Ja tyvärr. Eller rättare sagt ett par kompisar har erfarenhet.
Kan väl säga så här att en har redan köpt en ny trailer av annat märke och en ska göra det.
De har en väldigt kass konstruktion, har dålig vridstyvhet och ormar sig efter bilen.
Bättre att kolla in nåt annat märke direkt.
Mvh Micke
Tack för svar, men gäller det även den nyare modellen? Har fått ett kanonpris, 16 875 SEK för en ny. Och utveckla gärna "kass konstruktion", skadar trailern båten eller håller den helt enkelt inte?
Inväntar mer feedback om trailern. Kan inte förstå vad som är så negativt. Har alltid haft Fogelsta eller Brenderup, men de ser snarare ut som 70-talare numera mot bla Tiki och TK. Lär vara fler som har erfarenhet av Tiki här på forumet... Och inväntar som sagt mer info.
Förlåt Muskytracker. Ska givetvis precisera mig mer:
Det jag anser vara dåligt med Tiki är själva grundkonstruktionen. En bra trailer ska vara byggd som ett V så långt fram till draget som möjligt. På Tiki (och en del andra modeller) börjar detta V först strax innan hjulen. Dragstången blir alltså väldigt lång utan någon som helst förstärkning. Detta ger en trailer med väldigt dålig vridstyvhet och därav "ormningen" bakom bilen.
En av mina vänner, Bosse hade en Tiki 1000 under sin Höga Rodd 510. Kultrycket var justerat till 60 kg men kärran kändes konstig efter väg. Båten liksom studsade konstigt. Den var då endast fastspänd med ett band bak. Jag körde upp jämsides med honom och såg tydligt hur dragstången gungade upp och ner. Vi spände även ett band över fören på båten och nu blev det bättre. Det var alltså båten som stagade upp trailern!
En annan kompis, Lennart hade riktig otur och här var det kanske inte enbart hans Tiki-trailers fel men jag tror att med en bättre trailer hade han klarat sig bättre. Tikin är ju oxå en ganska smal kärra så båtarna blir högt lastade för att komma över skärmarna så tyngdpunkten blir högt upp.
Lennart är på väg hem efter en trollingtur på Vänern med sin ett år gamla Rocad 560 lastad på sin Tiki-trailer. Han är lite stressad och det går nog lite för fort. Kommer in i en rondell och i sista svängen ut ur denna kränger kärran till, Lennart styr emot och kärran kränger ännu en gång. Kärrans ena hjul skär ner i dikeskanten och båten välter!
Detta var i höstas och Lennart har precis fått tillbaka sin Rocad från Skölds Plast med ny inliner, nya relingsräcken och nytt tak.
Han har även fått en ny trailer då den gamla såg ut som ett förvridet S.
Allt gick ändå bra men Lennart funderar skarpt på att skaffa sig en annan kärra.
Bosse som jag nämde tidigare skaffade sig en CO-trailer 1300 och det är som natt och dag. Vi har oxå en CO 1500 men det är samma chassien. Dessa kärror har även dubbla överliggande ramben och är fruktansvärt vridstyva.
Kan rekommenderas!
Mvh Micke
Jag äger ingen trailer än men har läst på den del om just Tiki, och de flesta, förutom 3S, rekommenderar den, iaf BT450. Hur stor skillnaden mellan 450 och 1000 är vet jag inte. Men som sagt, har nästan enbart läst positiva saker om Tiki 450
Kommentera