Funderingar på eventuellt annan ”dragbil” - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Funderingar på eventuellt annan ”dragbil”

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Funderingar på eventuellt annan ”dragbil”

Godmorgon.

Jag har funderat och varit sugen på en VW caddy maxi ett par år.

Från början va tanken att inreda den så man kunde bo/övernatta i den mer än en natt och ha kajaken efter på släp.

Har en dröm att kunna åka upp mot Norrland och fiska i olika sjöar på vägen och campa med bilen.

Men nu går jag och väntar på att min båt ska komma så då blir det ju lite mer vikt att dra samt sjösätta.

Vad tror ni , går det att dra/sjösätta båt och trailer med en VW caddy maxi 2wd manuel diesel?

Eller är den för klen (102 hk)

Vill ju inte pina ihjäl en bil men samtidigt så är man lite snål när det kommer till förbrukning och skatt så därför har jag kollat på just en sån bil, annars finns den med 4wd och större motor men då blir allt dyrare.

Båten väger mellan 500-600kg för att höfta (med allt på och fulltank).
    Kommer ligga på en bromsad 1000kg trailer som med väger några kg.

Hej, jag skulle nog fundera både en och två gånger innan jag rullade ner ett sådant ekipage på en naturramp. Effekten på motorn (hästkrafter) är inte det viktiga när du ska rampa, utan det är vridmomontet (Nm). Det brukar räcka till på moderna dieslar.

Däremot ser jag 4WD och gärna automat som i princip ett måste på en såpass liten bil. Jag var sjukt nära att sjösätta ett ekipage med motsvarande vikt för många år sedan med en lånad Renault Kangoo och då var det ändå en betongramp, men alldeles för brant. Fick som tur var tag i en herre med en Range Rover som vi kunde koppla lina på och sedan drog han upp hela klabbet...

Kommentera

Om du har råd, det hade inte jag, men jag leasade genom jobbet en Amarok V6 och den tog jag mig fram överallt med, kunde köra små traktorstigar och ut på ängar för att backa ner båten i nån liten skogssjö dit jag inte annars kunnat få ner båt. Lätt bästa dragbilen jag haft, hade monterat i en BSR box i den oxå så den hade 317hk &680newton dieselvrid så den va sjukt stark. Fördelen oxå med pickup är att man sitter högt så man ser bra bakåt när man backar ner båten och ett flak att lägga alla blöta å kladdiga fiskeprylar på så man slipper fisklukt m.m i kupén. Men det finns ju billigare pickup att köpa, typ nån gammal King cab/Navara lr Hilux, skulle inte köpa en Ranger, akta dig för rost på Navara, Hiluxen sägs vara den mest problemfria å stryktåliga och populäraste pickupen world wide.

Kommentera

Du kommer garanterat få problem med en så tung båt med 2wd. Jag hade sneglat åt en helt vanlig kombi med fyrhjulsdrift. Du behöver ju inte ha en terrängbil för att ta dig fram på skogsvägar. Själv kör jag a4 allroad. Den är lagom hög och drar 0.5 vid landsvägskörning.
        ​​​​​​

Kommentera

Hade tittat på en subaru, det är inte utan anledning många guider har köpt dessa.

Kommentera

Tack för alla svar.

Ja det är det jag är nervös för med 2wd och manuel låda att man inte tar seg upp från naturramper.

Både inköpspris och skatt/förbrukning stiger rejält om man ska gå upp på 4wd aut diesel.

Har med funderat på en pickup eller Audi 4wd av något slag men de som får mej att backa är den höga skatten samt förbrukningen (speciellt pickup).

Vilka årsmodeller ska man sikta in seg på pickup/Audi för dels inköpspris förbrukning/skatt?

Hade gärna velat ha en skåpbil som man hade kunnat inreda för camping men de kanske bara är att inse att man får ha med seg tält hehe.

Kommentera

Ursprungligen postat av Cosmoz 08 Visa inlägg
              Hade tittat på en subaru, det är inte utan anledning många guider har köpt dessa.
              Har kollat en del på Forester, läste nånstans att bensin innan 2010 årsmodell har lågväxel men frågan är om man har råd att köra längre sträckor med en sån.

Har inte råd att ha 2 bilar så jag försöker kombinera dragbil med vardagsbil så gott det går hehe

Kommentera

Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg

Vilka årsmodeller ska man sikta in seg på pickup/Audi för dels inköpspris förbrukning/skatt?
                En vanlig audi a4 b9 (2016 och framåt) quattro 190 hk har typ 1200 spänn i skatt. Min a4 allroad är från 2017 och har 2000 spänn i skatt.

Hade dessförinnan en audi a4 b8 och skatten låg nog på runt 2000 på den med.

Jag gillar verkligen bilen då dels den funkar väldigt bra att traila billigt med men är också sinnessjukt bekväm till vardags och minimalt vägljud är en av de absolut viktigaste sakerna för mig vid ett bilköp. Till fisket kör jag stundtals på vägar som många aldrig skulle ge sig in på och tycker personligen att planeringen av körningen är nästan lika effektivt som 50 cms markfrigång

Kommentera

Ursprungligen postat av Cudan Visa inlägg

En vanlig audi a4 b9 (2016 och framåt) quattro 190 hk har typ 1200 spänn i skatt. Min a4 allroad är från 2017 och har 2000 spänn i skatt.

Hade dessförinnan en audi a4 b8 och skatten låg nog på runt 2000 på den med.

Jag gillar verkligen bilen då dels den funkar väldigt bra att traila billigt med men är också sinnessjukt bekväm till vardags och minimalt vägljud är en av de absolut viktigaste sakerna för mig vid ett bilköp. Till fisket kör jag stundtals på vägar som många aldrig skulle ge sig in på och tycker personligen att planeringen av körningen är nästan lika effektivt som 50 cms markfrigång

Den skatten går att leva med men inköpspriset blir för högt , hade tänkt lägga 100 000:- som Max på bil.

Kanske gå ner några årsmodeller och betala mer skatt…

Hur är dom annars?
                  Några kända problem man ska hålla koll på?

Kommentera

Ursprungligen postat av Zagrag Visa inlägg

Den skatten går att leva med men inköpspriset blir för högt , hade tänkt lägga 100 000:- som Max på bil.

Kanske gå ner några årsmodeller och betala mer skatt…

Hur är dom annars?
                    Några kända problem man ska hålla koll på?
                    Försäkringen stack iväg jämfört med när jag körde en Volvo och upplever nog att servicen är marginellt dyrare, även om jag aldrig skulle lämna in min bil på en audi verkstad. Skulle du köpa en a4 så köp ingen med sportchassi, de är stenhårda och hemska att köra på ojämna vägar. Annars tror jag inte de har mer problem än liknande bilar från andra märken i samma klass. En hederlig v70 är å andra sidan en grym bil!
                    ​​​​​

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    739 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    340 visningar