Funderade själv på nåt liknande tidigare, men har ganska rejält överhäng där bak så det kan va lite svårt att lösa..men med över 250kg på badbryggan så kanske de inte vore så dumt.
Jag läste något intressant på Vägverkets hemsida idag.
"Du får köra i högst 80 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt; "
Detta innebär ju att alla obromsade släp under 750 kg som dras med bil med dubbla vikten (tjänstevikt) automatiskt får köra 80km/h! Alltså per automatik är EU-släp...
Jag har sett att i stort sett alla har motorn uppfälld på trailern. Jag har oxå kört så men blev tipsad av en kollega att akterspegel och motorfäste inte klarar detta i längden...
Nu har jag monterat ett spännband från motor och framåt för att minska slagen mm.
Har ni några erfarenheter?
OBS. Jag kan inte ha motorn nedfälld pga frigången mot vägen ...
Om du hissar upp motorn och lägger in en planka/träbit emellan och sen sänker ned motorn igen (förutsatt hydraulisk...) så får du stöd för motorn men med bibehållen markfrigång. Går även att borra hål i plankan om det finns två "pinnar" i det hydrauliska motorfästet som du inte vill belasta. Om du inte har hydraulik så kan du stoppa in trästycket och sen spänna ned motorn med ett spännband.
"Du får köra i högst 80 km/tim med obromsad släp- eller husvagn (totalvikt högst 750 kg),
b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt; "
Detta innebär ju att alla obromsade släp under 750 kg som dras med bil med dubbla vikten (tjänstevikt) automatiskt får köra 80km/h! Alltså per automatik är EU-släp...
Det finns regler hur ett obromsat släp måste vara, en "upptagingsvagn för båt" klassas inte som obromsat släp, hur mycket bilen får dra obromsat står i reg.beviset, inte alltid man får dra så mycket som halva tjänstevikten, min bil tex har tjänstevikten 1800kg ,men får bara dra 650kg obromsat.
Kommentera