Variant trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Variant trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Variant trailer

Någon som har erfarenhet av Variant båttrailers.

Det är 750kg EU vagnen jag funderar på.
    13.800:- hos en lokal handlare.

Visst borde det gå att sänka vikten på den till 730kg så jag får dra den med min bil?

Fredrik

Vet inte, men tror att det är lättare att göra bilen tyngre och göra en ny typbesikning.
    Vet flera som har gjort så.
    Konstigt hur det fungerar igentligen.

---Stampe---
    www.stampelures.se

Kommentera

Borde det inte vara lättare att sänka vikten än att höja. Måste man inte ha intyg från saab (som jag har) då?
      Eller höjer man tjänstevikten och sänker lastvikten med samma totalvikt?
      Går det verkligen på helbilsgodkända bilar. Man får väl knappt byta radio på dom?

MVH
      Fredrik

Kommentera

Inte helt säker som sagt, dom som jag har pratat med har haft äldre bilar. dvs. runt -90.
        Vet ej hur du ska kunna sänka totalvikten på trailern och få det godkänt.
        Höjer du vikten på bilen så får du ju dra mer.
        www.stampelures.se

Kommentera

Surfade runt lite, Verkar som det är tvärkört att höja vikten på en helbilsgodkänd bil. -96 och nyare.
          Blir till att sänka vikten på släpet om det går eller köpa en 700kg vagn.

Fredrik

Kommentera

Har sänkt totalvikt på kärror det har iaf gått tidigare grundtips tala med säljaren alt tillverkaren de kan allt om sådant
            Dock på känn att det blivit svårare....... men inte säker! lycka till
            I hate the smell of twostrokes in the morning, so do all in the harbour!

Kommentera

Var det inte någon tråd om detta för ett tag sedan att det är den aktuella vikten som gäller, du kan dra ett 750kg släp efter en bil som får dra 730kg, bara inte totalvikten överstiger 730kg när du kör.
              letade lite men hittade inte den tråden.

Hittade den.
              Senast ändrad av Guest; 2008-10-28, 15:27.

Kommentera

Var det inte någon tråd om detta för ett tag sedan att det är den aktuella vikten som gäller, du kan dra ett 750kg släp efter en bil som får dra 730kg, bara inte totalvikten överstiger 730kg när du kör.
                letade lite men hittade inte den tråden.

Hittade den.
                http://www.fiskesnack.com/forum/show...t=33715&page=4
                Tror du missförstår det som står där.
                Tror att det märkt Svar från VV som är det som gäller.
                Du aldrig dra en vagn som har högre totalvikt än halva bilens tjänstevikt eller max 750kg.
                Däremot om billeverantören har sänkt vikten för obromsat släp så får inte bruttovikten (det vagnen väger för tillfället) överstiga det biltillverkaren bestämt.
                Om din bil väger 1500kg men enligt regbeviset endast får dra 500kg obromsat så får du dra en vagn med totalvikt 750kg så länge du inte lastar den så den blir tyngre än 500kg.
                Om din bil väger 1460kg som är mitt fall (så nära!!!) så får du inte dra en vagn med totalvikt 750kg så länge den inte är helt tom.

Tror det är den här lagtexten som styr det.
                Trafikförordning § 20
                Om vilka vagnar som får dras i 80km/h
                Notera att det står totalvikt.

c. släpvagnen har en totalvikt eller,
                när släpvagnen inte är
                lastad, en tjänstevikt som inte
                överstiger motorfordonets halva
                tjänstevikt, dock högst 750 kilogram,
                eller

Men jag är ingen expert. Dock så blir det en 650kg vagn för mig.
                Att vagntillverkarna gör olika modeller av samma vagn med 600/650/750 totalvikt tyder ju också på att det är så här. Dom borde ju verkligen ha kollat vad som gäller innan de börjar strula med olika versioner av samma vagn.

Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av fhogberg Visa inlägg
                  Tror du missförstår det som står där.
                  Tror att det märkt Svar från VV som är det som gäller.
                  Du aldrig dra en vagn som har högre totalvikt än halva bilens tjänstevikt eller max 750kg.
                  Däremot om billeverantören har sänkt vikten för obromsat släp så får inte bruttovikten (det vagnen väger för tillfället) överstiga det biltillverkaren bestämt.
                  Om din bil väger 1500kg men enligt regbeviset endast får dra 500kg obromsat så får du dra en vagn med totalvikt 750kg så länge du inte lastar den så den blir tyngre än 500kg.
                  Om din bil väger 1460kg som är mitt fall (så nära!!!) så får du inte dra en vagn med totalvikt 750kg så länge den inte är helt tom.

Tror det är den här lagtexten som styr det.
                  Trafikförordning § 20
                  Om vilka vagnar som får dras i 80km/h
                  Notera att det står totalvikt.

c. släpvagnen har en totalvikt eller,
                  när släpvagnen inte är
                  lastad, en tjänstevikt som inte
                  överstiger motorfordonets halva
                  tjänstevikt, dock högst 750 kilogram,
                  eller

Men jag är ingen expert. Dock så blir det en 650kg vagn för mig.
                  Att vagntillverkarna gör olika modeller av samma vagn med 600/650/750 totalvikt tyder ju också på att det är så här. Dom borde ju verkligen ha kollat vad som gäller innan de börjar strula med olika versioner av samma vagn.

Fredrik
                  Ja nu när man läser det igen så borde det vara så, då finns det också en anledning till att det finns vagnar med olika totalvikter som du skriver.
                  Senast ändrad av Guest; 2008-10-28, 17:44.

Kommentera

EDIT: Såg inte ditt nya inlägg Eino innan jag skrev det här.
                    Förstår inte om vi är överens eller om du har annan info.

Eino
                    Har du något länk el dyl som bekräftar detta.
                    Pratade själv med VV och han hävdar att det var vagnens totalvikt som inte fick överstiga halva bilens tjänstevikt.
                    Även i den tråden knota refererar till under "Svar från VV"
                    Regeln säger att släpvagnens totalvikt inte får överstiga dragfordonets halva tjänstevikt för att fordonskombinationen ska få dras i 80 km/t.
                    Återigen totalvikt.

Detta och det faktum att det finns en 650kg version av vagnen jag tänkte köpa (varför skulle vagntillverkaren strula om det är bruttovikten som räknas?) gör att jag går på 650kg.

Sedan är det jäkligt dumt skrivet på vägverkets hemsida, Också dumt att det inte står totalvikt på max obromsad släpvikt på registreringsbeviset på bilen.

Men visst. Detta kan vara fel. Jag är ingen jurist.
                    Men eftersom jag klara mig på 650kg tar jag det säkra före det osäkra.

Fredrik
                    Senast ändrad av fhogberg; 2008-10-28, 15:34.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    748 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    352 visningar