Dessa eländiga hjullager - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Dessa eländiga hjullager

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Dessa eländiga hjullager

Fått anmärkning, som vanligt, på hjullagren. Trailern är en Br Fransson/Fågelsta från 80-talet. Men hur i all världen ska jag få loss det inre lagret? Det sitter som berget och man kommer inte åt att knacka från baksidan.
    Bifogade filer

Avdragare?

Kommentera

Har försökt men får inte grepp. Kanten på lagret är kanske en mm och fasad. Och jag vågar inte dra i själva lagret; drar jag av det utan att få loss bottendelen kan jag inte ens köra till verkstad.

Kommentera

Tjena. Snabbast demonteras banan genom att ta en vinkelslip m kapskiva och snitta snett över lagret ca 3-4 mm in i godset,ta sen en huggmejsel ,,handskar,skyddsglasögon för ev flisor. Ta en hammare modell större o knacka till på huggmejseln som du satt in i rondellspåret ,slå på lagret så lagerbanan spricker..sen drar eller knackar du lätt av den från lagertappen..slipa av ev småskador på tappen m smärgelduk och fetta tappen o montera det nya lagret.
        Och- Ja ,jag vet att man inte ska slå på lagerbanor m härdade verktyg men med skydd o försiktighet går det perfa..
        Lycka till

Kommentera

Eller värma på lagret.
          Känner du nån med induktionsvärmare går det som en dans. Annars är det blåslampan/gassvetsen som gäller.

Kommentera

Har precis gjort detta på bilen, fy vilket helvete utan rätta verktyg, klöv det nya hjullagret när jag skulle ha på kuggarna på insidan... Åkte å köpte en begagnad spindelled med fungerande hjullager för mindre än vad hjullagret kostade, skulle gjort det direkt

Kommentera

Tack för tipsen men jag värmde lagret med osande eder. Då lossnade det.

Kommentera

Har en likadan trailer som du. Tröttnade på att byta hjullager efter varje besiktning, så efter att ha fått nedslag iår igen så bytta jag till en axel med moderna lager istället. Inte den helt vattentäta typen, men betydligt bättre skyddade än de gamla. Till på köpet tar de nya bromsarna betydligt mjukare.

Kommentera

Jo, det är sannerligen något att ta till sig. Säljs dessa grejer lite varstans eller fick du leta länge efter dem?

Kommentera

Axlar säljs lite varstans. Jag köpte min hos "Släpvagnshuser" i Nykvarn. Han hade en som passade hemma, så jag åkte och hämtade samma dag som jag mailade honom. Passade nästan "bolt on", fick borra två nya hål, men hela monteringen gick nog på under 30 min inklusive handbromsjusterníng.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    750 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    352 visningar