Evinrude 35 hk -79? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Evinrude 35 hk -79?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Evinrude 35 hk -79?

Hej

Ska ev köpa en båt med en sådan motor på.
    Hur är dom motorerna i allmänhet? Kända för krångel? Är medveten om att motorn är väldigt gammal, ja.
    Reservdelar?

Mvh Christofer
    http://bellafishing.blogspot.com - Predatorfiske!

Hade en liknande motor du pratar om, köpte den begagnad men tyvärr höll den bara 2 månader innan växelhuset gick sönder. Den sålde jag vidare som reservdelsmotor eftersom det skulle kosta mig mer att laga den än vad den var värd.

Skulle inte rekommendera att köpa äldre amerikanare om de inte är i toppskick. Har tidigare haft en mercury -77 och den gick sönder efter några månader den med.

Går något sönder får du leta efter verkstäder som fortfarande pillar med äldre modeller och de är inte många, iaf inte inom stockholmsområdet där jag bor. Billigt blir det inte heller. Är du duktig på att mecka, eller en nostalgiker så är det väl en annan femma.

På bilden ser du motorn jag pratar om kanske ser likadan ut? http://www.fiskesnack.com/fotoalbum/...id=0&sort=date
    Senast ändrad av gabbu; 2011-02-07, 18:19.

Kommentera

Ursprungligen postat av cazzz Visa inlägg
      Hej

Ska ev köpa en båt med en sådan motor på.
      Hur är dom motorerna i allmänhet? Kända för krångel? Är medveten om att motorn är väldigt gammal, ja.
      Reservdelar?

Mvh Christofer
      Köp inte skräpet ja antar att du inte skulle köpa en bil som var 30 år gammal .
      Du måste vara bra kunnig om du ska köpa den . Sen är det inte speciellt miljövänligt heller .

/Fredrik

Kommentera

Är annars en kanon motor om den är frisk. Har en 35 hk Evinrude - 79 stående hemma. Fast den är frisk i växelhus, men slut i cylindern i stället.
        Det enda du kan göra för att vara säker är att provköra på båt och i sjön. Svindyrt att reparera även om du är proffs på det själv.
        Delarna senaste året har gått upp jätte mycket. Skulle nog vänta till att få tillgång till test att köra i sjön eller hav.
        Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Okej tack för svaren.
          Anledningen att jag kollar på just denna är att jag får ett helt ekipage för ett bra pris. Gillar båten skarpt men motorn är jag lite skeptisk till. Kan ej mycket om båtmotorer heller. Ang en gammal bil så är ju gamla Volvobilar väldigt hållbara exempelvis.

Jag får kolla med den lokala verkstan och se vad han säger om allt.

Återigen tack

Mvh Christofer

Kommentera

har haft en precis sådan och man kan väl säga att cazzz inte är helt fel ute...som en gammal volvo stånkar på och gör sitt jobb och går och går....och drar alldeles för mycket bensin mot dagens motorer...
            Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Okej så du menar att motorn inte är helt tokig bortsett från att den släpper ut mycket bensin?

Kommentera

Hade en Johson 35 -78 som jag köpte -04 som ju är samma som Din och det är som sagt ovan en driftsäker motor så länge allt håller men när det väl rasar så är det bara att skrota om Du inte har reservdelar och kan meka själv. De är väldigt högljudda jämfört med nya och drar galet mycket soppa och olja men jag köpte min ihop med båt och bestämde från start att den fick hänga med till den lade av och då skulle den bytas vilket skedde hösten-08.

Så inför säsongen -09 ersattes den av en Mercury 40 2 takt -06 med trim/tilt och det är otrolig skillnad på dem i allt, så får Du paketet till bra pris och gillar båten så kör motorn till den rasar och byt då, kan bli några månader eller några år omöjligt att säga.

Men köp inte osedd eller okörd, gör gärna ett komptest på den innan och kräv provkörning, kan det inte ordnas nu så skriv i avtalet att Du har rätt att häva köpet i vår senast ett angivet datum då Du vet att du kunnnat provköra den om den inte uppfyller vad säljaren lovat, men få det skriftligt!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av jerklimpan Visa inlägg
                  Köp inte skräpet ja antar att du inte skulle köpa en bil som var 30 år gammal .
                  Du måste vara bra kunnig om du ska köpa den . Sen är det inte speciellt miljövänligt heller .

/Fredrik
                  Jag köper hellre en 30år gammal volvo än en 5-10 år gammal audi eller nåt! Lätt skruvat och håller länge! Kanske inte båtmotorn gör men det e inte massa elektronik som ingen kan laga....

Kommentera

inte helt säker faktiskt om det sitter en cdi box redan -79... -76 gör det det inte, men garanterat 80-81
                    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    23 584 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv