Ok, men hur känsligt är det med längden på båten ... och maxlängden på trailern? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ok, men hur känsligt är det med längden på båten ... och maxlängden på trailern?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ok, men hur känsligt är det med längden på båten ... och maxlängden på trailern?

Halloj!
    Om EU-trailers:
    Säg att du har en trailer som tar enligt tillverkarens uppgifter båtar på max 4,5 m.
    1. Det går väl ändå att dra en båt på tex 4,8m på den?
    men
    2. Är det lagligt?
    tacksam för svar,
    nollkoll
    (vikten på båten kommer att vara långt under maxvikten för trailern)
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Bara tack!

Tack för svar!
    Nu fattar jag att om jag lägger motorn i skuffen på bilen blir det ännu lättare om nu båten skulle vara en aning lång.
    Båtmotorn menar jag, inte bilmotorn...
    mvh,
    Abumatic220
    btw är det en Tiki BT 450 jag lurar på, men jag har inte köpt båten ännu...
    (vet inte riktigt vad det blir för båt, troligen en med lite köl på...)
    jag behöver ju en trailer om jag ska köpa båt...långt hemifrån...
    ...och tanken är att det är en "trailerbåt" jag ska ha...
    Jag tror på Leif. Dessutom tror jag på Göran, Erik och Elanen. Robert Lind i Kramfors, vem fn är det?

Kommentera

Tiki BT 450 tar båtar upp till 4.9 m!

Längd: 454 cm
      Bredd: 159 cm
      Totalvikt: 450 kg
      Maxlast: 340 kg
      Axel: gummifjädring
      Hjul: 2x155/80R13 84N M+S 4x100
      Ca båtlängd: 490 cm

Happy fishing!

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

Tack och varför hellre Easyline?

Tack för era svar!
        Eino, tacksam för att få veta varför du föredrar Easyline framför Tiki?
        mvh,
        Abumatic220

Kommentera

ok och tack!

Kommentera

Ursprungligen postat av PojkenMedKepsen Visa inlägg
            Tiki BT 450 tar båtar upp till 4.9 m!

Längd: 454 cm
            Bredd: 159 cm
            Totalvikt: 450 kg
            Maxlast: 340 kg
            Axel: gummifjädring
            Hjul: 2x155/80R13 84N M+S 4x100
            Ca båtlängd: 490 cm

Happy fishing!
            Tikis annonser kan man bara bli förbannad på. Hoppas verkligen ingen går på dom!
            Ska förklara vad jag menar: En trailers totala längd är från bakersta kölrullen till kulhandsken. Men en båt kan inte lastas ända fram till handsken, den lastas fram till vinschtornet. Just detta torn behöver även kunna justeras både bakåt och framåt för att få rätt kulvikt. Normalt hamnar båten 50-100 cm från handsken. Så dra av minst 1 meter från trailerns totala längd.
            Lite justeringsmån behövs som sagt och har man en bil av kombimodell kan det även vara trevligt att kunna öppna bagageluckan utan att haka av trailern först.
            Båtens akter ska helst inte hänga över med mer än 20-50 cm från bakersta kölrullen. En båt är tyngst längst bak och behöver det stödet. Man vill heller inte ha ett baktungt ekipage efter bilen eftersom risken för wobbling (en trailer som svänger åt alla håll av sig själv) ökar avsevärt.
            Så om vi återgår till exemplet ovan kommer kanske ca 90-130 cm av båten hänga ut. totalt vansinnigt!
            Ekipaget blir baktungt och du får inte rätt kultryck. Nu har ju Tiki sina hjul väldigt långt bak så det hjälper nog till, men det hjälper inte båten som inte får stöd där det är som viktigast. Det hjälper heller inte medtrafikanterna när de försöker se dina bakljus. Tiki har ju fast belysning som måste synas i vissa vinklar, annars är det olagligt. Med ett sånt överhäng i vägen för ljuset tycker iaf jag låter mycket.
            Nej för att vara på säkra sidan. Köp ingen trailer som är kortare än båten, låt den istället gärna vara en halvmeter till en meter längre.
            Mvh Micke
            Senast ändrad av tre S; 2010-09-26, 18:21.

Kommentera

Köpte iaf en Linder 440 Fishing idag och en Tiki BT-450, och jag är happy as can be!

(ligger i fotoalbumet nu)

- Glöm aldrig att du är helt unik. Precis som alla andra.

Kommentera

@tre S Tack för intressant svar! Nu fick jag lite mer att fundera över...
                Tack också för dina svar i ett par andra av mina trådar!
                Vad jag förstår på ditt svar är att andra trailerfabrikat deklarerar max båtlängd ärligare.

@Pojken med kepsen Kul! Jag har rådbråkat mina två fungerande hjärnceller i över en månad angående båt/trailer och motorer (el och bensin). Jesus vad det är svååårt!
                Hoppas du blir nöjd!
                Riktigt sketfiske till er alla
                mvh,
                Abumatic 220

Kommentera

Nicke, alla annonser och säljprat ska givetvis granskas med lite misstänksamhet men just Tiki har jag retat mig på länge. Nu är det ju inte så känsligt när det är lätta båtar det handlar om men det är ändå bra att ha mina råd i åtanke, det är ju ändå en hel del pengar det handlar om. En annan sak med trailer man kan tänka på är att undvika de med bara en lång dragstång framåt (som Tiki t.ex.), då de har väldigt dålig vridstyvhet i chassiet. På en bra trailer går ramens ytterbalkar ihop med dragstången långt fram, ser ut som ett V uppifrån. Detta styvar upp konstruktionen rejält och man får en trailer som ormar sig mindre efter bilen.
                  En av mina fiskepolare hade en Tiki 750kg under sin Höga Rodd 465. Man såg tydligt hur dragstången böjde sig som en banan och den var inte alls trevlig att dra efter bilen. Han spände då även ett spännband över fören på båten och då blev det bättre. Det var alltså båten som styvade upp trailern, helt vansinne!
                  Ska man bara ha en kärra att förvara båten på under vintern är det inte så noga. Men vill man ha ett trailerburet fiske och prova en massa olika sjöar betalar det sig verkligen att köpa en ordentlig trailer.
                  Mvh Micke

Kommentera

Micke, tack för ditt svar.
                    Jag siktar på en eka vikt 100-200kg.
                    Absolut trailerburet fiske.
                    Allt blir bara så jobbigt om man köper ngt utan att har försökt tänka till,
                    så jag är glad för all input jag får.
                    För min del återstår väl bara Easyline och TK trailer.
                    Reko ha en svetsning jag inte vågar lita på, men jag är ju som jag är...
                    Annars hade den varit ett alternativ.
                    Dessuton påpekade ju Eino det där med skärmarna på Tikin.
                    Hade jag inte tänkt på...
                    Äsch, i värsta fall får jag väl köpa en dyrare trailer, men vilken rekommenderas då?
                    Bedrövligt det där med din polares HR465.
                    mvh,
                    Still confused but on a higher level

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Sadda, 2025-03-21, 18:29
                    15 svar
                    739 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Sadda
                    av Sadda

Startad av mrfisker, 2025-05-29, 07:05
                    4 svar
                    341 visningar