Hur ladda Tudor Dual - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Hur ladda Tudor Dual

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Vill även förtydliga en grej:
    ÅF = Återförsäljare (och inte old firehand som man kanske kan tro)
    OF = Old Firehand, forumets mest omtyckta användare och som även är min personliga favorit här på forumet. !

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
      Hej

Plastslangen skall du använda om batteriet står monterat i ett slutet utrymme.
      Du sätter slangen på avsedd plats på batteriet och sedan drar du ut den i "fria" luften.
      Detta är för att vid laddning så bildas det knallgas och det vill du inte ha i ett stängt utrymme, detta gäller även givetvis när du laddar batteriet. Gör du det inomhus så sörj för mycket god ventilation. (och skippa att röka i närheten)

Det är detta slangen är till för och inget annat!
      (särskilt inte att fylla på vatten med)
      Äntligen! som Fylking sa! Ett tydligt besked

Uppskattar klara besked. Tackar!

Kommentera

Vissa av dessa batterier (läs tudor/exide nautica) går att öppna men det skall inte egentligen behövas förutsatt att man använder sig av en lämplig rekomenderad laddare, tex Exide 4 eller 7Ah laddare eller välkända Ctek i typ 3-7Ah styrka. Dessa laddare är så pass "smarta" så du ska inte behöva vara orolig för en ev överladdning med kokning av "vattnet" att göra.. (alltså så att vattnet försvinner)

Använder du dock din grannes laddare som ger på 50Ah som han använder till sina lastbilar då finns det en överhängande risk (!) för att du skjuter på för mycket = kokar ur ditt batteri.
        Tänkte beställa en CTEK MXS 10 så att det går lite snabbare, riskerar man att koka Tudor Dual 80Ah med den?
        Kanske är bättre att ta MXS 7.0 eller vad tror du?

Kommentera

Ursprungligen postat av drevan Visa inlägg
          Hej Mattias,

Har varit ute en gång med nya motorn i söndags. Rena drömmen! Tyst som fasen och häftigt att kunna 'ankra' med en knapptryckning med i-Piloten. Det blåste en del men båten var som limmad på ankringsplatsen ändå. Med vanligt ankare hade båten säkert rört sig mer. Drog en lite gös och en fin borre. Båda fick simma tillbaka.

Har en laddare från biltema 37721 som är omställbar 6/12 samt små/stora batterier. Var lite snål när jag köpte den men den verkar duga.
          angående batteriet så har redan två som kan mycket mer om batteri än mig berättat för dig o det.
          men jag vill sträcka ut varningens finger för den laddaren från biltema.
          jag tänkte som du. "den duger säkert" o ja fiska o allt va toppen men batteriet blev sämre o sämre. så tänkte wtf va ju ändå ett biltema batteri så det är säkert slut nu. så skulle köpa nytt batteri och tänkte lyxa till det med en c-tek laddare. men jag kom bara till c-tex 7 ah laddare.. den gjorde något magiskt med batteriet. det är som nytt.
          så är du rädd om batteriet släng laddaren och köp en c-tek

Kommentera

Ursprungligen postat av Krokodiljägaren Visa inlägg
            angående batteriet så har redan två som kan mycket mer om batteri än mig berättat för dig o det.
            men jag vill sträcka ut varningens finger för den laddaren från biltema.
            jag tänkte som du. "den duger säkert" o ja fiska o allt va toppen men batteriet blev sämre o sämre. så tänkte wtf va ju ändå ett biltema batteri så det är säkert slut nu. så skulle köpa nytt batteri och tänkte lyxa till det med en c-tek laddare. men jag kom bara till c-tex 7 ah laddare.. den gjorde något magiskt med batteriet. det är som nytt.
            så är du rädd om batteriet släng laddaren och köp en c-tek
            Ok. Ska lyda ditt råd.

Kommentera

Här kommer ett litet till tips!

Stirra er inte helt blind på Ctek´s laddare.
              Sedan en tid tillbaka så har Exide/Tudor en egen laddare som funkar ruskigt bra.
              Den jobbar i flera olika steg "typ" som en Ctek men den har den grymt stora fördelen av att den använder "rekondläget" automatiskt om det behövs!

Låt säga att du har dragit ur ditt batteri till vad max är rekommenderat och direkt när du kommer hem så ska det då givetvis laddas, har du då en Ctex typ 5-10Ah laddare så måste du när den ordinarie laddcykeln är klar, ändra till rekondläget manuellt.
              Här kommer Exides fiffiga funktion in på deras egen laddare, den ändrar till ett rekondläge själv, om det behövs dvs.

Då kan du i lugn och ro koppla på laddaren och sedan "skita" i den tills nästa gång du skall ut.. Jag ser en stor fördel i detta om man har lite tidsnöd, batteriet står dumt till eller om man helt enkelt glömmer ändra till rekondläget när den ordinarie cykeln är klar..

Nått att fundera på gubbar

Kommentera

Ska man inte köra rekond före vanlig laddning? . Kanske det jag gjort fel, svurit ve och fasa över min C-tek som skulle va så jävla bra.

/// Mikko

Stirra er inte helt blind på Ctek´s laddare.
                Sedan en tid tillbaka så har Exide/Tudor en egen laddare som funkar ruskigt bra.
                Den jobbar i flera olika steg "typ" som en Ctek men den har den grymt stora fördelen av att den använder "rekondläget" automatiskt om det behövs!

Låt säga att du har dragit ur ditt batteri till vad max är rekommenderat och direkt när du kommer hem så ska det då givetvis laddas, har du då en Ctex typ 5-10Ah laddare så måste du när den ordinarie laddcykeln är klar, ändra till rekondläget manuellt.
                Här kommer Exides fiffiga funktion in på deras egen laddare, den ändrar till ett rekondläge själv, om det behövs dvs.

Då kan du i lugn och ro koppla på laddaren och sedan "skita" i den tills nästa gång du skall ut.. Jag ser en stor fördel i detta om man har lite tidsnöd, batteriet står dumt till eller om man helt enkelt glömmer ändra till rekondläget när den ordinarie cykeln är klar..

Nått att fundera på gubbar

Kommentera

Man trycker fram recondläget från början på nyare ctek, laddarn kör då hela programmet och avslutar med recond 15.8v, sen efter den det vanliga underhållet float och puls.
                  Vart en MXS 10 för egen del med tempgivare, nåt som förövrigt är standard på Tudor/Exide men inte på dom mindre Ctek typ MXS 7.0 och neråt.
                  Senast ändrad av Gösakungen; 2011-09-11, 21:06.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
                    Ska man inte köra rekond före vanlig laddning? . Kanske det jag gjort fel, svurit ve och fasa över min C-tek som skulle va så jävla bra.

/// Mikko
                    Där har du tyvärr gjort hel fel kompis
                    Laddning först, sen rekond.

/ Henke

Kommentera

Ursprungligen postat av Gösakungen Visa inlägg
                      Man trycker fram recondläget från början på nyare ctek, laddarn kör då hela programmet och avslutar med recond 15.8v, sen efter den det vanliga underhållet float och puls.
                      Vart en MXS 10 för egen del med tempgivare, nåt som förövrigt är standard på Tudor/Exide men inte på dom mindre Ctek typ MXS 7.0 och neråt.
                      Där ser man, jag har bara jobbat med Ctek 3,6 & 7Ah och där är inte funktionen så.. Nu är det iofs bara Exide´s laddare som gäller så då var det problemet löst

/ Henke

Kommentera

Foton

Collapse

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av p3pp3, 2008-01-24, 10:25
                      31 svar
                      22 815 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg nivv