eu-trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

eu-trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• eu-trailer

någon som vet vad som gäller när man skall räkna fram hur stor eu-trailer man får dra? Har en äldre bil och det framgår inte av handlingarna.

Har ringt Vägverket och fått 2 olika svar???!!! (ringde med en veckas mellanrum, detta är ca 2 veckor sedan)

Första gången sa de att det är "halva bilens tjänstevikt" som gäller. Pratade sedan med en polare som sa att han hör att man ändrat de reglerna.
    Ringde igen vägverket och fick nu ett svar som var 150 kg lägre. När jag bad dem förklara hur de räknat ut det fick jag svaret att de finns på deras hemsida.

Stämmer detta har min en gång så lagliga trailer blivit olaglig att dra med min bil!! Kan de göra så???

För att få köra 80 med din EU-trailer gäller att;
    Släpets totalvikt( tjänstevikt + maxlast) ej får överstiga 50% av bilens tjänstevikt.
    Finns lite tillägg vid tomt släp och dessutom finns det möjlighet att bara köra 40 vid vissa omständigheter.
    Men det översta är det viktiga. Jag tror jag har bra koll....fick mej en ofrivillig lektion när jag blev haffad på väg hem från Blekinge i februari.....

//Stefan
    Du kommer komma ihåg mig för alla gator bär mitt namn.

´til things are brighter, I´m the man in black

Kommentera

Annars så får du typa om bilen.. En kompis till mig monterade stålplattor i bilen och vägde om den..Helt galna många av dom där reglerna..
      www.stampelures.se

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
        någon som vet vad som gäller när man skall räkna fram hur stor eu-trailer man får dra? Har en äldre bil och det framgår inte av handlingarna.

Har ringt Vägverket och fått 2 olika svar???!!! (ringde med en veckas mellanrum, detta är ca 2 veckor sedan)

Första gången sa de att det är "halva bilens tjänstevikt" som gäller. Pratade sedan med en polare som sa att han hör att man ändrat de reglerna.
        Ringde igen vägverket och fick nu ett svar som var 150 kg lägre. När jag bad dem förklara hur de räknat ut det fick jag svaret att de finns på deras hemsida.

Stämmer detta har min en gång så lagliga trailer blivit olaglig att dra med min bil!! Kan de göra så???
        Har varit "halva bilens tjänstevikt" max 750kg, men på nyare bilar står det på regbeviset, och DETTA kan vara mindre än halva bilens tjänstevikt. har för mig jag hört att Volvo V70 bara drar 500kg obromsat enl reg beviset.
        Har inte hört något om ändring.

sid 16
        Senast ändrad av Guest; 2007-03-16, 22:47.

Kommentera

tackar rudan!!! Du råkade ut för de jag helst av allt vill undvika, men du fick ju svart på vitt vad som gäller!!
          Har en saab 9000, tjänstevikt 1500 kg så då är de inte några problem med min TK650 trailer.

Kommentera

Ursprungligen postat av Stefannilsson73 Visa inlägg
            tackar rudan!!! Du råkade ut för de jag helst av allt vill undvika, men du fick ju svart på vitt vad som gäller!!
            Har en saab 9000, tjänstevikt 1500 kg så då är de inte några problem med min TK650 trailer.
            Jag har en Reko 650 (650 kilo totalvikt) och drar med en Caddy med tjänstevikt på 1580.Inga probs, ska få dra upp till 790 kilo obromsat med den bilen.
            Du borde alltså få dra upp till 750 kilo....
            Jag gjorde misstaget( förutom att jag låg i västerfilen i snöstormen) att sväva lite på målet vad gällde de exakta reglerna för eu-trailers. Att jag verkligen fick dra min kärra visste jag säkert.

//Stefan

Kommentera

Ursprungligen postat av Rudan Visa inlägg
              Jag har en Reko 650 (650 kilo totalvikt) och drar med en Caddy med tjänstevikt på 1580.Inga probs, ska få dra upp till 790 kilo obromsat med den bilen.

//Stefan
              Max 750kg obromsat även om bilens tjänstevikt är mer.

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
                Max 750kg obromsat även om bilens tjänstevikt är mer.
                Sedär, då kan även en konstapel med Vägverkets lilla broschyr i handen ha fel.

//Stefan

Kommentera

//Stefan
                  Här finns lite info.

Kommentera

//Stefan
                    Finns inte EU-släp med totalvikt över 750kg
                    Här finns lite info.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    754 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    357 visningar