eu-trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

eu-trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

volvo v70

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
    Har varit "halva bilens tjänstevikt" max 750kg, men på nyare bilar står det på regbeviset, och DETTA kan vara mindre än halva bilens tjänstevikt. har för mig jag hört att Volvo V70 bara drar 500kg obromsat enl reg beviset.
    Har inte hört något om ändring.

sid 16
    Hej hade en v70-99 fick dra max 500 kg obromsat men har bytat till en v70-04
    nu får jag dra max 750kg.Tror att det har lite med vilken typ av dragkrok du har.

Kommentera

Det står på ditt regbevis hur mycket du får dra... Tex 750kg är totalvikten för trailer ink båt o motor och max vikt oavsett bil är 750kg!!!!!!!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
        Har varit "halva bilens tjänstevikt" max 750kg, men på nyare bilar står det på regbeviset, och DETTA kan vara mindre än halva bilens tjänstevikt. har för mig jag hört att Volvo V70 bara drar 500kg obromsat enl reg beviset.
        Har inte hört något om ändring.

sid 16
        Saxat från filen ovan:

högst 80 km/tim med
        • bromsad släp- eller husvagn
        • obromsad släp- eller husvagn
        (totalvikt högst 750 kg),
        a) om totalvikten inte överstiger
        halva bilens tjänstevikt
        eller
        b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt.

Det står att alla obromsade får framföras i 80km/h om dom klarar viktgränsen.
        Nu tror jag inte att det är så (det säljs ju EU-vagnar med tillägget 80km/h),
        men det går ju alltid att hänvisa till ovanstående
        Har själv en TK 30-vagn (ser exakt ut som TK's 80km/h-variant så när som på stänkskydden).

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
          Saxat från filen ovan:

högst 80 km/tim med
          halva bilens tjänstevikt
          eller
          b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger halva bilens tjänstevikt.

Har själv en TK 30-vagn (ser exakt ut som TK's 80km/h-variant så när som på stänkskydden).

Din TK-30-vagn är ingent släp utan ett efterfordon och får därför endast framföras i 30km/h. Finns att läsa på http://www.vv.se

//Hegge

Kommentera

Ursprungligen postat av Spy Visa inlägg
            Saxat från filen ovan:

högst 80 km/tim med
            halva bilens tjänstevikt
            eller

och dessutom har den inte fjädring heller vilket är ett krav för EU-släp.
            Det sjukaste med det här är ändå att om du köper ett EU-släp och tar bort reg- plåten får du inte använda det som efterfordon (dvs. köra 30 km/h)
            Polaren forskade lite eftersom hans båt låg på gränsen viktmässigt för ett EU-släp. Hans plan var att om han skulle bli vägd efter vägkanten så skulla han ta böterna och skruva av reg-plåten och sätta på en Lgf-skylt. Men det föll på att efterfordon inte får vara fjädrade.
            Konstiga regler i VV:s värld

Kommentera

Ursprungligen postat av pedreus Visa inlägg
              Det står på ditt regbevis hur mycket du får dra... Tex 750kg är totalvikten för trailer ink båt o motor och max vikt oavsett bil är 750kg!!!!!!!!!
              Bara på nyare bilar finns det angivet i regbeviset.
              se punkt 2 sid 4

Kommentera

Nån som vet vad som gäller för hemmagjord trailer?
                Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Ursprungligen postat av catchandreleasearn Visa inlägg
                  Nån som vet vad som gäller för hemmagjord trailer?
                  Om du menar en oreggad hemmagjord så är det 30 km/tim och orange triangelskylt som gäller. I dom farterna så tror jag det är bilens dragvikt som gäller.

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
                    Om du menar en oreggad hemmagjord så är det 30 km/tim och orange triangelskylt som gäller. I dom farterna så tror jag det är bilens dragvikt som gäller.
                    Okej, tackar för informationen!
                    Någon som kan tipsa om nån trailer som går att modda om lätt eller rentav har justermöjligheter att kunna frakta en båt med 25cm köl(kölen börjar inte ända fram utan tvärt från ungefär framför mitten och bakåt)?
                    Mr. Walleye - Bassboat angler

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X