Traila själv? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Traila själv?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Traila själv?

Ohoj
    Jag har en plan...
    köpa båt. Plus trailer. (Kommer inte skaffa båtplats öht)
    ...Traila själv, dvs troligtvis oftast blir det jag plus min son på 8 år som sticker och firrar...
    men så kom jag på en liten detalj.
    Det praktiska!
    Få i båten och vara ensam vuxen.
    Hur funkar det?
    Jag siktar på en "plasteka" på ca 4 meter och vägandes 100-150 kg.
    (Tänkte plocka i utrustning, motorer osv efter att båten är i sjön)
    Är visserligen gammal styrkelyftare, men jag tror det blir enklast att
    sjösätta försiktigt...
    Klarar man detta med vilken eu-trailer som helst, typ tiki, easy-line osv?
    Tacksam för svar, min erfarenhet av detta = 0.
    mvh,
    Abumatic 220
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Halloj

Nu kan jag bara svara för mig själv, har inte någon erfarenhet på ovan nämnda trailers, har själv en Brenderup trailer. När jag sjösätter själv så enda hjälp medel som jag har är en tamp till fören. Bara låta båten dra ut bandet till vinchen o dra in båten till lämplig plats.
    Se bara till att du har en tillräcklig lång tamp bara

Sen är det bara ut o tuta

Kommentera

Plättlätt!

Jag har inga problem men min båt, 4,5 m och 370 kg tror jag den väger.
      //C
      http://sportfisher.se

Kommentera

Jag trailar i min båt ofta. Typ ett par gånger per vecka och det är inga problem på en person. Min båt är 5 meter och väger runt 400-500 kilo.

Kommentera

håller med JohanP, inga som helst problem att fixa det själv. har min båt på trailer en eka på 4,90 och de är så löjligt lätt när man gjort det ett par gånger att de tar inte många minuter att lägga i och ta upp när man lärt sig.

Kommentera

så länge stöden till båten passar bra så att den ej tippar åt sidan så går det bra, kan dock bli lite krångligt när man ska hämta kärran och ha upp båten på den,

Kommentera

"Se bara till att du har en tillräcklig lång tamp bara "

Och att den är i god kondition,min gick av och båten for till sjöss själv.Nu gjorde det i och för sig inget då rampen var full av folk som skulle sjösätta,så hjälp fanns.
              Av någon konstig anledning hade jag dock helst sett att jag varit själv där just då.
              Never let your memories be greater then your dreams...

I händerna på ett klantarsel blir även den dyraste utrustning förvandlad till odugligt skit...

Kommentera

Tack för svaren grabbar!
                Nu känns det bra igen...
                ...då kan ju jag pysa ut imörrn bitti och jaga bock och sitta och fantisera om båtar på passet!
                mvh,
                Abumatic 220
                Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Inga problem! Blåsten kan ställa till det men annars brukar det funka bra. En tamp i fören som redan nämnts och sen tycker jag även att en landgång på trailern underlättar avsevärt. Jag tar tag i tampen och vinschar ner båten i vattnet. När båten precis lämnar trailern spänner jag upp tampen så att båtens för ställer sig mot trailerns första hjul. Nu står båten stilla även om det blåser. Går fram och lossar vinsch-wiren. Sen är det bara att knuffa ut båten eller om man väljer att lägga den vid rampen medan man kör bort trailern. Vi/jag lägger alltid i fiskeutrustningen i båten när denna står på trailern. Mkt enklare och mindre vingligt.
                  När du tar upp gör du ju bara tvärtom. Brukar traila trollingbåtar (vikt ca 800-1000 kg, har varit olika båtar under åren) och VJ-båten (vikt ca 300 kg) till många olika vatten. Trailer=frihet.
                  Mvh Micke

Kommentera

funkar bra, man kan lösa det mesta när man vill. jag har trailat för 2 år nu och min son var 2 år gammal när jag började. det funkar men man måste ta hänsin till vinden, och att allt tar längre tid när man är själv och ska samtidigt ta hand om barn.
                    http://lurehunter.blogspot.com

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    452 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg mrfisker  
                    Arbetar...
                    X