Trasig propeller, bara att fila till? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Trasig propeller, bara att fila till?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #21
    Obalanserad propeller

    Håller med AXE till 100% Köpte själv en spritt ny Mercury för några år sedan, och orginalpropellern var så obalanserad så den hade skrapat på insidan av växelhuset. Påpekade detta för handlaren som påstod att det var normalt. Tyckte detta lät skumt så då ringde jag till Propellertrim för att höra och dom sa samma sak. Eftersom hylsan sitter gjuten med gummi i propellern så är det nästan omöjligt att få balansen perfekt! Så gör som mig, tuta och kör och skit i alla olyckskorpar!!!!

    Kommentera


    • #22
      Sagt och gjort.

      Igår filade vi till propellern efter bästa förmåga. Det var polaren som kört på grund tre gånger som fick fila. Helt ärligt tror jag inte propellern varit så balanserad sen vi köpte motorn, det skakade nästan inget alls, blev helt perfekt!

      I övrigt fungerade motorn helt perfekt, men nu blir det byte av växellådsolja och senare även impellerbyte.

      Sen måste jag få koll på det här med smörjning och offeranoder, tips mottages tacksamt!

      Kommentera


      • #23
        Ska väll ge mina ynkliga 5 cent med i denna fråga...
        När tiden begav sig och vi körde med aluproppar på våra båtar så körde vi helt och hållet på att fila om det var mindre skador. Om det däremot uppstått en materialförlust i ochmed grundstötning så var det helt enkelt att rita med en spritpenna efter mall och sedan försöka göra samtliga vingar lika. Däremot så kan du inte använda en mall och bara fila ner proppen flera gånger då det kommer att resultera i övervarvning och en viss obalans som tillsammans skapar en väldigt bra ingrediens for motorhaveri framåt i tiden...
        Men efter att slipat sådär 300propellrar till motorer som går 500h plus varje år så kan jag inte säga att det påverkat dom i den utsträckning att jag kunnat se skillnad(motorerna byts självklart ut i en kortare intervall än vad den vanliga svensson kanske gör, men timmarna som dom har gått vid utbyte är förmodligen detsamma som svensson har på sin 15år gamla motor).
        Om det handlat om min egna privata båt så hade jag inte tvekat på att reparera den hos någon kunnig, däremot en varningens ord när du gör detta... Vi har nämligen även testat detta under något år och vi fick tyvärr problem med bussningarna som gav upp och proppen blir obrukbar. Dvs att om du har en gammal proppeler vars gummipackningar eller bussningar som jag själv kallar det (kan inte den fackliga termen) börjar se slitna ut på så gör du nog bättre att fila till den efter bästa förmåga och sedan investera i en ny propp. Alltid bra att ha med sig en extra om olyckan är framme eller om kompisen smäller på ett grund!!

        1500:- eller var en propp kan kosta är en liten summa för glädje och välbefinnande tycker jag!!
        Http://blogg.dragsosportfishing.se - Team Dragsösportfishing blogg

        Kommentera

        Foton

        Collapse

        Relaterat

        Collapse

        Ämnen Statistik Senaste inlägg
        Startad av Flodström, 2010-01-21, 18:03
        51 svar
        6 986 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Flex
        av Flex
         
        Startad av Angbom, 2015-03-18, 14:09
        24 svar
        10 399 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Sirre9
        av Sirre9
         
        Startad av rubby, 2016-02-17, 13:01
        10 svar
        3 448 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg Maxxim
        av Maxxim
         
        Startad av Palmen1974, 2016-02-26, 23:51
        9 svar
        1 907 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DavidFelmeri  
        Startad av joens, 2017-05-04, 22:51
        414 svar
        63 416 visningar
        0 gillar
        Senaste inlägg DIFAnders  
        Arbetar...
        X