Vilken trailer? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vilken trailer?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vilken trailer?

Hej!

Ska köpa ny båttrailer som dra min Buster på 4,5 m med en 40 hk fyrtakt på, väger knappt 400 kg lastad och tankad. Kravet är att det ej ska vara skottkärrehjul utan sitta riktiga 13-tummare på. EU-trailer utan broms.

Använder trailern ca 20-30 i och upptagningar per år.

Följande har jag kikat på:

TK Trailer BT 750 - Ser bra ut med tanke på många stödhjul samt gummihjul. Instyrningshjul längst bak ser även det bra ut. ca 12 000 kr.

Easyline 750 - V-chassie, ser rejäl ut. Har dragit Fogelsta 754u och den kändes rejäl och mycket stabil. Nackdelen är att den är något tyngre än TK. Enligt uppgift från säljare i princip samma vagn som Fogelsta. ca 12 000 kr.

Bålsta REG-750D- Ser bra ut men är också väldigt dyrt... 550D Ser ut att bli för mycket överhäng bakåt. ca 16 000 kr.

Vilka erfarenheter har ni av dessa vagnar? Andra märken att kika på?

Rent intuitivt gillar jag TK-trailern bäst pga många köl- och stödhjul, den verkar även smidig att handha då man slipper en stor ljusramp att lyfta av och på. Jag vet att många guider använder Bålstas större modeller och det kan jag verkligen förstå men jag är inte fullt så imponerad av de mindre. Easyline/Fogelsta känns rejäl och välbyggd men få sidostöd samt att dessa ej är i mjuka gummihjul känns som att det kommer kräva anpassningar direkt.

Tacksam för svar och funderingar!

Jag har en BT 600 till min Uttern 4,5 m 300 kg 380 med motor ca.
    Fungerar klockrent.

Köpte den ny och besiktade igår utan anmärkning, tror det var 2005 jag köpte den.

Kölrullarna bör man dock ta bort och fetta in ordentligt med jämna mellanrum då de går ganska trögt.

Trailar mellan 40-50 ggr / år, oftast handlar det om 5 mil ToR varje gång men två ggr / år kör jag ca 40 mil ToR.

"Vaggan" bak är skitsmidig och bakljusen på skärmarna är skitskönt.
    Skärmarna håller mer än väl för att gå på.

Varför kikar du på en större än vad du behöver?
    Om det är för att det är med kölrullar på så är det ju en baggis att montera extra själv.

Tips på vad man kan göra för att underlätta lite.

//C
    http://sportfisher.se

Kommentera

Tror inte du kommer behöva anpassa en fogelsta eller easyline. Varför vill du ha luftgummihjul till en alu-båt? Vi har en fogelsta 750 till vår askeladden 500 trolling. Ligger som ett smäck på trailern. Körde av mistag cirka 5 mil på kurviga vägar med lösa spänband. Otroligt nog låg den kvar även då. Kompisen har en reko/tiki 650, den är det luftgummihjul på och den är ingen favorit hos mig. Båten liksom stutsar och gungar på trailern.

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
        Kompisen har en reko/tiki 650, den är det luftgummihjul på och den är ingen favorit hos mig. Båten liksom stutsar och gungar på trailern.

Reko och Tiki är 2 olika fabrikat!

Kommentera

Ursprungligen postat av Cole Visa inlägg
          Jag har en BT 600 till min Uttern 4,5 m 300 kg 380 med motor ca.
          Fungerar klockrent.

Köpte den ny och besiktade igår utan anmärkning, tror det var 2005 jag köpte den.

Kölrullarna bör man dock ta bort och fetta in ordentligt med jämna mellanrum då de går ganska trögt.

Trailar mellan 40-50 ggr / år, oftast handlar det om 5 mil ToR varje gång men två ggr / år kör jag ca 40 mil ToR.

"Vaggan" bak är skitsmidig och bakljusen på skärmarna är skitskönt.
          Skärmarna håller mer än väl för att gå på.

Varför kikar du på en större än vad du behöver?
          Om det är för att det är med kölrullar på så är det ju en baggis att montera extra själv.

Tips på vad man kan göra för att underlätta lite.

//C

Att jag tittar på BT 750 är mest för att ha utrymme att lägga på en tyngre båt om så skulle behövas framöver. Totvikt 600 räcker bra i nuläget men eftersom BT750 och BT600 är samma vagn föll valet på 750n då min bil får dra 750 obromsat.

Kan man sjösätta och ta upp utan att plocka loss bakljusen från skärmarna?

Kommentera

Ursprungligen postat av Mikko Visa inlägg
            Tror inte du kommer behöva anpassa en fogelsta eller easyline. Varför vill du ha luftgummihjul till en alu-båt? Vi har en fogelsta 750 till vår askeladden 500 trolling. Ligger som ett smäck på trailern. Körde av mistag cirka 5 mil på kurviga vägar med lösa spänband. Otroligt nog låg den kvar även då. Kompisen har en reko/tiki 650, den är det luftgummihjul på och den är ingen favorit hos mig. Båten liksom stutsar och gungar på trailern.
            Lufthjul vill jag ha efter skrämselpropaganda där jag hört att alubåtar får intryckningar i skrovet om sidohjulen inte är lufthjul. Det är iofs inget jag märkt med nuvarande trailer, som inte har lufthjul...

Kommentera

Ursprungligen postat av knota Visa inlägg
              Reko och Tiki är 2 olika fabrikat!
              Den reko trailern är typ 6-7 ¨år gammal och ser precis på pricken ut som dagens tiki trailer. Med en satans vagga bak som är fenomenal på att repa skrovet.

Kommentera

REKO
                finns ingen annan som är lika bra som den
                har alltid båten på släp då det ska fiskas
                alltså en 50 gånger per lägger jag i å tar upp
                inga problem alls
                och har då alldrig märkt att båten studsar då den är lastad
                men förstår om är slarvig med att spänna kan det säkert vara så med luft gummi hjulen
                NU till det bästa det är så skönt å se alla som ligger på marken å ska dit rampen till lysena
                slipper ju det efter som på rekon siter dom på skärmarna!
                har reko 1718 700kg eu klockren!
                JERK ÄR ETT DYRT TRÄSK Å FASNA I
                <iframe src="http://www.facebook.com/plugins/likebox.php?href=http%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2Fp latform&amp;width=292&amp;colorscheme=light&amp;sh ow_faces=true&amp;stream=true&amp;header=true&amp; height=427" scrolling="no" frameborder="0" style="border:none; overflow:hidden; width:292px; height:427px;" allowTransparency="true"></iframe>

Kommentera

Ursprungligen postat av uppsalakille Visa inlägg
                  REKO
                  finns ingen annan som är lika bra som den
                  har alltid båten på släp då det ska fiskas
                  alltså en 50 gånger per lägger jag i å tar upp
                  inga problem alls
                  och har då alldrig märkt att båten studsar då den är lastad
                  men förstår om är slarvig med att spänna kan det säkert vara så med luft gummi hjulen
                  NU till det bästa det är så skönt å se alla som ligger på marken å ska dit rampen till lysena
                  slipper ju det efter som på rekon siter dom på skärmarna!
                  har reko 1718 700kg eu klockren!
                  Ok, har Reko en stor vagga i bak? Lite svårt att se på bilderna men det ser ut så på hemsidan.

Återförsäljare i Sthlm/Uppsala?

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                  15 svar
                  739 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg Sadda
                  av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                  4 svar
                  341 visningar