Trasig propeller, bara att fila till? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig propeller, bara att fila till?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Finns det någon här på FS som skulle kunna tänka sig att byta min impeller och smörja upp motorn (vad det nu innebär)? Typ en vanilgt service. Naturligt får ni betalt, men det skall vara ett juste pris ;-). Kanske är värt att betala för det istället för att riskera att göra fel. De butiker jag frågat vill inte göra det till fast pris, vilket jag får panik på...850 kr/h kan ju bli en slant![/QUOTE]

Passa dig för att lämna motorn till vem som helst. Oljebytet är nog inga problem, men impellerbytet på en gammal motor kan gå galet pga att skruvarna har ärjat fast och kommer gå av, och måste borras ur och ersättas med heli-coil gängor. Det är en baggis för en verkstad. Även om alla bultar går av så tror jag att dom gör hela servicen på max 2 timmar.

Kommentera

Det hörs i så fall fullt rimligt, men när jag frågat (på Sparrholms senast) vill de varken säga pris eller ungefär tid...bara "Ja, det beror ju på". Nu har de iofs kursat....

Förstår vad du menar. Tänkte ändå att en person med koll som gjort det några gånger ganska enkelt kunde fixa till det hela. Kollade bultarna, ser ok ut...men man vet ju aldrig med bultar!

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
        Ok, skall försöka känna efter lite om det skakar "onaturligt" mycket när vi testar båten nästa gång.

Var köper man propeller till båten bäst i regionen Malmö - Helsingborg? Ligger de runt 1000-lappen?

Ang. växelådsoljan kolla jag lite på biltema. De har två, en 200gram och en 500 ml, vilken är det som gäller? Är det olika eftersom den ena säljs i gram och den andra i ml?
        samma olja i olika förpackning, om du köper den i 500ml flaskan så kan du köpa till en pump som tydligen ska underlätta bytet...

Kommentera

Fila aldrig på en propeller! Då får du obalans, du ska istället försöka att banka ut skadorna. Eller skickar du iväg propellern till propellertrim som lagar den åt dig för ca halva nypriset.

Kommentera

Ursprungligen postat av Blohm Visa inlägg
            Fila aldrig på en propeller! Då får du obalans, du ska istället försöka att banka ut skadorna. Eller skickar du iväg propellern till propellertrim som lagar den åt dig för ca halva nypriset.
            Kom tvåa på det tipset men kan bara hålla med, skicka in din till propellertrim så får du en nyrenoverad tillbaka (ingen väntetid) och kostar som sagt ca 50% av vad en ny gör.
            Har själv köpt såna och flera jag känner med och de ser ut som fabriksnya efter deras renovering och då är de balanserade och bra vilket du inte klarar med att fila på frihand.

Just obalans är det som orsakar skador på motorn och jo även din lilla snurar tar stryk av det och då blir det dyra reparationer som följd!

Kommentera

Enkelt att fixa detta

Citat:
              Ursprungligen postat av Blohm

Kom tvåa på det tipset men kan bara hålla med, skicka in din till propellertrim så får du en nyrenoverad tillbaka (ingen väntetid) och kostar som sagt ca 50% av vad en ny gör.
              Har själv köpt såna och flera jag känner med och de ser ut som fabriksnya efter deras renovering och då är de balanserade och bra vilket du inte klarar med att fila på frihand.

Just obalans är det som orsakar skador på motorn och jo även din lilla snurar tar stryk av det och då blir det dyra reparationer som följd!
              Fila så mycket du vill på din propeller du, Men gör det rätt.

Här ute i skärgården har vi pajjat 100 tals proppar. Mycket sten bakom gräsö. Har ännu inte hört nån som har fått paj på prop-axellager eller tätning pga att man filat på proppen.

Det du visar är dessutom bara små kantskrap, dessa har ingen annan verkan än att du tappar lite driv.. Och gör inte som vissa påstår och banka på propellern, du kommer garanterat att slå sönder den, det är nämligen aluminium av lite speciell legering, går att svetsa om man är erfaren. Men den går INTE att banka till utan att det spricker

Men du ska helt enkelt bara fila bort dina små kantskavanker, gör en pappmall som går precis innanför skadorna på det blad som är mest skadat. Dra en tuchlinje efter mallen och fila 90 grader mot bladkanten ner till linjen, runda och vässa till kanten likt orginal. sen gör du exakt samma sak på alla blad även dom som inte är skadade. På det sättet får du automatiskt tillräckligt god balanse samt att du har lika bladarea på alla blad. Bankar du på proppen finns risk att den spricker. Köp inte nytt å lämna inte in den det bara suger pengar av dig. du kan fila i många år på en propp så länge du gör det rätt, du märker när bladarean börjar bli för liten. och det skadar inte din motor.

Har åkt tävlingsbåt i många år. och bankat och filat och kuppat ett antal proppar

Lyssna inte på allt du hör, Kanske inte ens på mig
              Axe
              Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Ska bara förtydliga, när du vässar till kanten ska du göra det på baksidan av bladet, den sida som är framåt när den sitter på båten. Gör eggen ganska vass, det är den sidan som skär genom vattnet och där ska den vara vass, med en rundning upp mot fullt godstjocklek.

Tittade närmre på dina bilder och det ser ut som lite betydelselöst kantskrap, men kolla så att det inte är någon del av nått blad som har blivit bockat eller vikt. Är det ytterst lite kan du prova att banka, I sånt läge har du inte så mycket annat att välja på, men använd mjukt underlag, trä eller gummi, bladet plant mot underlaget och använd plastklubba och slå försiktigt. Spricker bladet så är det till att svetsa eller köpa nytt. Vilket du ändå hade fått gjort om du inte provat å banka ut det som är vikt.

Du ser å känner om något blad har en större deformation än det kantskrap som syns.
                Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Känner när jag läser att jag måste påpeka en sak till.. . .

Du ska NATURLIGTVIS använda den mall du gjorde på första bladet till att rita samma kontur på övriga blad

Alltså en å samma mall till alla blad. enkelt va.

Axe

Kommentera

Byt propellern det är inget att fundera över
                    en propeller är kännsligare än vad man tror

Kommentera

Byt propellern det är inget att fundera över
                      en propeller är kännsligare än vad man tror
                      Inte bara proppellrar även människor är känsligare än man tror. Varför är alla så livrädda för att laga en propp? Bara för att ni själva inte kan eller vet utan är livrädda och har pengar som gräs så betyder inte det att man inte kan laga allt själv. Klart att går du till en firma så tutar dom i dig allt detta som vissa inlägg här handlat om. Skrämselpropaganda, Kan på heder lova dig att vi är många här i skärgården som byggt upp hela blad som saknats. Det är lätt att gjuta en form i modellera av det hela bladet mm. ALLT går att laga. Hur tror du dom du lämnar in den till gör då? för 5-600 spänn? 30 min jobb och inga avancerade maskiner.

Fila på du Mikael, livet är enkelt bara man vågar lita på sig själv och strunta i alla domedagsprofeter. Dom som kraxar om nytt och att du pajar motorn kan jag garantera att dom aldrig rört en propp själva, men dom vet väldigt mycket. Undrar hur ? Det här med balans är en överdriven fråga, den balans du får med enkelt mätning räcker mer än väl. Inte ens en ny propp har bättre egenskaper än vad du själv kan åstadkomma med lite händighet. Vill du så kan du väga varje blad separat. Allt är väldigt enkelt om man bara vill. Men varför göra det för svårt, puttsa till din propp du och lite på dig själv,

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 855 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv
                      av nivv