Baltak till helgen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Baltak till helgen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Baltak till helgen

Hej
    Jag är ny här på forumet och har läst en hel del artiklar här, men tänkte att du kanske är dags att skriva något själv.
    Jag är nybörjare på flugfisket så jag skulle behöva lite tips.
    Efter att ha läst många trådar här och tittat runt lite så har jag skaffat mig ett Guideline Kispiox Trout #5 och en extra spole så jag enkelt kan byta mellan flyt och sjunklina.

På fredag och lördag har jag tänkt mig fiska i Baltak (http://www.hokensas.se/page/111/baltak.htm).
    Har jag uppfattat det rätt, att det kan vara bra med sjunklina nu i början av säsongen. Eller räcker det med en flytlina med sjunkande tafs?
    Några förslag på flugor? Jag funderar på någon orange eller svart streamer.
    Alla förslag och tips mottages tacksamt!

När vattnet är kallt så brukar fisken gå bottennära, sjunklina hjälper till att komma ner och närmast ett måste med streamers eller andra flugor som fiskas hem med lite fart. Sjunktafs funkar om det inte är så strömt eller djupt. Däremot kan man fiska tunga nymfer med flytlina och ändå komma ner till botten trotts hyfsat djup och kraftig ström. Kasta en bit uppströms och låt de driva fritt med strömmen så sjunker de ner av sin egen vikt. Huggen med nymf kan vara försiktiga så gör mothugg om linan stannar upp eller rycker till. Nappindikator kan underlätta. Orange och svart är bra vårfärger.

Kolla in johan klingbergs blogg så kan du säkert få lite idéer om fisket i tidan (baltak).

Kommentera

Hej!

Sjunk lina som sagt. En normal sjunk lina ( sjunk klass 3) är nog den sjunk klass du minst ska satsa på för strömmande vatten så här på våren iaf. Dan Tackels 2:a sorterings (WF) lina är ju billig men bra. "Sjunk", är vad Dan Tackel kallar normal sjunk linan för: