Byte av elkontakt på ljusramp - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Byte av elkontakt på ljusramp

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Byte av elkontakt på ljusramp

Den där svarta kontakten på min ljusramp behöver bytas.
    Click image for larger version

Name:	20151025_163810.jpg
Views:	1
Size:	505,3 KB
ID:	1842146
    Eh...jag är inte händig på sånt här... är det svårt?
    Behöver man löda?
    Tips?
    Trailern är en BT 500.
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Ingen lödning , skruva loss , fotografera , skriv upp vilka stift olika färger är kopplade till . Ta med kontakten till biltillbehörs affär och köp likadan . Enkelt om du bara har koll på färger och stift.
    Behöver den bytas ? 5.56 gör underverk .
    "HalvDan var här"

Kommentera

Tack! Jag misstänkte att det skulle vara så enkelt! Det är en plastpigg till bajonettfattningen som har gett sig...
      Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tyvärr är det inte så enkelt... Är det kontakten på kabeln som är paj så kan du beställa en ny från tk's hemsida. Är det kontakten på lyktan som är paj måste du byta hela j-a lyktan. Här finns delar: http://shop.tkprodukter.se/butiken/

Jag tröttnade på den där skiten och köpte nya lyktor och släpvagnskontakter på swedol, totalt pris ~300 spänn istället för TK-trailers ockerpriser lyktor. Så här ser det ut på min trailer (håller 1000 gånger längre än TKs värdelösa bajonettkontakter):

Kommentera

Stiligt Mabo! Nu är jag elektricitetsanalfabet på riktig. Var det svårt? Mycket jobb?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
            Stiligt Mabo! Nu är jag elektricitetsanalfabet på riktig. Var det svårt? Mycket jobb?
            Uppskattar arbetet till 1-2 timmar och 4-5 fulöl. Jag är ingen elektriker, men man kommer långt med lite envishet och en multimeter. Jag rev bara bort allt gammalt, borrade nya hål för lyktor och till kontakten, sen var det bara att skruva ihop hela rasket och hålla koll på vilket stift som hörde till vilken lampa.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mabo Visa inlägg
              Uppskattar arbetet till 1-2 timmar och 4-5 fulöl. Jag är ingen elektriker, men man kommer långt med lite envishet och en multimeter. Jag rev bara bort allt gammalt, borrade nya hål för lyktor och till kontakten, sen var det bara att skruva ihop hela rasket och hålla koll på vilket stift som hörde till vilken lampa.
              Ok! Ingen lödning på nya montaget?

Kommentera

Ursprungligen postat av Abumatic220 Visa inlägg
                Ok! Ingen lödning på nya montaget?
                Nä det är bara att skala kablarna och skruva fast dem i kontakterna. Busenkelt. Så slipper man köpa en lykta för 800 spänn från tk för att en liten kontakt glappar.

Kommentera

Lysande!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                  X