Bromsad båttrailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsad båttrailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
    Jag hade som sagt 1500-släp och 6.30 meters båt, tror inte den stack ut mer än en halvmeter med reservation för korttidsminnet. Flyttade iofs fram främre stödet (winschen) för att få ännu bättre vägenskaper, men två meters överhäng låter mycket.
    Kan inte få det till annat än att du måste ha haft ett högt kultryck då!
    Vagnen är lång som fan skjuter jag fram finnsporten så blir det för tungt helt klart de två m är med maskinen tiltad till trailerläge, kanske axeln behöver justeras i läge ska prata med Bålsta idag vid hämntningen.
    Ska iofs på med mera motorer ibak kanske blir bättre viktfördelning då senaste båten på innan var en Ryds 600 big fish min är nog lite lättare
    Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-03, 09:02.
    I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Ursprungligen postat av TAMTAM Visa inlägg
      Hur långt överhäng har du från ljus till bakända motor, med min maskin i trailertiltat läge har jag nog närmare två meter, som sagt ovan vid både båt och kärra ska kolla idag om det funkar att köra med snurran nedtiltad har inte hunnit kolla ordentligt ännu.
      Lätt förvånad här Trackern är den inte en lätt alubåt?
      Aluminium är det men båten är inte lätt. Den är ju inte så lång (5.40) men den är 240 bred och aluminiumet är rejält. Med motor väger båten runt 900 kilo. Sen lite bensin och prylar så drar det snart iväg. Tanken är ju på 150 liter, så fyller man den så är det kris med 1350 kärra...Men jag är som sagt osäker på exakt vikt på ekipaget och funderar på att kolla upp det ordentligt.

Jag vet inte längd på överhänget, men det är inte mycket mer än själva motorn.

Kommentera

Kan inte få det till annat än att du måste ha haft ett högt kultryck då!
        Vagnen är lång som fan skjuter jag fram finnsporten så blir det för tungt helt klart de två m är med maskinen tiltad till trailerläge, kanske axeln behöver justeras i läge ska prata med Bålsta idag vid hämntningen.
        Ska iofs på med mera motorer ibak kanske blir bättre viktfördelning då senaste båten på innan var en Ryds 600 big fish min är nog lite lättare
        Kultrycket var perfekt, trailern låg som ett strykjärn efter bilen, men ett par dm framåt/bakåt gör/gjorde stor skillnad. Iom styrpulpet och stor motor så hade jag mesta tyngden i aktern. Jag provade mig fram till ett läge som passade ekipaget.

Hittade förresten en bild där man ser överhänget, ser ut som mer än en halvmeter om man räknar med motorn...
        Bifogade filer
        /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av KG? Visa inlägg
          Aluminium är det men båten är inte lätt. Den är ju inte så lång (5.40) men den är 240 bred och aluminiumet är rejält. Med motor väger båten runt 900 kilo. Sen lite bensin och prylar så drar det snart iväg. Tanken är ju på 150 liter, så fyller man den så är det kris med 1350 kärra...Men jag är som sagt osäker på exakt vikt på ekipaget och funderar på att kolla upp det ordentligt.

Jag vet inte längd på överhänget, men det är inte mycket mer än själva motorn.
          Jag vägde mitt ekipage när jag besiktigade trailern, vet inte om det funkar på alla stationer.
          (jag hade ca 100 kg övervikt...)
          /Magic

Kommentera

Kultrycket var perfekt, trailern låg som ett strykjärn efter bilen, men ett par dm framåt/bakåt gör/gjorde stor skillnad. Iom styrpulpet och stor motor så hade jag mesta tyngden i aktern. Jag provade mig fram till ett läge som passade ekipaget.

Hittade förresten en bild där man ser överhänget, ser ut som mer än en halvmeter om man räknar med motorn...
            påminner om mitt överhäng definitivt drog du upp den med en saab??
            Hade en 900 turbo till en lättare båt mest klösmärken i rampen tyckte jag bytte till bakdriven Volvo känns bättre

Kommentera

Jag vägde mitt ekipage när jag besiktigade trailern, vet inte om det funkar på alla stationer.
              (jag hade ca 100 kg övervikt...)
              aja baja. Skulle tro jag kör med ungefär samma som dej. Brenderup 1000kg. Trailern väger - ja vad då? 250 kg uppskattningsvis. Båt väger ca 600. motor ca 100. På gränsen. Än så länge inga tendenser på att trailern vikt sej på ngt ställe som man brukar kunna se på överlastade ekipage. Ser ändå lite knepigt ut. Båten sticker ut ca 0.5-1m ut bak. Antar att det är ok. så länge inte bruttovikten överskrids

Kommentera

Hade en 900 turbo till en lättare båt mest klösmärken i rampen tyckte jag bytte till bakdriven Volvo känns bättre
                håller med. Saab, Audi nyare volvo går bort direkt. Små motorer med turbo - framhjulsdrift är det värsta tänkbara vid rampen. Och annars också för den delen. Bytt till bmw E39 touring. Grym dragbil med 6:a. drar heller inte så mycket soppa. volvo 940 är annars ett riktigt bra alternativ. Hade förut jeep grand cherokee 5,2L V8. Grym maskin tog sej upp överallt men inte värd att äga pga bränsleförbrukning-skatt.. Men har man pengar över så hittar man inte mycket bättre dragbil skulle jag tro
                Senast ändrad av jojon80; 2007-10-03, 20:24.

Kommentera

Hade inga större problem med SAABen, en gång i Baggerud fick polaren sätta sig på huven annars tog vi oss upp. Givetvis underlättade automatlådan.

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
                  aja baja. Skulle tro jag kör med ungefär samma som dej. Brenderup 1000kg. Trailern väger - ja vad då? 250 kg uppskattningsvis. Båt väger ca 600. motor ca 100. På gränsen.
                  Åsså bensin, extramotor, riggar, mast, ankare m kätting, batteri, extradunk, blylod, osv...

Ursprungligen postat av jojon80 Visa inlägg
                  håller med. Saab, Audi nyare volvo går bort direkt. Små motorer med turbo - framhjulsdrift är det värsta tänkbara vid rampen. Och annars också för den delen. Bytt till bmw E39 touring. Grym dragbil med 6:a. drar heller inte så mycket soppa. volvo 940 är annars ett riktigt bra alternativ. Hade förut jeep grand cherokee 5,2L V8. Grym maskin tog sej upp överallt men inte värd att äga pga bränsleförbrukning-skatt.. Men har man pengar över så hittar man inte mycket bättre dragbil skulle jag tro
                  Jo, Toyota Land Cruiser...
                  /Magic

Kommentera

Jojon min nyköpta V90 skäms inte heller i bensinkontot!! definitivt inte
                    Lätt chockad faktiskt speciellt i stadstrafik men den är en dröm att köra med automaten!

Kommentera

Farsans SAAB 9-3 2,0T gör ett kungligt jobb i rampen, har testat tre ramper hittills och inga hjulspinn än så länge.

Har däremot sett en annan Flipper 620 som ligger i viken dras upp med en Volvo V70 av nya modellen som inte orkade dra upp båten, vet inte vad han hade för skräp under huven, med en BMW i 300 serien påkopplad framför Volvon gick det som en dans Såg lite kul ut eftersom vi drar upp med en liten 9-3.
                      http://teamjoj.blogspot.com/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                      15 svar
                      772 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Sadda
                      av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                      4 svar
                      390 visningar