Hur ladda Tudor Dual - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ladda Tudor Dual

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Hur ladda Tudor Dual

En fråga från en riktig novis:

Har precis köpt ett Tudor Dual Tr350 till min nya elmotor. Hur ska jag ladda detta?
    Click image for larger version

Name:	images.jpg
Views:	1
Size:	6,8 KB
ID:	1807312

Har tidigare bara laddat 'vanliga' batterier där man skruvar bort plopparna, kollar syranivån och sen kör igång. På mitt nya batteri ser jag inga ploppar. På batteritoppen finns något som skulle kunna vara en täcklist som kanske kan plockas bort. Ska jag försöka plocka bort den och öppna några ploppar därunder, eller är det bara att köra igång med laddningen?

Batteriet hade inga speciella instruktioner som följde med. Bara en folder som berättade hur farligt allt var och vad man inte skulle göra. Inget om vad man skulle göra.

Sorry för silly question.

Tjaa!
    Nej nej! Inte skruva loss och plocka bort någonting! Bara bort med plasthattarna, koppla på laddaren och ladda. Det finns i övre vänstra hörnet, ett runt litet fönster, som ska fungera som någon form av indikator på batteriets status. Det finns en liten illustration på etiketten på batteriet hur det skall tolkas.
    Men vad har du för laddare? Absolut bästa är ju att ha en "smart" laddare, som känner av hur mycket kräm det är i, och som fyller på tills det är fulladdat, och sedan underhållsladdar. Då är det bara att koppla på batteriet efter varje fisketur och glömma tills nästa gång, det sköter sig själv.
    Jag har en CTEK Zafir 100, pumpar i 7Ah i timmen, så ett 80Ah-batteri är fullt på ca 11-12 timmar.

Jag har för övrigt (bland annat) samma batteri. Köpte på Båtaccenten i Länna för 888 kr.

Tusan vilket skitväder vi har framför oss nu ett tag! Har inte varit ute på Drevan på över en vecka nu, inte bara pga väder och vind iofs. Men så fort det blir lite väder, då sticker jag ut. Har du hunnit testa nya motorn än?
    Kanske syns på sjön någon dag!

Mvh / Mattias
    Senast ändrad av elfving73; 2011-09-07, 09:02.
    -Visa hänsyn
    -Skräpa inte ner
    -Hantera fisken varsamt
    -Respektera gällande fiskeregler
    -Ha kul!

Kommentera

Hej Mattias,

Har varit ute en gång med nya motorn i söndags. Rena drömmen! Tyst som fasen och häftigt att kunna 'ankra' med en knapptryckning med i-Piloten. Det blåste en del men båten var som limmad på ankringsplatsen ändå. Med vanligt ankare hade båten säkert rört sig mer. Drog en lite gös och en fin borre. Båda fick simma tillbaka.

Har en laddare från biltema 37721 som är omställbar 6/12 samt små/stora batterier. Var lite snål när jag köpte den men den verkar duga.

Kommentera

Ser du en mallig typ som kör radiostyrd roddbåt med bogmonterad elmotor så kan det bara vara jag. Brukar hålla mig mellan gösgrynnan och Skrubba holmar.

Kommentera

Haha! Ok! Då vet jag - du blir lätt att känna igen! ;O)
          Gösgrynnan - menar du stora grynnan i Lännaviken? Jag har nästan uteslutande kört från Trångsundet och söderut. Är sugen på att testa norra sidan, uppe vid Farsta. Men jag har ingen aktersnurra än så länge, så det får vänta tills dess. Har du varit där uppe något?

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
          Ser du en mallig typ som kör radiostyrd roddbåt med bogmonterad elmotor så kan det bara vara jag. Brukar hålla mig mellan gösgrynnan och Skrubba holmar.
          -Visa hänsyn
          -Skräpa inte ner
          -Hantera fisken varsamt
          -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
            Haha! Ok! Då vet jag - du blir lätt att känna igen! ;O)
            Gösgrynnan - menar du stora grynnan i Lännaviken? Jag har nästan uteslutande kört från Trångsundet och söderut. Är sugen på att testa norra sidan, uppe vid Farsta. Men jag har ingen aktersnurra än så länge, så det får vänta tills dess. Har du varit där uppe något?
            Kanske heter Lännaviken... Det är i alla fall grynnan mitt i viken utanför Krokodilbadet.

Farsta. Nja. Har i princip inte varit längre bort än holmarna. Har en opålitlig tvåtaktare som jag inte ens försöker starta längre.

Elmotorn öppnar nya möjligheter, i alla fall nästa säsong. Nu är vädret kass, kvällarna korta och semestern slut. Med familj blir det dessutom gärna annat på helgerna. Blir det mer fiske i år så blir det korta spontanrundor i närområdet så att jag slipper långa åktider.

Kommentera

Ja, då snackar vi samma grynna. Hängde mycket där i början av mitt gösfiske, men har hittat många andra mer intressanta ställen som jag frekventerar oftare.

Känner igen det där med familj och begränsad tid. Har en 6,5-åring och en 8-åring själv som håller en sysselsatt. Jag ska ut imorn, ledig på fredagar, frugan har jobbat natt och ska sova, barnen går i skolan - that equals FISKE! :0)

Kanske heter Lännaviken... Det är i alla fall grynnan mitt i viken utanför Krokodilbadet.

Farsta. Nja. Har i princip inte varit längre bort än holmarna. Har en opålitlig tvåtaktare som jag inte ens försöker starta längre.

Elmotorn öppnar nya möjligheter, i alla fall nästa säsong. Nu är vädret kass, kvällarna korta och semestern slut. Med familj blir det dessutom gärna annat på helgerna. Blir det mer fiske i år så blir det korta spontanrundor i närområdet så att jag slipper långa åktider.
              -Visa hänsyn
              -Skräpa inte ner
              -Hantera fisken varsamt
              -Ha kul!

Kommentera

Ursprungligen postat av elfving73 Visa inlägg
                Ja, då snackar vi samma grynna. Hängde mycket där i början av mitt gösfiske, men har hittat många andra mer intressanta ställen som jag frekventerar oftare.

Känner igen det där med familj och begränsad tid. Har en 6,5-åring och en 8-åring själv som håller en sysselsatt. Jag ska ut imorn, ledig på fredagar, frugan har jobbat natt och ska sova, barnen går i skolan - that equals FISKE! :0)
                Lyckans ost!

Får se om det kan bli en snabbis i morgon kväll. Min yngsta är 8 och hon är lite sugen.

Sorry alla att tråden spårat ur från ämnet.

Mattias, vi får nog ta pm i forts om vi har något att berätta. Berätta gärna hur det gick för dig med fisket.

Kommentera

En fråga från en riktig novis:

Har precis köpt ett Tudor Dual Tr350 till min nya elmotor. Hur ska jag ladda detta?
                  [ATTACH=CONFIG]33448[/ATTACH]

Har tidigare bara laddat 'vanliga' batterier där man skruvar bort plopparna, kollar syranivån och sen kör igång. På mitt nya batteri ser jag inga ploppar. På batteritoppen finns något som skulle kunna vara en täcklist som kanske kan plockas bort. Ska jag försöka plocka bort den och öppna några ploppar därunder, eller är det bara att köra igång med laddningen?

Batteriet hade inga speciella instruktioner som följde med. Bara en folder som berättade hur farligt allt var och vad man inte skulle göra. Inget om vad man skulle göra.

Sorry för silly question.
                  Hej Anders Falk;
                  Det blå locket kan du vicka fram och tillbaka och lyfta lätt samtidigt. Då lossnar locket och du kan kolla syranivån.

Själv kollar jag syranivån när batteriet är nyinköpt, laddar batteriet och kollar syranivån igen. Om syranivån vid fulladdat batteri ligger för nära cellerna fyller jag på några centiliter destillerat vatten tills nivån i var och en av de sex cellerna ligger strax under nederkant på cellrören.

Kanske är det nya rön som gäller idag, men själv följer jag min rekommendation ovan och så har jag gjort i närmare 50 års tid utan problem. Jag köpte två, nya Tudor Marin 75Ah till min Buster Magnum våren 1988. Hösten 2008, dvs efter elva hela båtsäsonger, var batterierna slut och ersattes då med två, nya Tudor Nautica 80Ah...som sitter i båten idag.

Old Firehand
                  www.trumman.com - http://www.trumman.com/mk/minn_kota.htm

Kommentera

Hej Leif Engström.

Tack för infon. Om jag förstått det rätt behöver man inte öppna något för att ladda batterierna. Men det gör inget om man öppnar, och gör man det är det utmärkt tillfälle att även kolla syranivån.

Vad är förresten den medföljande plastslangen till för? Avluftning? Påfyllning?

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                    31 svar
                    22 828 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg nivv
                    av nivv