Bromsat eller obromsat? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsat eller obromsat?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bromsat eller obromsat?

Hej,
    Jag funderar på att köpa en trailer till en båt på ca 5,0 meter. Bilen får tyvärr dra max 650 kg obromsat. Easyline 650 är den "650" trailer som får lasta mest, 475kg. Problemet är att om jag räknar noga på vikter, båt, motor inkl 3 batterier, elmotor och bränsle så nosar jag kring 500kg...

Trailern klarar vikten (en nedtypad 750 modell) men det blir nog lite lagmässig övervikt ibland... Vad kostar det om Polisen är på det humöret? Hur ofta har någon av er eller era vänner råkat på en trailerviktskontroll ute på vägarna??

De stoppar ju inte ens yrkestrafiken som kör både slitet, obromsat, oskattat och annars olagligt i förvånande omfattning... (enligt Uppdrag granskning)

Alternativet är en bromsad, då slipper jag viktproblemet men den blir ca 5000kr dyrare (?) och ökat underhåll/besiktningsproblem...
    Känns inte helt lockande... För mig är det inte viktigt att köpa en trailer med "marginal" för ev framtida båtbyte så det kan vi bortse från...

Hur skulle ni göra? Varför? Easyline har inte en ideal ljusramp men lastar mest så vitt jag vet...

Det är nog säkrast att välja den bromsade trailern, så slipper du ängslas vid en eventuell poliskontroll. Annars får du flytta grejer in i bilen, och beroende på om de väger trailern ihopkopplad med bilen så minskar ju trailerns vikt med kulvikten vilket också ger lite marginal. Eller så köper du en bil som får utnyttja de tillåtna 750 kilona.

Kommentera

Jo, det är det logiska svaret... Fast byta bil för tja 20-40 kg övervikt känns nästan löjligt om än lagligt riktigt... Och bromsat är ju förbenat dyrt... och en källa till underhållsproblem...

Är det någon därute som kör med några kilo för mycket? Risken att bli stoppad torde vara obefintlig... Men OM det händer vad blir det för böter?

Kommentera

Kommentera

tänk med huvudet istället för med plånboken....
          välj den bromsade,underhållet är minimalt,justera bromsarna gör du på 5 min och på min senaste bromsade bytte jag bromsbackar 1 gång på 27 år...
          Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Skulle också köra på bromsat om jag låg på gränsen.
            Har hellre en något för stor trailer än en något för liten. Trailar man mycket uppskattar man den extra säkerheten en större trailer innebär i form av möjligheten att justera in helt rätt kultryck osv.
            Väljer du en bromsad får du även ett mycket större utbud att välja mellan (ljusramp, vagga etc) så du verkligen får det utförandet av trailer du vill ha.

Köpte min CO 1000 2011 och har justerat bromsarna en enda gång och då rullar verkligen min mycket.

Kommentera

Har du en nedtypad så är ju vagnen lugn. Har du en bil som tryggt kan köra med trailern obromsad så är svaret givet.

20-40 kilo är knappt märkbart och det ska nog till extrem otur att åka på det.

Jag skulle hjula av glädje om jag hade 40kg övervikt. (1300/1500 nedtypad till 750)
              Alumacraft så klart!

Kommentera

Tack för input! Jag trailer ofta men bara nån mil vanligen... Easyline 650 är enligt trailerfirmor samma trailer som en 750 men av tillverkaren "typbesiktigad" i den lägre 650 klassen, så den är säkert lastmässigt lugn som Tybling säger...

Hm... Får grunna en stund... Nuvarande bil drar mitt nuvarande ca 100 kg lättare ekipage lekande lätt så framtida 500 kg lär inte vara ngt problem...Men visst är utbudet större och klart dyrare om bromsat...

Kommentera

Om inte jag missminner mig så har Easyline 10" hjul.. ?

Jag personligen tycker sådana hjul hör hemma på en skottkärra, istället för på en båtvagn som ska lasta flera hundra kilo.
                  En Respo eller Tiki i motsvarande modell har 13" hjul och de är inte direkt dyrare heller.
                  Sen slipper man även bestyret med ljusrampen som ska av och på hela tiden..

/ HenkeW

Kommentera

Ursprungligen postat av HenkeW Visa inlägg
                    Om inte jag missminner mig så har Easyline 10" hjul.. ?

Jag personligen tycker sådana hjul hör hemma på en skottkärra, istället för på en båtvagn som ska lasta flera hundra kilo.
                    En Respo eller Tiki i motsvarande modell har 13" hjul och de är inte direkt dyrare heller.
                    Sen slipper man även bestyret med ljusrampen som ska av och på hela tiden..

/ HenkeW
                    Från 2016 är endast easylines 450 kärra med 10 tumshjul vad jag kan se, sen som du nämner så är ljusrampen jobbig...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    782 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    409 visningar