Trasig propeller, bara att fila till? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig propeller, bara att fila till?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Trasig propeller, bara att fila till?

Hej!

Min propeller har gått i några gånger och har blivit sliten. Den sitter på en Mariner 15 hk. Se omfattningen av skadorna på bilderna. Kan jag bara fila till lite så att kanten blir jämn igen, eller måste jag få den lagad/köpa en ny. Någon som vet vad en ny kostar? Har läst här på FS att själva motorn kan ta skada om man kör med en sliten propeller, kan det gälla för min klena motor och med de aktuella skadorna?

Sen är jag lite rädd för att själva motorn har tagit skada vid den senaste grundstötningen, men det är väll bara på att hoppas att den är ok...för det är väll i stort inget man kan göra åt det då på en så pass billig motor? Den är ganska gammal.

Allmänna tips på service tas gärna emot! Har fått några filmer här på impellerbyte så om motorn bara fungera tänkte jag prova göra detta själv senare i vår. Det finns två skruvar där det står "oil" på, men jag trodde oljan i bensinen smörjde motorn "glup".

Jag kan i stort inget om båtmotorer, jag måste lära mig mer innan det går riktigt illa.

Tänkte ta en kort tur till helgen så snabba svar hade varit grymt, vet att det finns många här med koll på läget!

Tack på förhand!
    Bifogade filer

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
    Hej!

Har fått några filmer här på impellerbyte så om motorn bara fungera tänkte jag prova göra detta själv senare i vår.

Tack på förhand!
    En länk till dessa filmer vore snällt, för jag går i samma tankar själv på min gamla
    trotjänare ( 25 hk johnson -83 el. -84), som inte har fått någon som helst service sedan stenåldern.

Kommentera

propeller.

i ditt läge skulle jag inte oroa mig så mycket om propellern, fila till lite och kör bara. skruvarna som det står oil på i drevet är till för oljan i växelhuset. den kan vara bra att byta nån gång per säsong. då är det bara att tömma ut oljan. sen köper man en speciell olja som kommer i en tub med en pip som passar i hålet där en av bultarna satt. sen är det bara att trycka in olja i det undre hålet tills det kommer ut olja ur det övre. skruva sen i den övre bulten så stannar oljan kvar tills du får i den undre.

Kommentera

Ursprungligen postat av bidus Visa inlägg
        i ditt läge skulle jag inte oroa mig så mycket om propellern, fila till lite och kör bara. skruvarna som det står oil på i drevet är till för oljan i växelhuset. den kan vara bra att byta nån gång per säsong. då är det bara att tömma ut oljan. sen köper man en speciell olja som kommer i en tub med en pip som passar i hålet där en av bultarna satt. sen är det bara att trycka in olja i det undre hålet tills det kommer ut olja ur det övre. skruva sen i den övre bulten så stannar oljan kvar tills du får i den undre.
        Stort tack! Då får jag försöka hinna förbi båtbutiken imorgon.

Länk till film om impellerbyte. http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=impellerbyte

Kommentera

Hej,
          Det Bidus skriver om oljan stämmer, jag har en Mariner 20hk 80-tal som har dessa bultar.
          Impellern är också mitt nästa projekt...eller så väntar jag till efter säsongen.....
          Lycka till med bytet :-)

Kommentera

Jag hade tänkt byta impellern förra året men skallerstrålen var perfekt så jag fiskade istället, men jag tror det är säkrast att byta i år.

Finns det någon här på FS som skulle kunna tänka sig att byta min impeller och smörja upp motorn (vad det nu innebär)? Typ en vanilgt service. Naturligt får ni betalt, men det skall vara ett juste pris ;-). Kanske är värt att betala för det istället för att riskera att göra fel. De butiker jag frågat vill inte göra det till fast pris, vilket jag får panik på...850 kr/h kan ju bli en slant!

Kommentera

Mikael skakar båten när du kör?
              Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Svårt att säga, klart det skakar lite men jag är faktiskt ganska osäker på vad som kan anses "normalt". Har inte kört båten sen i julas, och då bara lite lugnt på Lödde å.

Antar att det är problem om den skakar för mycket, men kan det bero på propellern...eller är det allvarligare saker?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikael Visa inlägg
                  Svårt att säga, klart det skakar lite men jag är faktiskt ganska osäker på vad som kan anses "normalt". Har inte kört båten sen i julas, och då bara lite lugnt på Lödde å.

Antar att det är problem om den skakar för mycket, men kan det bero på propellern...eller är det allvarligare saker?
                  Nä det är propellern på grund av att den är skadad. Om det skakar mycket så kan bussningar med mera i drevet bli skadat och det kan bli dyrt.
                  Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

Kommentera

Ok, skall försöka känna efter lite om det skakar "onaturligt" mycket när vi testar båten nästa gång.

Var köper man propeller till båten bäst i regionen Malmö - Helsingborg? Ligger de runt 1000-lappen?

Ang. växelådsoljan kolla jag lite på biltema. De har två, en 200gram och en 500 ml, vilken är det som gäller? Är det olika eftersom den ena säljs i gram och den andra i ml?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 776 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv