Ursprungligen postat av Jock Scott
Visa inlägg
Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Bra tips på böker och filmer om CDC-flugbindning ?
Collapse
X
-
den boken har man sneglat på, men skulle vilja se några sidor ur den, intressant och se hur hela är upplagt innan man köper.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
SPINN: Gädda 6,5kg / ?kg Abborre / ?kg Gös
Min blogg http://mojosfiske.blogspot.com/
Kommentera
-
Litet mer om den:
Inte mitt foto.

Det är ju en fält handbok först och främst, där av det litet underliga omslaget.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-13, 20:44.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Tying flies with CDC
Har blädrat igenom boken lite hastigt och läst lite av de som fångade ögat. Denna bok tar upp de mesta man tänka sig när det gäller cdc och binda flugor av dessa. Som alla vet så finns de olika sortens fjädrar av cdc, denna bok tar upp vilka som passar till vilken typ av bindteknik man använder. Samt de olika teknikerna för att binda med cdc. Nästan halva boken handlar om bindmönster från div kända cdc bindare tex marc petitjean.
Den enda nackdelen kan vara att den är på engelska om man inte är van att läsa engelska böker 5/5 cdc-flugor av mig
Natsländor, flugfiske och flugbindning
Vad kan man säga om den, jaa den tar upp allt man behöver veta om nattsländor. Går igenom nattsländans olika livsstadier samt bilder på det. Inte ofta man studerar vid vattnet i detalj kläckande sländor. Det enda som jag tyckte va lite negativt var att flugorna inte va så avancerade, väldigt enkla flugor. Men det fanns bindbeskrivningar till nattsländans alla stadier, larv, husmask, puppa, vuxen, död, mm.
Vill man ha lite mer kött på benen när det gäller just nattsländor kan jag rekomendera denna 4/5 nattsländor (-1 pga flugbindar instruktionerna, kanske jag som har för höga krav)FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
" Tying flies with cdc ", låter som en bok man ska skaffa. Nätet till trots, så känns det enklare att bläddra i en bok när man letar mönster.
Citat: Det enda som jag tyckte va lite negativt var att flugorna inte va så avancerade, väldigt enkla flugor. Men det fanns bindbeskrivningar till nattsländans alla stadier, larv, husmask, puppa, vuxen, död, mm.#
Lätt att bli litet kräsen på mönster när man har bundit ett tag. I synnerhet när man hållit på med mer avancerade kusar då. Men det är oftast de enkla mönstren som ju är goda fisk fångare.
Senast ändrad av Jock Scott; 2012-03-17, 01:11.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
joo det är väl så, dessa mönster de hade i boken såg bra ut och tror garanterat att man får fisk på dom utan problem. Men det va nog de att de inte fanns något direkt nytt för mig i den. Men helt klart värt pengarna båda böckerna.FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
-
Det hade varit kul att få tag på en bok med riktigt avancerad bindning. Så kunde man sitta och pilla riktigt ordentligt vid städet när man kände för det?
Likaså så skulle jag velat ha tag i Veniards gamla "flug bibel". 500 sidor gamla godingar.
Men det är minsann inte så lätt att hitta den till rätt pris. Om man över huvud taget hittar den alls på antikvariaten?What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Du får ta och googla fram bilder och beskrivningar på alla flugor du kan tänka dig o skriva "Jock Scott´s flugbibel"
.....då blir det gratis men flera års jobb
FLUGA: Fjällröding 1.5kg / Öring 0.8kg / Harr 1.5kg / Regnbåge 1.72kg / Gädda 6.84kg
Kommentera
Kommentera