Baltak till helgen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baltak till helgen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baltak till helgen

Hej
    Jag är ny här på forumet och har läst en hel del artiklar här, men tänkte att du kanske är dags att skriva något själv.
    Jag är nybörjare på flugfisket så jag skulle behöva lite tips.
    Efter att ha läst många trådar här och tittat runt lite så har jag skaffat mig ett Guideline Kispiox Trout #5 och en extra spole så jag enkelt kan byta mellan flyt och sjunklina.

På fredag och lördag har jag tänkt mig fiska i Baltak (http://www.hokensas.se/page/111/baltak.htm).
    Har jag uppfattat det rätt, att det kan vara bra med sjunklina nu i början av säsongen. Eller räcker det med en flytlina med sjunkande tafs?
    Några förslag på flugor? Jag funderar på någon orange eller svart streamer.
    Alla förslag och tips mottages tacksamt!

När vattnet är kallt så brukar fisken gå bottennära, sjunklina hjälper till att komma ner och närmast ett måste med streamers eller andra flugor som fiskas hem med lite fart. Sjunktafs funkar om det inte är så strömt eller djupt. Däremot kan man fiska tunga nymfer med flytlina och ändå komma ner till botten trotts hyfsat djup och kraftig ström. Kasta en bit uppströms och låt de driva fritt med strömmen så sjunker de ner av sin egen vikt. Huggen med nymf kan vara försiktiga så gör mothugg om linan stannar upp eller rycker till. Nappindikator kan underlätta. Orange och svart är bra vårfärger.

Kolla in johan klingbergs blogg så kan du säkert få lite idéer om fisket i tidan (baltak).

Kommentera

Hej!

Sjunk lina som sagt. En normal sjunk lina ( sjunk klass 3) är nog den sjunk klass du minst ska satsa på för strömmande vatten så här på våren iaf. Dan Tackels 2:a sorterings (WF) lina är ju billig men bra. "Sjunk", är vad Dan Tackel kallar normal sjunk linan för:

Glöm heller inte att köpa litet 20 pund backing också. 50 yards = ca. 45 m är vad du bör ha på rullen ihop med flug linan. Kan du spola upp flug linan litet slarvigt på spolen sedan du har lagt på backingen utan att flug linan tar i rull huset? Då har du rätt mängd lina på din rulle.

Du har ju även glädje av en sjunk lina mycket sent på säsongen likväl som vid hög vatten i strömmande vatten på sommaren.

Samma sak gäller sjunk lina och fiske i stilla vatten. Tidig vår och sen höst. Men då med skillnaden från ström vatten fisket. Att du kan få användning för sjunk linan när vatten tempen börjar klättra över Regnbågens och Öringens max trivsel temperatur = + 15C. Då ställer sig fisken och tjurar i de svalare djup hålorna under dagen. Och kommer knappast in på grundare vatten för att äta förrän framåt kvälls kanten. I strömmande vatten, så får man söka fisken där det är bra fart på vattnet = litet kallare och högre syre halt vid sådana tillfällen på sommaren.

Flugor: Orange och vit Zonker, Mickey Finn, gul Marabou Muddler och svart Montana nymf är ganska säkra kort på våren och sen hösten. Storlek 6 och 8.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-07, 14:00.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Att kunna menda linan vid fiske i strömmande vatten är mycket viktigt. Det gör att flugan saktar ner i strömmen i stället för att vina förbi en förvånad firre i 120 km i timmen.

I synnerhet när man fiskar med torr fluga i strömmande vatten. Där det med ett undantag är en döds synd om torr flugan plogar / stripar i ytan. Det enda undantaget till den den regeln är när man fiskar med imitationer av Nattsländor. Typ Streaking Caddis och E 12 ( Europa 12) t.ex.

Nattsländan, så fort den har kläckts. Börjar slå med med vingarna och sedan åker den som en liten motor båt på ytan in mot den relativa säkerheten i land. De andra insekterna sitter stilla och förs ned ströms medan de låter vingarna torka sedan de har kläckts.

Kolla in denna artikel:

MOST NOVICE ANGLERS think that the only hard part of fly fishing is learning how to cast: once you've figured out the old “10 and 2,” the logic goes, the rest

Träna på att menda linan i ( helst strömmande) vatten. Fungerar ej att öva på en gräsmatta t.ex.

Roll kast, är även det ett nyttigt kast att kunna behärska. Det är ju ibland dåligt med utrymme för vanliga luft kast vid vatten dragen.

Ska också tränas i vatten.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-07, 14:16.

Kommentera

Stort tack för tipsen! Jag ska ut och prova på lite i helgen. Vi är alla nybörjare i början, men med tiden blir man förhoppningsvis lite bättre. Med lite tur så kanske jag fångar något i helgen och om inte annat så får jag nog en lite välbehövlig avkoppling.

Kommentera

Ja, om inte annat så får du ju en massa frisk luft ute i busken. Och får en hel del kast övning på köpet också.

Men jag håller tummarna för att du får ett riktigt skit fiske!

Om det är hög vatten föring? Fiska i de litet lugnare och djupare partierna.

Lär du dig behärska mendningen, roll kastet och naturligtvis det vanliga luft kastet. Då klarar du dig bra i 99 fall av 100.

Varsågod.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-07, 14:46.

Kommentera

Jock Skott hur lätt är det att menda en sjunklina. Dessutom spelar det ingen större roll med lite större flugor om de stripar hem. Funkar utmärkt att köra lax/havsöringstilen att kasta snett över strömmen och bara håll i.

Kommentera

Åker själv till tidan ett par gånger om året, jag använder sink tip linor eller klumpar där ca 8-10 meter sjunker och resten flyter. Fördelen med detta är att all lina inte sjunker ner på botten framför fötterna när du står utvadad och fiskar hem flugan. Vilket i sin tur underlättar när du ska göra ett nytt kast. Sink 3 eller 5 brukar ja använda. Inte jätte ofta fisken är sugen på att vaka regelbundet där nere speciellt inte så här tidigt på sesongen. Så nymf och streamer fisket rekommenderar jag nog.

Jag har fiskat bra med stora svarta kaninhårsstremers, men vita flugor och självklart oranga funkar ofta bra! Såg en kille sisst jag va ner som körda med vita boobis och han drog otroligt mycket och grov fisk! Jag testade själv och det funkade ju kanon, om du ska fiska dessa rekommenderar ja att testa på dom något mer lugnflytande partierna.

Binder du inte flugor själv så kan ja rekommendera flugor.se där finns det massa bra mönster
                :-D

Kommentera

Ursprungligen postat av Niklar Visa inlägg
                  Jock Skott hur lätt är det att menda en sjunklina. Dessutom spelar det ingen större roll med lite större flugor om de stripar hem. Funkar utmärkt att köra lax/havsöringstilen att kasta snett över strömmen och bara håll i.
                  Det är inga problem om man mendar direkt när linan tar vatten.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-07, 18:35.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                  Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                  29 svar
                  3 254 visningar
                  0 gillar
                  Senaste inlägg s1lvertungas  
                  Arbetar...
                  X