Bromsad båttrailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Bromsad båttrailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Bromsad båttrailer

Vi har kommit fram till att Flippern måste ha en bromsad trailer för att kunna utforska V-sjöarna samt Öland, Knixet och Simris då och då.

Ska försöka få tag på en bra begagnad vagn men det finns fan inte många i storleksklassen som sväljer en Flipper 620

Jag har nu en Brenderup obromsad vagn som väl lastar 1250 kilo tror jag, samma vagn men med bromsad axel och belysning finns som bromsad, Hur svårt är det att göra om min befintliga vagn till bromsad och registrerad, känns som att besikta in den och registrera är ett jäkla krångel.

Det klart enklaste är ju att sälja min nuvarande och köpa en ny bromsad men det kostar ju lite
    http://www.balstaslapet.se/battrailer/reg1500e.html denna i 1450 kg format hade varit perfekt, men prislappen

Nån här som känner till någon lite mindre tillverkare av kärror?

Skickar med en bild på min nuvarnde kärra som funkar skitbra vid upptagning!
    Bifogade filer
    Senast ändrad av joj; 2007-10-02, 10:32. Anledning: Glömde en grej....
    http://teamjoj.blogspot.com/

Köp en mindre båt så du kan fiska !

Kommentera

Hej joj köp en något äldre 1500 Bålsta låt sen klassa ner den till den funkar på B kortet innan du handlar dock kontrollera med Bålsta att det går de ser direkt via regnumret.
      Ska hämta min imorgon för just den operationen 3000kr fattigare men vad gör man inte för en lax mvh
      (dock det går inte med en stor skillnad snuten är inte dum det måste vara rimligt själv låg jag femtio kilo över, alt E tillägg i kortet)
      PS funkar inte att bygga om finns inte ett rätt bortslängd tid!!
      Senast ändrad av TAMTAM; 2007-10-02, 19:09.
      I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Här i norge finns en del rimliga trailers. Vi köpte en "Tysse", bogie (två julpar, bromsatt) lastar ca 1550kg båt, trailern väger ca 450 tror jag, totalvikt i registrerings pappiren: 2 ton. Pris ny 22 000NOK (ca 25 000SEK). Kolla om det finns någon importör i Sverige och kolla priset på ett bromsatt utan bogie.

En flipper skall vist väga ca 800, motor ca 150 full tank 100 + fiskegrejer 50+ "pipp och popp"50, blir väll en så där 1150kg ca. Tysse nr 6261 lastar 1170kg, bromsat och ca 24000NOK (totalvikt 1500).

Andra Norska märken är Gaupen, Svela och BK-Hengeren. Vet inte om det är någon av de här märkena som importeras till Sverige. Gör ett sök.

BTW, vad har du för max totalvikt på bilen joj? är det mer än 2000kg? om inte så skall du få köra släp på max totalvikt 1500kg (B-kort, max totalvikt släp + bil=inte över 3,5ton) om bilen får dra max tot. vikt på släp 1500kg.

mvh
        Senast ändrad av Flodström; 2007-10-02, 20:17.
        Mvh Flodström
        Flyfishing for salmon

Kommentera

Ursprungligen postat av pasi75 Visa inlägg
          Köp en mindre båt så du kan fiska !
          Nej, vill kunna fiska på havet även när det blåser

Kommentera

Jo det enda kloka är att vänta in rätt läge och hugga på en begagnad men dom växer fan inte på våra Blekingska träd och dom som finns är tokdyra.

Behöver inga självjusterande vaggor även om det är jävligt bra men kölrullarna ska vara av samma typ som nu dvs djupa i mitten så går båten rakt hela tiden även om det båser sidvind.

Kommentera

Har inte riktigt använt min ännu men det första som slår mej är att den har en tilt vagga bakåt vilket betyder att kärran kan antar jag stå betydligt grundare dvs med hjulen uppe ur sjön men ändå lyfta båten på ett bra sätt känns vettigt när det börjar bli tyngre.
              Nog viktigt att köpa bra snabblastad kärra speciellt vid tyngre grejor som Flippern Tapsa har likadan båt med samma kärra som jag han verkar nöjd dock är den något onödigt stor till finnsporten hade passat bättre med 1350 kärra från början

Kommentera

Kan bara intyga att Bålstasläpet gör mycket bra trailrar, hade ett 1500-släp med vagga som var mycket stabilt och lättrampat. Sålde släpet efter 5 år (och många mil) för 20 papp. Annonsen hann bara vara ute nån timme så de har bra andrahandsvärde.

Kan också rekommendera CO-släpet (www.co-slapet.se/)som jag hade till förra båten och som polarn har ärvt nu, också robust konstruktion. Enda som krånglat (efter snart 10 år) är vinschen - men det är de inte ensamma om. Deras största lastar dock bara 1110 kg vilket väl blir i minsta laget för dig?

Brenderup däremot tycker jag är lite rapplig - men du har säkert hunnit bilda dig en egen uppfattning om den redan.
                /Magic

Kommentera

Och vad gäller nedtypning så typades 1500-släpet om till 1240kg enbart genom att byta hjul (som pallar max 1240 kg) och åka till Svensk Bilprovning, dvs enkelt. Att typa tillbaka är enligt uppgift lika enkelt.
                  /Magic

Kommentera

Ursprungligen postat av magic Visa inlägg
                    Och vad gäller nedtypning så typades 1500-släpet om till 1240kg enbart genom att byta hjul (som pallar max 1240 kg) och åka till Svensk Bilprovning, dvs enkelt. Att typa tillbaka är enligt uppgift lika enkelt.
                    Bålsta säger att de måste skriva ett intyg för 1000 kronor för att detta ska vara möjligt, blev jag uppkörd här? i så fall Grrrrr.
                    De påstår att reglerna ändrats och att det är svårare nu inte ens möjligt på nyare vagnar

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    771 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    388 visningar