Tiki BT500? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tiki BT500?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tänker även jag köpa en Tiki BT 500 trailer. Saken är den att jag inte har köpt någon båt ännu. Men till BT 500 passar väll roddbåtar från 3,6m-4,8m? Min bil får dra 750kg obromsat.

Kommentera

Ursprungligen postat av johanbergqvist Visa inlägg
      Tänker även jag köpa en Tiki BT 500 trailer. Saken är den att jag inte har köpt någon båt ännu. Men till BT 500 passar väll roddbåtar från 3,6m-4,8m? Min bil får dra 750kg obromsat.
      Hej, jag har en Höga Rodd 400 som smalnar av en del över aktern och den funkar inte på en Tiki BT500 eftersom sidostödrullarna längst bak inte går att justera i sidled. Man kan få båten att precis stöttas av rullarna men har man kört ett tag så hoppar den snett och sen ligger gelcoaten och skaver mot metallen. Har hyrt släp några gånger och uthyrarna här omkring har av nån anledning alltid Tiki.

Ett alternativ är att du monterar bort befintliga stöd och sätter dit flyttbara rullar om det inte skulle funka.

Överväger själv att köpa en TK BT600-2 som jag tror passar bättre till just min båt.
      Senast ändrad av tsv; 2016-04-13, 18:15.
      I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Tack för svar! Hur bred är en Höga Rodd 400 i akter?, hur bred är det mellan rullarna på en Tiki BT 500? om du kan vara snäll o mäta.. Sen ett tips som jag bara fick upp i huvet är att man kan väll typ tejpa fast ett mjukt material på metallen..

Kommentera

Undersidan på båten är 87-88 cm bred precis längst bak och kanske 90-95 där man vill ha stödrullarna. Rullarna på Tiki:n brukar stötta "hörnet" på båten så om den åker lite åt sidan åker den av ena rullen. Har själv löst det med några fendrar under båten när jag hyrt släp.
          Senast ändrad av tsv; 2016-04-13, 18:15.
          I de grundaste vatten simmar de djupaste fiskar

Kommentera

Om inte båten passar på vagnen i std-utförande så finns det möjlighet att anpassa. Man kan ex köpa en förhöjningssats till vaggan. Och höj/sänkbara kölrullar finns också som tillbehör. Rätt dyra dock. Lite konstigt att Tiki inte frontar tillbehören mer. Man måste typ maila dem för att få veta och de har inte ens en tillbehörskatalog att skicka. Jag mailade över ett par bilder på hur båten låg illa, fick råd att köpa ett par tillbehör och då blev det faktiskt bra.

Kommentera

Det enklaste är att ta bort Tikins lutande sidostöd och ersätta dessa med TK-trailers rakt stående sidostöd. Dessa skruvas fast med en platta och U-klammer och passar väldigt bra på en Tiki.

Kommentera

Tack så jätte mycket för tipsen! De blir en Tiki BT 500, så kan jag ju direkt kolla på en lite bredare båt så blir de inga problem. Har även en till fråga. Nu har jag en Gisebo trailer där "stål pinnen" under den svarta klämman har gått paj. Vart kan man köpa såna?

Click image for larger version

Name:	Gisebo trailer.jpg
Views:	1
Size:	148,3 KB
ID:	1781328

Kommentera

Jag har en tili bt500 och en Högarodd båt
                  Flyttar man tillbaka båten lite så sitter den ok
                  Frågan är om den sitter för långt bak nu

Click image for larger version

Name:	Image1464118327.555904.jpg
Views:	1
Size:	372,9 KB
ID:	1781618

Kommentera

Har du motorn på när du kör? Allt beror ju på balansen på vagnen. Kölrullarna skall ju ta hela trycket och sidorullarna bara stabilisera båten. Släpen blir baktung om båten kommer för långt bak annars skall det fungera.
                    /Ingemar

Kommentera

Jag tänkte ha motor 6hkr o elmotorn på
                      Som den ligger nu så är den på alla fyra kölrullar
                      Flyttar jag fram den så ligger den på de två främre rullarna

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      452 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X