Erfarenhet av ProPulse propeller - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Erfarenhet av ProPulse propeller

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

ta en titt där ! kan även tillägga att båten gör ca 3-5 knop mer nu på topp fart med orginalpropeller jämfört med propulse

Kommentera

800 spänn för två blad när man kan laga en alu prop för 700? jag har 2 alu propar, en på motorn och en i stuvfacket så att jag snabbt kan byta och ta mig hem. Ännu bättre om du har powertrim och elmotor, då tar du dig fram överallt utan att skada propen. Däremot blir det en del kostnader för plast och gelcoat men det e ju både billigt och luktar gott

Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inlägg
      Väldigt enkelt, ett propulse blad kostar 2-4hundra tror jag(betalar inte själv), en aluminium propeller kostar 1500 till 2000.

Om vi nu säger att jag kör på en grynna och drar av 2 blad(vanligaste förlusten) så blir alltså kostnaden totalt utöver din egna tid då 800kr om vi räknar det andra priset. Samma skada med en aluminium propeller är 1500 i bästa fall.

Om du istället är lite dumsnål så kan du självklart "putsa" till propellern men tappa både kraft och dessutom korta ner livslängden på din motor.

4blad propulse skulle alltså kosta 1600:- om du verkligen lyckas med det(aldrig hänt hitills) och för en ny propeller kostar det 2000 hur du än vrider och vänder på det...

53 blad är alltså 13,25 propellrar och i kostnad omvänt så blir det 21200,
      53skadade blad på propellrar så kan du kallt räkna med hälften så många skadade propellrar vilket ger en kostnad av 50000:-

Viktigt är att jag tänker i företags anda nu och inte som privatperson, även om jag förmodligen skulle fundera på att byta till propulse ändå, väldigt trevligt att kunna göra båten stark ist för snabb tkr jag..När släkten vill med ut=)

Kommentera

Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
        800 spänn för två blad när man kan laga en alu prop för 700? jag har 2 alu propar, en på motorn och en i stuvfacket så att jag snabbt kan byta och ta mig hem. Ännu bättre om du har powertrim och elmotor, då tar du dig fram överallt utan att skada propen. Däremot blir det en del kostnader för plast och gelcoat men det e ju både billigt och luktar gott
        Sant, men verkningsgraden då?
        Sen har du ju "slitage gummit" i proppen somger upp efter några grundstötningar med...Kan inte det fakt termiska namnet som du kanske märkte:P
        Ock tänk på din stackar motor som kommer övervarva deluxe för att du ska komma upp i den absoluta toppfart
        Senast ändrad av Allmana_mini; 2009-08-11, 21:36.
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

Kommentera

Kan inflika att 4 nya propule blad kostar 595 Sek.. Har själv köpt och bytt en uppsättning i sommar.. tar ca 10 min, sen är det bara att köra vidare! Mycket prisvärt och sparar vevhuset på motorn!

Susuki 50 hk fyrtakt..

/Per

Kommentera

Med rätt stigning är det inga problem att få ner farten till 1 knop.. Trollar själv mycket så det fungerar kanonbra!
            Smaken är ju som baken, men jag är helnöjd med min Propulse och kan verkligen rekomendera det..
            Glöm bara inte att ha ett par extra blad och verktyg i båten så är det en lek att byta om olyckan är framme.. Men som sagt, det finns för och nackdelar med allt.

/Per

Kommentera

Vad menar du med verkningsgrad? 3 blad isf 4? isf är du ute och cyklar, verkningsgraden per blad minskar ju fler du har. Bäst verkningsgrad har du med en enbladig propeller men då får du en jävla obalans så det funkar inte i praktiken. Däremot får du bättre acc med fyra blad men lägre toppfart, det är därför alla stora fartyg (färjor, fraktfartyg) har 2-bladiga propellrar. Propulse är gjord i plast (vilken aldrig kan bli lika styv som aluminium) vilket gör att den flexar vilket ger sämre verkningsgrad.

För att inte tala om soppa förbrukningen som går upp med en propulse.

Och när mitt växelhus rasar pga. en grundstötning så kallar jag in försäkringsblolaget och då kostar det 2500 i självrisk.

Summa summarum: för bästa ekonomi kör med alu eller ännu hellre rostfri prop utan att gå på grund.

ps. "slitagegummit" heter hub och går i de flesta fall att byta ut

Ursprungligen postat av Allmana_mini Visa inlägg
              Sant, men verkningsgraden då?
              Sen har du ju "slitage gummit" i proppen somger upp efter några grundstötningar med...Kan inte det fakt termiska namnet som du kanske märkte:P
              Ock tänk på din stackar motor som kommer övervarva deluxe för att du ska komma upp i den absoluta toppfart

Kommentera

[QUOTE=Viesker;471683]Vad menar du med verkningsgrad? 3 blad isf 4? isf är du ute och cyklar, verkningsgraden per blad minskar ju fler du har. Bäst verkningsgrad har du med en enbladig propeller men då får du en jävla obalans så det funkar inte i praktiken. Däremot får du bättre acc med fyra blad men lägre toppfart, det är därför alla stora fartyg (färjor, fraktfartyg) har 2-bladiga propellrar. Propulse är gjord i plast (vilken aldrig kan bli lika styv som aluminium) vilket gör att den flexar vilket ger sämre verkningsgrad.

Och när mitt växelhus rasar pga. en grundstötning så kallar jag in försäkringsblolaget och då kostar det 2500 i självrisk.

Summa summarum: för bästa ekonomi kör med alu eller ännu hellre rostfri prop utan att gå på grund.

Läs nedan från ett test i USA. Tycker definitivt att man kan ta tala om verkningsgrad i den bemärkelse att en fyrbladig "greppar" bättre i vattnet och kommer snabbar upp i planing vilket definitivt påverkar verkningsgraden i den bemärkelse att förbrukningen minskar i marschfart som kan antas vara 70% av toppfarten....Var och en blir salig på sin tro men att du kommer undan med 2500 pix låter som en dyr försäkring och byta växelhus brukar följa med att det är ytterst svårt att få balans i motorn och eviga vibrationer framöver.... Men vad fan vissa kör plast i detta fall komposit och bladen flexar inte mer än vad en aluminium gör rent generellt , vissa kör aluminium och andra stålpropp själv har jag kört alla de sorter och har varit hyfsat nöjd med alla varianter

Propulse achieves best fuel consumption results in comprehensive test of 46 propeller
                2007-10-01
                Propulse achieves best fuel consumption results in comprehensive test of 46 propeller

In a comprehensive test of 46 outboard engine propellers Propulse came out as the most fuel efficient propeller at cruising speed. The test was done with a Yamaha 4-storke engine on Anytec 622, a 21 feet aluminum boat. The test included all range of propeller from low cost aluminum propellers to expensive high performance steel propellers. The Propulse model tested was 8902. Click here to download the test results.

Kommentera

Propuls blad är INTE gjorda av plast. Dessa är gjorda av kompositmaterial som är en blandning av kolfiber och växtfiber och är oerhört starkt!

Kommentera

Klippt och skuret från DENNA

Antal propellerblad
                    En enbladig propeller skulle vara den mest effektiva – om vibrationsnivån kunde tolereras.
                    Så, för en acceptabel balans som ger mycket mindre vibrationer är en tvåbladig propeller i
                    praktiken den mest effektiva. Allteftersom bladantalet ökar, minskar också verkningsgraden,
                    men så även vibrationsnivån. De flesta propellrar tillverkas med tre blad vilket utgör en
                    kompromiss mellan vibrationer, storlek, verkningsgrad och kostnad. Skillnaden i
                    verkningsgrad mellan två- eller trebladiga propellrar anses vara mindre betydelsefull än
                    skillnaden i vibrationsnivå. Så gott som alla racingpropellrar är för närvarande antingen treeller
                    fyrbladiga.

[QUOTE=Fishcraft;471684]
                    Ursprungligen postat av Viesker Visa inlägg
                    Vad menar du med verkningsgrad? 3 blad isf 4? isf är du ute och cyklar, verkningsgraden per blad minskar ju fler du har. Bäst verkningsgrad har du med en enbladig propeller men då får du en jävla obalans så det funkar inte i praktiken. Däremot får du bättre acc med fyra blad men lägre toppfart, det är därför alla stora fartyg (färjor, fraktfartyg) har 2-bladiga propellrar. Propulse är gjord i plast (vilken aldrig kan bli lika styv som aluminium) vilket gör att den flexar vilket ger sämre verkningsgrad.

Läs nedan från ett test i USA. Tycker definitivt att man kan ta tala om verkningsgrad i den bemärkelse att en fyrbladig "greppar" bättre i vattnet och kommer snabbar upp i planing vilket definitivt påverkar verkningsgraden i den bemärkelse att förbrukningen minskar i marschfart som kan antas vara 70% av toppfarten....Var och en blir salig på sin tro men att du kommer undan med 2500 pix låter som en dyr försäkring och byta växelhus brukar följa med att det är ytterst svårt att få balans i motorn och eviga vibrationer framöver.... Men vad fan vissa kör plast i detta fall komposit och bladen flexar inte mer än vad en aluminium gör rent generellt , vissa kör aluminium och andra stålpropp själv har jag kört alla de sorter och har varit hyfsat nöjd med alla varianter

2007-10-01

In a comprehensive test of 46 outboard engine propellers Propulse came out as the most fuel efficient propeller at cruising speed. The test was done with a Yamaha 4-storke engine on Anytec 622, a 21 feet aluminum boat. The test included all range of propeller from low cost aluminum propellers to expensive high performance steel propellers. The Propulse model tested was 8902. Click here to download the test results.
                    Senast ändrad av Viesker; 2009-08-12, 19:26.

Kommentera

[QUOTE=Viesker;471709]Klippt och skuret från DENNA

Antal propellerblad
                      En enbladig propeller skulle vara den mest effektiva – om vibrationsnivån kunde tolereras.
                      Så, för en acceptabel balans som ger mycket mindre vibrationer är en tvåbladig propeller i
                      praktiken den mest effektiva. Allteftersom bladantalet ökar, minskar också verkningsgraden,
                      men så även vibrationsnivån. De flesta propellrar tillverkas med tre blad vilket utgör en
                      kompromiss mellan vibrationer, storlek, verkningsgrad och kostnad. Skillnaden i
                      verkningsgrad mellan två- eller trebladiga propellrar anses vara mindre betydelsefull än
                      skillnaden i vibrationsnivå. Så gott som alla racingpropellrar är för närvarande antingen treeller
                      fyrbladiga.

Jaha och ?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      23 664 visningar
                      0 gillar