Bromsad båttrailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsad båttrailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Grattis joj, när drar vi till Simris?
    G.Loomis - Fear No Fish

Kommentera

Ursprungligen postat av The Loomis Man Visa inlägg
      Grattis joj, när drar vi till Simris?
      Simris blir det i Mars nån gång tror jag, ska testa Vättern lite i vinter men tiita förbi Karlskrona nån gång under våren när fisket är igång så tar vi en runda

Bor och jobbar numera i Vetlanda mitt i mörkaste smålandsskogarna så då ligger Vättern ganska nära men föräldrarna har stugan i Karlskrona så där är jag många helger men båten har vi i Vetlanda.
      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Får jag låna tråden lite?

Jag har sett att i stort sett alla har motorn uppfälld på trailern. Jag har oxå kört så men blev tipsad av en kollega att akterspegel och motorfäste inte klarar detta i längden...

Nu har jag monterat ett spännband från motor och framåt för att minska slagen mm.

Har ni några erfarenheter?

OBS. Jag kan inte ha motorn nedfälld pga frigången mot vägen ...
        Det man inte minns har aldrig hänt !

Kommentera

Har sett stöd som sätts mellan trailer och motor för att minska eller helt eliminera stötar och slag

Kommentera

Hmm.. låter intressant. Som en variant på mitt spännband. Det förhindrar slagen i motorfästet. Men belastningen på akterspegeln är kvar (pga motorn egenvikt).

Kommentera

Här är ett par exempel på sådana stöd:

Funderade själv på nåt liknande tidigare, men har ganska rejält överhäng där bak så det kan va lite svårt att lösa..men med över 250kg på badbryggan så kanske de inte vore så dumt.

Kommentera

Kanske skall fixa en sådan istället för mitt spännband. Jag funderade på den lösningen men spännbandet var enklare och kostade bara 29:-

Med spännbandet ligger fortfarande motorns hela vikt över akterspegeln även om brytningen är borta... Men staget bak tar det kanske bort något kilo av motorns vikt även om det inte kan vara mycket! Men det är det lilla som kanske gör det ...

Kommentera

Jag har hört att överhäng på mer än en meter måste märkas ut med vimpel när det är ljust och lyse i mörker. Det kan bli lite jobbigt på gamla bålstasläpet med fasta lysen som annars är fin, sugen på en själv. Någon som vet ngt om detta?

Kommentera

Ursprungligen postat av Master of Roach Visa inlägg
                    Jag har hört att överhäng på mer än en meter måste märkas ut med vimpel när det är ljust och lyse i mörker. Det kan bli lite jobbigt på gamla bålstasläpet med fasta lysen som annars är fin, sugen på en själv. Någon som vet ngt om detta?
                    Samma regler gäller för överhäng på personbil, släpvagn och givetvis båttrailer...
                    se även

Kommentera

Jag läste något intressant på Vägverkets hemsida idag.
                      "Du får köra i högst 80 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
                      a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
                      b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt;
                      "

Detta innebär ju att alla obromsade släp under 750 kg som dras med bil med dubbla vikten (tjänstevikt) automatiskt får köra 80km/h! Alltså per automatik är EU-släp...

Är det verkligen så..?

Se :

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      447 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg mrfisker  
                      Arbetar...
                      X