suzuki df6 på en ryds 390 godkänd för max 4 hp Funderingar ang trimfena - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

suzuki df6 på en ryds 390 godkänd för max 4 hp Funderingar ang trimfena

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• suzuki df6 på en ryds 390 godkänd för max 4 hp Funderingar ang trimfena

Nu är det så här att jag har en gammal men ganska fräsch Ryds 390 som egentligen är avsedd för 4 hp.
    Men envis som jag är så har jag satt på en Suzuki DF6 på den men jag tycker den gräver ner sig när den är fulllastad. I Fiskeutrustningen består av en Watersnake 54lbs samt DF6:an Plus ett 110 Ah batteri på närmare 25 kg. Det blir ju väldigt mycket vikt i aktern om man kollar vad den är lastad med, DF6 väger ju ca 25-26 kg, batteri närmare 25 , elmotorn knappa 10 och jag runt 70 kg. Det blir i runda slängar runt 130 kg, den går finfint på elmotorn och lägre hastigheter med bensinmotorn, men när man gasar på så ligger akterrelingen knappt 5 cm från vattenytan, detta med en person i fören som tyngd (och fiskekamrat) När jag girar med båten så tar den in vatten vid för hård girning i högra hastigheter.
    Så nu i alla fall ska jag komma fram till min fråga, tror ni att en trimfena kan göra så den inte gräver ner sig så mycket? Jag har som målsättning att montera batteriet i fören oxå, men ekonomin räcker inte riktigt till en inspektionslucka samt tillräckligt grov kabel till den. Sen är tofterna fulla med frigolit, så det är ett projekt till vintern..
    Värt att tillägga är att byta motor är inget alternativ, den duger att fiska med så länge man tänker på sin körning. Min målsättning är alltså att det SKA fungera med att överdimensionera 2 HP på båten..
    Trimfenorna jag funderar på är: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...x?id=161564098

Jag har ju läst lite om trimfenor och folk har ju sagt att det hjälper mot att båten gräver ner sig, men jag hittade inget direkt som gav mig svar på mina frågor så nu vänder jag mig i hopp att det kan finnas någon kunnig på området här.

Ber om ursäkt ifall detta är postat i fel forum, men trimfenor sitter på motorn så därför posten i motorforumet

tack på förhand iaf..

Det kan bli bäter anars får du skafa riktiga trimplan och säta i båten så du kan rikta lite av vatnet ner åt så det lyfter fören. Men då kommer inte elmotorn få någon bra plats. Så det är värt att prova skulle jag säga just köpt dom till min motor men den är ju aningen störe. Tänk på att dom bygger en del så dom kan ju komma i vägen för elmotorn också...

Kommentera

För tillfället så löser jag det med att tilta bensinmotorn lite, den planar ju inte direkt, men känner att aktern inte gräver ner sig totalt. Det är ju somsagt ingen rallymotor med de ynka 6 hp som den levererar, men duger fullgott till både trolling och transport för min del, det kanske i själva verket är smidigare att tynga ner fören istället för att pula med trimfenor kanske? Läste en blogg om någon som hade länspump för att pumpa in vatten i en variant av ballasttank i båten, kanske hade kunat vara en ide oxå. men det är ju inte så stor plats i förtoften och om man ska ha plats med batteri blir de ju inte många liter man kan pumpa in, känns ju som man skulle behövt åtminstonde 100 kg för att trycka ner fören!

Kommentera

Tycker det låter märkligt att 390 bara få ha 4hk. Min ryds 380 som jag antar är föregångaren till 390 är godkänd för max 8hk..
        Har de försämrat den så?

Kommentera

Ni låter rätt komiska när ni snackar. Tilta motorn, planar och gräver ner sig.
          Snackar ni verkligen om annat en små roddbåtar.
          JerkJonas, du har vad du har. Du kan inte trolla bort att du har en liten båt.
          Belastar man den som du gjort får du ta konsekvenserna. Och trimplan ger inte ett smack på din fullastade båt.
          Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Ursprungligen postat av elanen Visa inlägg
            Ni låter rätt komiska när ni snackar. Tilta motorn, planar och gräver ner sig.
            Snackar ni verkligen om annat en små roddbåtar.
            JerkJonas, du har vad du har. Du kan inte trolla bort att du har en liten båt.
            Belastar man den som du gjort får du ta konsekvenserna. Och trimplan ger inte ett smack på din fullastade båt.
            Tack det var ju det jag undrade om man kunde åtgärda det på nåt vis, men att tynga ner fören så borde man kunna få upp aktern lite, målet är ju att sätta en inspektionslucka i toften i fören och däri ha en liten elcentral med batteri till ekolod, länspump och elmotor.
            Men precis som du säger så har jag ju vad jag har, och jag är ganska nöjd med det, den duger fullgott och fiska med, och den tar bara in stänk av vatten vid tvärgir, och sådana manövrar är ju inget man vanligtvis gör.

Kommentera

Det är nu herr XC ska göra entre, och förklara att det minsan inte är omöjligt med en 25 hästare på den båten.
              Väntar....
              Och väntar.....
              Och väntar lite till

Kommentera

Flytta batteriet fram och ta bort så mycket "onödig" vikt det bara går. En trimfena på AV-plattan kan hjälpa, prova så får du se om det hjälper då det är svårt att säga i förväg. Dock kommer toppfarten att sjunka lite, men det får du leva med. Kanske dags att byta upp sig till en bättre båt?

Kommentera

Jag hade en örnvik 400 innan, men tyvärr så var det någon klåfingrig klåpare som råkade "hitta den" och ta med sig den hem, för i min sjö ligger den inte.. Och den nya båten gav jag 1500kr för, och den är ju "ny" för säsongen Så byta båt är inte aktuellt förrän jag har fixat till denna båten så man kan sälja den och ev göra sig en hacka på den.
                  Jag tycker om min ryds för den är inte så vindkänslig och drivs lätt av min elmotor även när det är stark sidovind så kränger inte den båten, de gjorde örnviken. Då gick det inte att använda elmotorn när det blåste..

Kommentera

Örnviken var ju en helt i genom en planande båt gjord för 15 hk. Tacka för när den inte har nån köl då. Är ingen roddbåt precis.
                    Men kanon att åka fort och även trolla hyfsat med.
                    Kan ge lite tips om abborrfiske och göstrolling.

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 821 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv