Tiki BT500 och Crescent 410 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tiki BT500 och Crescent 410

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tiki BT500 och Crescent 410

Någon mer som har den combon och fått det fungera? Frågade här innan jag köpte vagnen och det skulle funka, problemet är att vaggan/kölrullarna är för låg så båten vilar på sidohjulen istället för vaggan.Fattas 4-5cm till vaggan även fast sidohjulen är ställd i bott..

Kan fixa en bättre bild men det syns iaf att vaggan ligger fritt. Lösning?
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	513,9 KB
ID:	1830435

Går det att montera större instyrningshjul på vaggan?
    Alltså de som sitter på vardera sidan om sista kölrullen. Detta kommer då lyfta båten samtidigt som vaggan slår upp och båten kommer då även vila på vaggans första kölrulle. (Om vaggan är tillräckligt lång alltså)
    //Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av krisseh Visa inlägg
      Någon mer som har den combon och fått det fungera? Frågade här innan jag köpte vagnen och det skulle funka, problemet är att vaggan/kölrullarna är för låg så båten vilar på sidohjulen istället för vaggan.Fattas 4-5cm till vaggan även fast sidohjulen är ställd i bott..

Kan fixa en bättre bild men det syns iaf att vaggan ligger fritt. Lösning?
      [ATTACH=CONFIG]68975[/ATTACH]
      Gäller detta bara bakre kölrullarna som sitter på vaggan pga att båten saknar köl sista biten eller gäller det hela vägen?

Du får gärna slänga upp eller länka till lite mera bilder på båten och olika lösningar, verkar vara ett vettigt ekipage!

Fixxa gärna några närbilder så man ser.
      Senast ändrad av Flodebanan; 2014-06-12, 08:45.
      sigpic

Kommentera

Ser ut som det är bytt till luftfyllda hjul på sidorullarna eller vad det heter. Har likadan vagn fast äldre och den har mindre gummirullar där. Känns som det skulle kunna vara en idé att kolla upp? Känns som båten borde hänga i luften om sidorullarna är för stora men jag kanske är ute och cyklar..

Bäst är nog att ringa tillverkaren och fråga vad dom har för förslag.

Kommentera

Min Linder 440 ligger likadant på BT500, uppfattar det inte som ett problem. Ligger stadigt även på skumpiga grusvägar.

Kommentera

Ursprungligen postat av Norden Visa inlägg
            Min Linder 440 ligger likadant på BT500, uppfattar det inte som ett problem. Ligger stadigt även på skumpiga grusvägar.
            För att klargöra, på dom två främre kölrullarna och ibak mot sidohjulen? Mao Vaggan är obelastad?
            sigpic

Kommentera

Det ser ut som att du kan dra ut sidohjulen längre mot kanterna, då kommer båten att lägga sig lägre. Jag har samma trailer till min vator 14r och det är kanske 1cm mellan stänkskärmar och båt utan att det är några problem varken vid.transport eller när man trailer i/upp

Kommentera

Ursprungligen postat av Flodebanan Visa inlägg
                För att klargöra, på dom två främre kölrullarna och ibak mot sidohjulen? Mao Vaggan är obelastad?
                Japp precis så

Kommentera

Det är blå original hårda rullar, det är bara vaggan som hänger fritt, det går att sänka sidohjulen lite till men då har jag att välja på att den hänger helt fritt bak eller att fören lutar uppåt så det blir ett glapp till främre kölhjulet istället. Känns som den står och väger på det mittre kölhjulet. Är inge sugen att sätta svetsen i vaggan på en ny vagn, större hjul till vaggan skulle bli STORA! Vad tror ni om att ta bort kölhjulet i mitten? Då borde båten vila på vaggan och det främre kölhjulet med lite lutning. Vist går det att köra nu men det knakar hjärtskärande i plasten när man gungar eller trailar upp den ur vattnet.

Size:	355,0 KB
ID:	1773782

Size:	964,0 KB
ID:	1773783

Kommentera

Ursprungligen postat av krisseh Visa inlägg
                    Det är blå original hårda rullar, det är bara vaggan som hänger fritt, det går att sänka sidohjulen lite till men då har jag att välja på att den hänger helt fritt bak eller att fören lutar uppåt så det blir ett glapp till främre kölhjulet istället. Känns som den står och väger på det mittre kölhjulet. Är inge sugen att sätta svetsen i vaggan på en ny vagn, större hjul till vaggan skulle bli STORA! Vad tror ni om att ta bort kölhjulet i mitten? Då borde båten vila på vaggan och det främre kölhjulet med lite lutning. Vist går det att köra nu men det knakar hjärtskärande i plasten när man gungar eller trailar upp den ur vattnet.

[ATTACH=CONFIG]68998[/ATTACH]

[ATTACH=CONFIG]68999[/ATTACH]
                    Känns som det kan bli lite tungt att "putta" av den när man ska vinscha av båten?

Vad händer om du flyttar båten lite längre bak på kärran?
                    sigpic

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    781 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    403 visningar