Elwinsch - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Elwinsch

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

vinkelslip på muttrarna.....varför helt enkelt inte bara ta skruv med knäckmuttrar?? men då snor dom väl hela vinchtornet i stället....
    Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Jag tänkte lösa det med att ha batteri i bilen så slipper jag ha det på trailern och få det stulet, vinschen tänkte jag montera med knäckmutter som "Byggarn" beskriver.

Har dock stött på patrull i vinschdjungeln, köpte vinschen som "Rospigg" länkade till men har redan fått huvudbry.
      Dum som jag var upptäckte jag först när jag kom hem att kabeln endast är dryga metern lång.
      Vitsen med elvinsch är att jag enkelt ska kunna hålla i båten i början av uppvinschningen då jag är själv, men här spricker redan iden. I detta fall bör jag ha en kabel som är minst 6m dvs 6m från batteriet ner till fjärrisen och 6m tillbaka till vinschen och sen hela vägen tillbaka till batteriet igen =24m. Vinschen förbrukar 60A på första vajerlagret vid 980kg, för den strömförbrukningen på den kabellängden måste jag upp på 120 mm2 kabelarea enl min kalkylator, det kan ju inte vara möjligt! Det är helt omöjligt då det blir både för dyrt och för bökigt att ha två gardenaslangar att handskas med. Rätta mig gärna om min kalkyl är fel!
      Känns som enda valet faller på en vinsch med trådlös fjärr.

/J
      Senast ändrad av MrJazze; 2014-03-24, 19:39.

Kommentera

Vettef hur jag fått till det med kabelarean,, Help me!
        http://www.biltema.se/BiltemaDocumen...15-361_man.pdf
        Senast ändrad av MrJazze; 2014-03-24, 19:16.

Kommentera

trådlös fjärrkontrol och snabbfäste och hand vinsch som reserv med snabbfäste skit bra

Kommentera

Det beror ju på hur man gör när man är ensam men jag brukar dra in båten mot bakersta kölrullen med förtampen och sedan kroka i vinschkroken i stävöglan och så står jag vid vinschen och kör upp så styr båten upp sig vartefter om trailern är rätt inställd.
            Men vill man kunna stå längre ifrån så är ju trådlös att föredra, ström finns ju i bilen bara dra fram ett uttag och säkra av, behövs inga grova kablar även om man skarvar på lite då det är kort tid man kör så hinner inte värmen bygga upp, bara anpassa säkringen så den inte smäller.

Vill man ha en lös variant så skaffa en sådan Lowrance batteribox med säkring och uttag som man har till elmotor och koppla på vinschens kablar när den ska köras och sedan in med lådan i bilen tack vare bärhandtaget och vingmuttrarna är det lätthanterligt, snabbt och enkelt.

Kommentera

Jo oftast går det bra men mins en gång då jag var ut själv och inte han hem innan vinden vände, kom in till rampen som ligger väldigt oskyddad och hade vinden rakt in Lite ofränt att inte kunna hålla emot båten och få den sönderskavd! Dock smidigt om man har aluminium eftersom man då kan praktisera såk självlastning
              Skämt och sido denna gången gick de bra då jag kunde ringa på hjälp, men vill inte stå 20 mil hemifrån och uppleva det igen....
              Va lite inne på om det kanske gå att sätta ett relä och bara använda styrström via fjärrkontrollen, men det kanske är som du säger att det inte är någon fara eftersom det är så kort tid man belastar. Dock är originalkablarna "väldigt" klena och lär bli en rejäl flaskhals så lär nog få byta till en annan brytare isf.

Tack alla för all hjälp!

Kommentera

Skicka efter en trådlös fjärr. Finns från utlandet och även på Blocket. 500kr så har du löst det hela.

Kommentera

Ok, passandes Biltemavinsch?

Kommentera

Tror att de ofta är en form av fjärrstyrt "relä" som i princip borde passa alla vinschar.

Kommentera

jag har trådlös fjärr med 2kontroller 1 relä 250kr plus frakt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X