Vad är det som gäller ? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad är det som gäller ?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad är det som gäller ?

Om jag har en trailer med totalvikt på 2000 kg måste bilen få dra 2000 kg också då?
    Team Poseidons hemsida www.teamposeidon.se

om jag kommer ihåg rätt får inte släpets totalvikt överstiga bilens tjänstevikt? tror att man inte får gå över 3.5 ton totalt också bil+släp

annars skriver du in ditt regnummer på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ så får du svaret direkt.
    Senast ändrad av Rastlös; 2010-02-17, 14:43. Anledning: mer info
    Det är inte det att jag är dum, har lite otur när jag tänker bara.

Kommentera

Bör vara så ja.

Har du en bil som får dra 500 kg obromsat, får du bara ha en trailer med maxvikt på 500 kg. Skulle du ha en trailer med maxvikt på 600 kg, men hela ekipaget endast väger 400 kg, kommer du ändå bryta lagen(tyvärr). Detta antagligen för att polisen har svårt att kontrollera vad ett ekipage ofta väger, och går då endast på maxvikt. Däremot om du skulle ha en överlastad trailer är det ur säkerhetsprincip värre, och är det under en kontroll för just släp så kommer de väga trailern.

Har du bromsat(vilket du kommer ha med den trailern) så gäller lite andra förutsättningar, men du får ändå inte överstiga 3,5 ton med vanligt B-körkort.

Kommentera

enkelt svar
        kolla reg bevis så står det vad u får dra på b kort
        el o bromasat
        står även vad du får dra efter bilen
        om du har e kort så fåår du 2000 fast bilen inte får dra det men du får bara last så att köra å last väger max vad bilen får dra
        JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
        <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Totalvikten får visst överstiga 3.500 kg. på vanligt B-kort !! Jag kör lagligt med min skåpbil (med totalvikt exakt 3.500 kg.) och ett nerklassat bromsat släp. Så länge totalvikten på släpet inte överstiger 750 kg. Kör du lagligt. Alltså en totalvikt på hela ekipaget 4.250 kg. Jag ringde nämligen till transportstyrelsen och kollade innan jag köpte ett släp!!!

Kommentera

Ursprungligen postat av Patrik (Team Poseidon) Visa inlägg
            Om jag har en trailer med totalvikt på 2000 kg måste bilen få dra 2000 kg också då?
            Ja och du måste ha E-kort. Finns ingen bil på marknaden du får dra så mycket med på vanligt B-kort. Gränsen går strax över 1500 kg.
            Mvh Micke

Kommentera

det är bara att satsa på nytt körkort,då får du dra mkt med de flesta bilar..2000 får man ju dra med vilken 4x4 som helst....lycka till

Kommentera

Ursprungligen postat av 7Ur5b67r
                Nix
                på ett obromsat 80 km/h släp är det den faktiska vikten som gäller
                Alltså om din bil får dra max 500 kg obromsat och du har en obromsad eu-750 kärra så får kärra med last max väga 500 kg

Däremot för ett bromsat 80 släp är det vad den är typad för som gäller

nu gällde ju visserligen inte saken eu trailer......
                nej. Får din bil bara dra 500 kg får du inte dra ett lastat 750 släp oavsett om ekipaget väger 400 eller 600 kg. Så fort det är lastat räknas det som att det väger 750

Kommentera

Ursprungligen postat av Mink! Visa inlägg
                  nej. Får din bil bara dra 500 kg får du inte dra ett lastat 750 släp oavsett om ekipaget väger 400 eller 600 kg. Så fort det är lastat räknas det som att det väger 750
                  Denna frågan var väl en följetong i en annan tråd om jag inte minns fel. Vill även minnas att Eino har rätt. Detsamma gäller om du har E-kortet. Har du E, bilen får dra max 3 ton, får du ändå dra en 3,5 tons kärra om totalvikten på denna inte överstiger 3 ton. Detta kollade farsan upp när han bytte bil. Den nya får inte dra mer än 2800 men det var ok att ta 3500 släpet han har om lasten anpassades.
                  Tyvärr gäller detta inte om du har B-kort och bromsat släp. Där är det siffrorna på pappren som styr.
                  Mvh Micke

Kommentera

Ursprungligen postat av tre S Visa inlägg
                    Denna frågan var väl en följetong i en annan tråd om jag inte minns fel. Vill även minnas att Eino har rätt. Detsamma gäller om du har E-kortet. Har du E, bilen får dra max 3 ton, får du ändå dra en 3,5 tons kärra om totalvikten på denna inte överstiger 3 ton. Detta kollade farsan upp när han bytte bil. Den nya får inte dra mer än 2800 men det var ok att ta 3500 släpet han har om lasten anpassades.
                    Tyvärr gäller detta inte om du har B-kort och bromsat släp. Där är det siffrorna på pappren som styr.
                    Mvh Micke
                    ja tvivlar på att det stämmer. då det alltid är totalvikten som räknas.. men däremot kan man alltid klassa ner släpen.. men de e rätt dyrt

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    739 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    341 visningar