elvinch till trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

elvinch till trailer

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • #11
    Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
    Blir ju sugen på en elvinsch, men hur gör ni med batteriet ni som har vinschar installerade?
    Man vill ju ha en smidig lösning, bli så himla mycket batterier och laddare man behöver mickla med.

    Att ha det medburet vid sidan om tycker jag går bort.
    Sätt en låda på bommen dit du lägger batteriet och så köper du t.ex en defa/calix biladdare Brukar finns 5a/10a med motorvärmar uttag, så när du vill ladda batteriet trycker du i motorvärmar kabeln i uttaget på lådan.

    Kommentera


    • #12
      Ursprungligen postat av toffee Visa inlägg

      Sätt en låda på bommen dit du lägger batteriet och så köper du t.ex en defa/calix biladdare Brukar finns 5a/10a med motorvärmar uttag, så när du vill ladda batteriet trycker du i motorvärmar kabeln i uttaget på lådan.
      Det lät ju smidigt.
      Hur stort batteri har du och hur mycket drar vinschen?
      Är det så man inte behöver ladda så ofta egentligen eller? (Även om jag antagligen kommer ha det på laddning ständigt då båten bor inomhus)
      Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
      &

      Fiskesnacks AbborrFemma 2020
      ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
      Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

      -Okänd

      Kommentera


      • #13
        Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg
        Blir ju sugen på en elvinsch, men hur gör ni med batteriet ni som har vinschar installerade?
        Man vill ju ha en smidig lösning, bli så himla mycket batterier och laddare man behöver mickla med.

        Att ha det medburet vid sidan om tycker jag går bort.
        Jag hade mitt batteri medburet ett tag visst funkar men i långa loppet vill man göra det bekvämt för sig och ett tung batteri i bakluckan känns verkligen inte bra.

        Jag har mitt batteri i en box av rostfritt stål med svetsade armer som omfamnar mittbalken samtidigt som de vilar på en diagonal ramar. Du kan se bilder här. https://www.fiskesnack.com/forum/all...en#post2554388

        Jag tog med trailern till verkstad och de fick göra något som de trodde skulle hålla, vilket jag är glad för för min idé kunde man kasta rätt ut i skogen. Vet ej hur boxen håller över längre tid eftersom jag har haft den så kort men känns gedigen. Har sett allehanda lösningar med impregnerat virke fastbultat i ramen till vilken batterilådan av plast är fastskruvad i. Det funkar bra det med, så länge inget händer.

        Om jag var du skulle jag ta med trailern till verkstad så de kan titta på den och ta mått därifrån. Ha en idé där lådan/boxen kan vila på någon av trailerns balkar, och höra runt lite. Jag sparade in hälften av pengarna på att bara fråga runt. För min box totalt betalade jag 800:-.

        Annars har JULA en verktygslåda i durkaluminium för 699:- som jag har sett på flera trailers. https://www.jula.se/catalog/bygg-och...umlada-663008/

        CTEK har snabbkopplingar som funkar bra. Finns säkert tusen andra lösningar.

        Batterilåda hamnar solklart i kategorin "varför gjorde jag inte det här tidigare". Jag fick klart min "ståramp" idag med hjälp av en god vän och kan säga redan nu att det är också en sån grej. De två sakerna tillsammans underlättar enormt de gånger man trailar ensam.

        Kommentera


        • #14
          Jag har en buster X och på släpet en Ninja Warrior winch https://www.electricwinchshop.co.uk/...a12-steel.html med syntetiskt rep. Köpte även till en fjärrkontroll. Mycket nöjd med vinchen efter att tidigare provat biltemas (tror jag det var). Batterilåda på släpet monteras enkelt med beslag från tk trailer:https://tktrailer.se/butiken/batvagn...teribox-faste/

          Brukar ladda batteriet ibland men att ta i/ur båten ett par gånger på samma batteri är inget problem. Har ett vanligt 75Ah fritidsbatteri i lådan. Har även startkablar som backup (eftersom min bil har startbatteriet bak) ifall....

          Kommentera


          • #15
            Ursprungligen postat av mickedykare Visa inlägg
            Jag har en buster X och på släpet en Ninja Warrior winch https://www.electricwinchshop.co.uk/...a12-steel.html med syntetiskt rep. Köpte även till en fjärrkontroll. Mycket nöjd med vinchen efter att tidigare provat biltemas (tror jag det var). Batterilåda på släpet monteras enkelt med beslag från tk trailer:https://tktrailer.se/butiken/batvagn...teribox-faste/

            Brukar ladda batteriet ibland men att ta i/ur båten ett par gånger på samma batteri är inget problem. Har ett vanligt 75Ah fritidsbatteri i lådan. Har även startkablar som backup (eftersom min bil har startbatteriet bak) ifall....
            Kanske får bli ett höstprojekt att motorisera även sjösättningen
            Hur fort går det förresten?
            Beror det på hur kraftig vinsch man köper kanske?
            Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
            &

            Fiskesnacks AbborrFemma 2020
            ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
            Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

            -Okänd

            Kommentera


            • #16
              Ursprungligen postat av gabbu Visa inlägg

              Jag hade mitt batteri medburet ett tag visst funkar men i långa loppet vill man göra det bekvämt för sig och ett tung batteri i bakluckan känns verkligen inte bra.

              Jag har mitt batteri i en box av rostfritt stål med svetsade armer som omfamnar mittbalken samtidigt som de vilar på en diagonal ramar. Du kan se bilder här. https://www.fiskesnack.com/forum/all...en#post2554388

              Jag tog med trailern till verkstad och de fick göra något som de trodde skulle hålla, vilket jag är glad för för min idé kunde man kasta rätt ut i skogen. Vet ej hur boxen håller över längre tid eftersom jag har haft den så kort men känns gedigen. Har sett allehanda lösningar med impregnerat virke fastbultat i ramen till vilken batterilådan av plast är fastskruvad i. Det funkar bra det med, så länge inget händer.

              Om jag var du skulle jag ta med trailern till verkstad så de kan titta på den och ta mått därifrån. Ha en idé där lådan/boxen kan vila på någon av trailerns balkar, och höra runt lite. Jag sparade in hälften av pengarna på att bara fråga runt. För min box totalt betalade jag 800:-.

              Annars har JULA en verktygslåda i durkaluminium för 699:- som jag har sett på flera trailers. https://www.jula.se/catalog/bygg-och...umlada-663008/

              CTEK har snabbkopplingar som funkar bra. Finns säkert tusen andra lösningar.

              Batterilåda hamnar solklart i kategorin "varför gjorde jag inte det här tidigare". Jag fick klart min "ståramp" idag med hjälp av en god vän och kan säga redan nu att det är också en sån grej. De två sakerna tillsammans underlättar enormt de gånger man trailar ensam.
              Jag gillar att bygga och greja själv så långt det går, men bra om man inte har möjligheten att då be en verkstad så klart.
              Jag har med byggt en gångramp, det gör stor skillnad.
              Tack för idéerna!

              Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
              &

              Fiskesnacks AbborrFemma 2020
              ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
              Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

              -Okänd

              Kommentera


              • #17
                Ursprungligen postat av Bowen Visa inlägg

                Det lät ju smidigt.
                Hur stort batteri har du och hur mycket drar vinschen?
                Är det så man inte behöver ladda så ofta egentligen eller? (Även om jag antagligen kommer ha det på laddning ständigt då båten bor inomhus)
                har ett 62ah batteri, har inte hunnit testa så mycket ännu så jag vet inte hur ofta man behöver ladda, men vad jag har hört från andra så brukar det nog hålla minst 5-10 resor beror ju förstå på vad man har för batteri

                Kommentera


                • #18
                  Så här ser min installation ut, egen svetsa batteri låda i alu, ewt 4500lbs vinsch med trådlös dosa och en knapp under vinschen som säkerhet och så har jag även handvinsch ifall elvinschen skulle gå sönder

                  Kommentera


                  • #19
                    Ursprungligen postat av toffee Visa inlägg
                    Så här ser min installation ut, egen svetsa batteri låda i alu, ewt 4500lbs vinsch med trådlös dosa och en knapp under vinschen som säkerhet och så har jag även handvinsch ifall elvinschen skulle gå sönder
                    Snyggt, ser ju smidigt ut.
                    Ja en extra vinsch får man ju ha. Så man inte står där med skägget i brevlådan.
                    Skall filura lite på det så kanske det blir en elvinsch framöver. Man vill ju ha det bekvämt
                    Vinnare av Fiskesnacks AbborrFemma 2021
                    &

                    Fiskesnacks AbborrFemma 2020
                    ”Ett tecken på intelligens är att du alltid ifrågasätter.
                    Mindre intelligenta är å andra sidan alltid tvärsäkra på sin sak.."

                    -Okänd

                    Kommentera


                    • #20
                      Ursprungligen postat av Maxxim
                      Har också en elvinsch, men har inte instalerat den just för att jag inte gillar en massa batterier och laddare. Bäst vore om bilens uttag kunde ladda trailerns batteri med 4-5 amp. Hur kan man lösa det?
                      Har funderat på det också,tycker att det ska gå att lösa om man inte har ett för stort batteri, det ska räcka med ett MC batteri då det är det som sitter i ATV.
                      Har hittat denna från sterling power som levererar 3amp https://sterling-power.com/products/...11388d9e&_ss=r, det borde inte vara några problem för elsystemet heller. Eftersom den levererar max 3amp bör man inte ha allt för stort batteri så den orkar ladda ordentligt.

                      Om man räknar på det det så ska det funka.
                      En Warrior 3500LB drar max 200 amp med full last & med ett 20ah batteri betyder det ca 6min om man tömmer det helt, en mer praktisk siffra är kanske 3 min så man inte tömmer batteriet för mkt.
                      Nu tror jag inte att man är i närheten av att belasta batteriet max när drar upp en båt, min båt går tungt på trailern pga av dålig kölrullar, men den väger ca 800 kg & det tar exakt 30sek att dra upp båten. Så ca 6-10 ggr borde man kunna dra upp båten utan laddning från ett MC batteri på 20ah

                      Kommentera

                      Foton

                      Collapse

                      Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

                      Relaterat

                      Collapse

                      Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2023-05-13, 09:57
                      17 svar
                      592 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg gabbu
                      av gabbu
                       
                      Startad av Sajmen, 2023-07-17, 20:30
                      35 svar
                      1 751 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Fiskare Bob  
                      Startad av Sadda, 2023-07-23, 12:43
                      10 svar
                      475 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg tre S
                      av tre S
                       
                      Startad av Maxxim, 2024-01-03, 22:19
                      8 svar
                      478 visningar
                      1 gilla
                      Senaste inlägg Smolt
                      av Smolt
                       
                      Startad av Sebastian T, 2024-02-04, 09:15
                      16 svar
                      854 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X