Suzuki DT30C strul - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Suzuki DT30C strul

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Suzuki DT30C strul

    Hej

    har ett för mig konstigt problem med min motor som jag inte lyckats klura ut så jag skulle behöva lite tips.

    Motorn har gått bra till och från men ibland fnyser den vid låga varv och knackar aningen (går orent) vid lite mellanhöga varv. Gasar jag fullt går det bra, men accelerationen kan komma efteråt som en mindre boost. Tongång funkar inte när den strular, startar med choke och så pustar den och lägger av.

    Jag trodde att jag funnit källan till problemet (luft) när jag vid flera tillfällen kopplat bort slangen nere vid tanken och vipps fungerade allt. Men senast var det lönlöst och det gick knappt att komma iväg.

    Har funderat på väta någonstans också men...Kan man köra med lite K-sprit?
    Startar alltid klockrent när man ska börja köra.

    Jag har en 25L tank kopplat med 1.5m slang + blåsa som byttes för 2 år sedan.

    Ett annat fenomen är att det till 98% uppstår efter 4-5 timmars användning.

    Min teori nu är att motorn kanske inte klarar att suga bensin vid halv tank.

    Några idéer?

    Magnus

  • #2
    Skulle inte motorn gå dåligt hela tiden då?
    Blåsan är inte biltema eller liknande.
    Magnus

    Kommentera


    • #3
      Kan vara att röret från tankarmaturen ner i tanken har lossnat eller spruckit. Det hände på farsans båt. Den gick illa på låg och mellanvarv och ibland bara dog den. Man pumpade upp tryck på blåsan men efter några sekunder var trycket borta. Men med lite bensinfast lim så var problemet löst.

      Kommentera


      • #4
        Ursprungligen postat av Fiskarn0383 Visa inlägg
        Kan vara att röret från tankarmaturen ner i tanken har lossnat eller spruckit. Det hände på farsans båt. Den gick illa på låg och mellanvarv och ibland bara dog den. Man pumpade upp tryck på blåsan men efter några sekunder var trycket borta. Men med lite bensinfast lim så var problemet löst.
        Helt rätt det är troligen bränsle relaterat kolla upp ALLT på vägen till motorn i första hand även pick upen i tanken.
        Och avluftningarna på tanken
        Finns membran i soppapump vilket jag förutsätter kolla även detta.
        Om detta inte funkar kommer tändningen in men som sagt bränsle tillförseln i första hand.
        Vid tändnings problem går oftast motorn dåligt JÄMT.
        Lycka till
        PS nybytt blåsa betyder inte att den funkar länge finns måndags exemplar av allt
        I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

        Kommentera


        • #5
          Hej har du provat me o byta tändstift jag hade oxå problem en gång me att motorn inte drog när man gasade,men jag bytte stift o då var de problemet ur världen testa vem vet. Hoppas de löser sig
          Vattnet e alltid blött

          Kommentera


          • #6
            Tankarmaturen låter intressant, strular ju mest när det har gått ett tag och det betyder ca 1/2 tank och om det inte är 100% tätt kanske det inte går att få flöde på soppan korrekt?
            Har halv tank nu så jag tänkte prova att starta utan att tanka denna gång.
            tack för alla svar.
            Magnus

            Kommentera


            • #7
              Ursprungligen postat av TeamTimola Visa inlägg
              Tankarmaturen låter intressant, strular ju mest när det har gått ett tag och det betyder ca 1/2 tank och om det inte är 100% tätt kanske det inte går att få flöde på soppan korrekt?
              Har halv tank nu så jag tänkte prova att starta utan att tanka denna gång.
              tack för alla svar.
              Magnus
              År det inte 100% tätt i från bensinen till förgasaren så får den tjuvluft någonstans och det gör obönhörligen att motorn inte går som den ska. I farsans tank hade röret vibrerat loss men vid högre varv sög motorn mer och sög upp röret så det tätade men vid lägre varv räckte inte suget till och motorn fick tjuvluft.

              Ibland är det enkla fel. Fick elfel i lastbilen för två veckor sedan. Varnade att datorn fick fel värden från sina givare. 6h på verkstad med total återställning och omprogramering som följd så funkade den tills idag. Bokade ny tid men fick för mig att kontrollera säkrings och reläboxen med den lokala meken. Var ett vanligt slutande matarrelä för 50-100 spänn med kalllödning som orsakade hela problemet(förhoppningsvis). Funkade iallafall efter bytet. Men det hade troligtvis inte märkesverkstaden med sina fina datorer som dom kopplar in hittat den här gången heller.

              Kommentera


              • #8
                Ursprungligen postat av TeamTimola Visa inlägg
                Tankarmaturen låter intressant, strular ju mest när det har gått ett tag och det betyder ca 1/2 tank och om det inte är 100% tätt kanske det inte går att få flöde på soppan korrekt?
                Har halv tank nu så jag tänkte prova att starta utan att tanka denna gång.
                tack för alla svar.
                Magnus
                Hade en gång en Johnson tank med sprucken hård plast slang från pick upen upp till soppamätaren och uttaget för snabbkopplingen motorn gick bra tills man nådde den speciella punkten inne i tanken sen började den jävlas pga tjuvluften den fick som sagt kolla allt kan vara knepigt att hitta källan men om motorn går som den ska tidvis är det ett soppa relaterat problem troligen lycka till
                I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

                Kommentera


                • #9
                  Jag instämmer i misstankarna om problem i bensinen. Det vore smart o pröva att använda lite K-sprit som du sa. En polare hade liknande problem med dålig tomgång pga kondensvatten och smuts i tanken och kalk i förgasaren.
                  Lycka till!

                  Kommentera


                  • #10
                    ]Jag instämmer i misstankarna om problem i bensinen. Det vore smart o pröva att använda lite K-sprit som du sa. En polare hade liknande problem med dålig tomgång pga kondensvatten och smuts i tanken och kalk i förgasaren.Lycka till![


                    hej.undvik k-sprit i en två-taktare,det ska tydligen försämra smörjningen.enligt en båtmek i alla fall.det du bör göra är att rengöra/plocka isär förgasare.tömma tanken å kolla om skit finns där.annars är ju soppa membranet värt att kolla.mvh stefan

                    Kommentera

                    Foton

                    Collapse

                    Relaterat

                    Collapse

                    Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
                    51 svar
                    6 972 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Flex
                    av Flex
                     
                    Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
                    24 svar
                    10 375 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sirre9
                    av Sirre9
                     
                    Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
                    10 svar
                    3 439 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Maxxim
                    av Maxxim
                     
                    Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
                    9 svar
                    1 902 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DavidFelmeri  
                    Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
                    414 svar
                    63 366 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg DIFAnders  
                    Arbetar...
                    X