Variant trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Variant trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Ursprungligen postat av fhogberg Visa inlägg
    EDIT: Såg inte ditt nya inlägg Eino innan jag skrev det här.
    Förstår inte om vi är överens eller om du har annan info.

Eino
    Har du något länk el dyl som bekräftar detta.
    Pratade själv med VV och han hävdar att det var vagnens totalvikt som inte fick överstiga halva bilens tjänstevikt.
    Även i den tråden knota refererar till under "Svar från VV"

Återigen totalvikt.

Detta och det faktum att det finns en 650kg version av vagnen jag tänkte köpa (varför skulle vagntillverkaren strula om det är bruttovikten som räknas?) gör att jag går på 650kg.

Sedan är det jäkligt dumt skrivet på vägverkets hemsida, Också dumt att det inte står totalvikt på max obromsad släpvikt på registreringsbeviset på bilen.

Men visst. Detta kan vara fel. Jag är ingen jurist.
    Men eftersom jag klara mig på 650kg tar jag det säkra före det osäkra.

Fredrik
    Så har jag trott att det varit innan den förra tråden kom upp, och svar från VV rörde till det, om det är som Enio skriver så finns det ingen anledning att tillverka vagnar i olika totalvikter eller?.

Kommentera

Är nog fortfarande benägen att håll med fhogberg, att det är som han skriver.

Kommentera

Det var ju synd att vi tappade Eino.
        Han var väl den enda som var säker på att det var som jag tror vi alla vill att det är.

Hade han varit kvar hade jag kunnat försökt förklara att som jag förstod det får totalvikten på vagnen överskrida den av biltillverkaren satta maxgränsen, där gäller den aktuella vikten. Däremot får totalvikten på vagnen aldrig överstiga halva bilens tjänstevikt. Kanske hade han åtminstone förstått vad jag menade.

Kanske hade jag även kunnat berätta att jag inte menade att det är konstigt att det görs olika storlek på båttrailers. Det som var konstigt var att exakt samma trailer finns i olika alternativ med endast registrerad vikt som skiljer.

BT-700 finns med Totalvikt: 600/700/750kg

Kanske hade jag även kunnat lära honom att stava till doktorerat.

Fredrik

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
          Nej jag har ingen länk
          kolla i ditt eget innlägg :#9 "om din bil väger 1500 kg men enl regbeviset endast får dra 500 kg obromsat så får du dra en vagn med totalvikt på 750 kg så länge du inte lastar den så den blir tyngre än 500 kg " så skrev du själv !! och det är precis så det är
          Om bilen väger 1500kg (tj-vikt) så kan du dra 750kg i fallet ovan #9 men om bilen har lägre tj-vikt då, tex 1300kg, då skulle man få dra max 650kg, och lasta 500kg.

Då skulle väl svaret på varför Tiki har en 450kg vagn ge sig självt, om man har en bil med tj-vikt på 900-100kg så kan man dra den.

Ang att sänka totalvikten på en trailer, så på Rekotrailer kan man mot pristillägg 1500kr+ moms besikta ned till önskad totalvikt.
          Senast ändrad av Guest; 2008-10-28, 21:42.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
          15 svar
          780 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Sadda
          av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
          4 svar
          397 visningar