Räcker 130hk bil? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Räcker 130hk bil?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Räcker 130hk bil?

Hej.

Jag ska byta ut en utav bilarna i hushållet.
    Jag har kollat lite på de nya Peugeot 308 sw och 3008 suv.

Dessa finns med 130hk motor. Min fråga är då, räcker det för att dra upp båten?
    Har en Crescent 465 med 25 hk mercury som står på en 80-kärra. Kärran och båten kanske väger någonstans runt 500-600kg?

Tacksam för svar
    Mvh

Jag har dragit en Crescent 465 på en 30-kärra med en 308sw, det var inga problem.

Kommentera

105HK drar 2-3 ganger tyngre enn båten din opp enhver rampe og grusbakke. (Dog med mye bedre 4WD enn de fleste andre biler, og lett 1. gir.)
      Team Colibri

Kommentera

Att dra båten blir nog inga problem. Tänker mest på när den ska upp.
        Vad hade du gör motor i bilen?

Kommentera

Det är inte motorns effekt som avgör. Att dra upp en båt kräver ingen mängd hk. Jag drog upp min 2,5 tons båt med min gamla Merca diesel på 60 hk även från branta ramper.

Det som avgör är helt andra saker som bilens tyngd och däck samt hur den är växlad på ettan. En lätt bil kan börja slira om det är blött å glatt och den samtidigt är högt växlad på ettans växel alternativt att det blir mycket slira på kopplingen vilket inte heller är bra.

Men med denna lilla plutt till båt drar den minsta Fiat 500 från -68 upp utan problem.
          Det finns två ting som är oändliga - universum och människans dumhet, Men när det gäller universum är jag inte helt säker. [Albert Einstein]

Att klaga är som att sitta i en gungstol – du har något att göra men du kommer ingenstans. [Dalai Lama]

Kommentera

Min bil har 90 hästar och får dra tre ton med BE-kort. Den funkar utmärkt till 1500kg båt+trailer. Den har iof 4x4 och lågväxel...

Så 130 hästar bör gå bra, har du dessutom automatlåda så går det ännu bättre.
            Senast ändrad av Låg_Profil; 2018-04-20, 11:37.
            Hette tidigare Fisktutte, nu heter jag inte så...

Kommentera

Vi drog upp min 4,7 m båt med 40 hk 2-takt som väger omkring 450 kg för en relativt normal ramp för hand på två man i höstas. Tror inte du behöver oroa dig för antalet hästkrafter i bilen

Kommentera

Kommer fungera alldeles utmärkt. Jag kör v70 med minsta dieselmotorn på 116 hk och det räcker mer än väl till min båt och släp på 600 plus kg

Kommentera

Tack för alla svar. Låter som att det inte ska vara några problem då ��

Kommentera

Du lär väl kolla upp vad en sån får dra obromsat max osv innan du slår till..

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    761 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    372 visningar