaen, 2025-02-07, 11:42
|
2 svar
237 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg
av Team Colibri
2025-02-08, 08:04
|
Kommentera