hepp, ut och flugfiska efter gädda! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

hepp, ut och flugfiska efter gädda!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• hepp, ut och flugfiska efter gädda!

Skall då bege mig ut nu på lördag och flugfiska efter gädda för 1:a gången !!!!

Jag undrar bara om nån kan tipsa mig lite om vad jag bör tänka på osv

tackar!

Ta med ett spinnspö när du tröttnat på flugfisket. Det ÄR ganska krävande och påfrestande att stå och slänga feta flugor en hel dag, oavsett klassning på spöt.

Kommentera

Ta gärna med en sjunklina för att komma ner på djupet.
      Kör oxå med flätlina, 0,35 mm, som tafs. Den klarar några gädduster, sjunker och är inte så tung att kasta med. Det räcker med ca metern/tafs.

Lycka till!
      Hååååven!!!

Kommentera

En så kallad ståltafs ex. Drennan Soft Strand Wire, som knyttafs e inte helt fel i detta sammanhang.
        I övrigt, kör inte med för lång och klen tafs, det försvårar utrullningen, sträckningen av linan, när man kör med stora tunga flugor. Prova dig fram.
        Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

När jag flugar gädda så brukar jag gå i vassen med vadare, ha en lite ryggsäck med fika i och sen knallar iväg utmed vasskanterna.
          kör då med flyt lina, 0,40-0,50 tafs ca 1-1,5 meter lång, stora flugor 10-15cm,
          ska du köra båtfiske och på djupare vatten så kanske du skulle ha en sjunk klump och en skjutlina.

Kommentera

tackar för alla tips!

Detv ar skitskoj att fluga efter gädda, trots allt från en brygga bara :P
            Fick inget men man lärde sig mkt och fick träna på kasttekniken

Kommentera

Et annet tips; kjør med en foam flue av no slag (typ popper e.l.), synk 2-3 snøre, eller et snøre som synker fort. La snøret synka til bunns, da vil fluen flyte like over bunn.

Michael
              'dawg, mans best friend!

Kommentera

jag kör med 10-15cm proleader fastknutten i flugan. Sen har jag 0.30 nylon i någon meter o sen lina.. vill jag ner sätter jag på en super fast sinking spets som drar ner flugan.

fick två små gäddor helgen men fasen va pigga dom var! Drog utav helvete!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                0 svar
                148 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg Jimmykay  
                Arbetar...
                X