Vilken trailer - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken trailer

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken trailer

Är på gång att köpa en trailer till min båt. HR 510 med Suzuki 90hk =690kg. Jag står i valet och kvalet mellan två alternativ, och tänkte att det finns säkert någon trailerkunnig här på fiskesnack som kan hjälpa mig i vägskälet.

Har möjlighet att köpa en begagnad Fogelsta 1508B som har ca 5 år på nacken för 22,000:- Den har det mesta verkar det som, och efter en inspektion har jag kommit fram till att den är i mycket bra skick. Dock känns det som att denna är "för stor" för båten.. Nu finns ju alla inställningsmöjligheter på trailern, men ändå. Den verkar vara gjord för större/längre båtar.

Alternativet är att köpa en Fogelsta 1006 för samma pengar. Här får man ju inte någon vagga eller självjustering, men den känns mer lagom till min båt.

Hur ska jag göra?

Såg nu att jag döpt rubriken till exakt samma som tråden under. Det var ju en miss...

Kommentera

På Fågelsta 1006 får du lasta 730 Kg. Dvs 40 kg övrig utrustning du vill ha i båten. Nu vet jag ju inte vad du ska ha båten till men om du ska ha ekolod, gps, några fendrar, ankare, en kätting osv så får du överlast bara du fyller bensin i tanken.

Jag skulle satsat på en större. I alla fall så du kan lasta 150 kg förutom båt och motor. Minst 1108:an. Dvs 120 kg utrustning.

Kommentera

Om du inte prutat på 1006:an går det säkert att få ner 1108:an till samma pris. Det är ju trots allt lågkonjunktur så det är väl inte direkt nån rusning till att köpa ny trailer.

Kommentera

Satsa på den större tror du kommer ångra dig annars.
          Jag använde en bålsta 1500 till min hr 510 när jag hade den.

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollingmästarn Visa inlägg
            Satsa på den större tror du kommer ångra dig annars.
            Jag använde en bålsta 1500 till min hr 510 när jag hade den.
            Faktum är att jag ska hämta båten till helgen, så jag vet inte så mycket om den, mer än att den har ganska öppna ytor vilket borde vara bra till trolling. Det vore intressant att höra dina åsikter om hur du upplevde båten.

Kommentera

Ursprungligen postat av moff Visa inlägg
              Faktum är att jag ska hämta båten till helgen, så jag vet inte så mycket om den, mer än att den har ganska öppna ytor vilket borde vara bra till trolling. Det vore intressant att höra dina åsikter om hur du upplevde båten.
              Nu är jag både ot och lite sent ute.
              Den går lite stampigt i grov sjö och det är inte konstigt med den längden annars gick den bra hade en 80 hk yamaha på den.
              Funkade kanon att spinnfiska 3 personer ifrån den.
              Trollade lax från den i ungeför 12 m/s fast då kände man sig inte så stöddig inte för att det var någon fara då den har höga fribord.
              Hade 2 cannon unitroll samt biosmast på den satte 6 st spöhållare på rutbågen.
              Dom ställen man ska sätta djupriggar på är tyvärr inte optimala då man står dåligt där samt att det är ett helvete att få dit muttrarna på undersidan.

Kommentera

Ursprungligen postat av Trollingmästarn Visa inlägg
                Nu är jag både ot och lite sent ute.
                Den går lite stampigt i grov sjö och det är inte konstigt med den längden annars gick den bra hade en 80 hk yamaha på den.
                Funkade kanon att spinnfiska 3 personer ifrån den.
                Trollade lax från den i ungeför 12 m/s fast då kände man sig inte så stöddig inte för att det var någon fara då den har höga fribord.
                Hade 2 cannon unitroll samt biosmast på den satte 6 st spöhållare på rutbågen.
                Dom ställen man ska sätta djupriggar på är tyvärr inte optimala då man står dåligt där samt att det är ett helvete att få dit muttrarna på undersidan.
                Tack för info. Har inte själv kunnat provköra båten, men den känns helrätt för mina behov.

Var och hämtade båten igår, och fick ett ypperligt tillfälle att testa trailern (fogelsta 1508B). Körde 45 mil och jag måste säga att jag var imponerad av den. Känns som väldigt mycket trailer för pengarna.
                Det enda som jag inte riktigt var nöjd med var att båten hamnar väldigt långt bak. Fick flytta tornet så långt bak det gick, och då var det precis att aktern hamnade på de bakre kölrullarna. Den är helt klart gjord för större/längre båtar. Ev kanske man skulle låta någon kunnig bygga om den.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                15 svar
                740 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Sadda
                av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                4 svar
                341 visningar