Korta ner flugtafsen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Korta ner flugtafsen

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Korta ner flugtafsen

Tjena!
    Va ute och testade nya spöt idag vid en P&T sjö. Efter att inte sett några vak valde jag att försöka mig på detta med Boobie flugorna .

Problemet var att flugan inte följde med linan när den sjönk, tror det var på grund av att tafsen var rätt lång. Så jag tänkte korta ner min taperade tafs då jag ska tillbaka imorn och testa igen, men hur? Ska jag bara kapa den på längden var jag vill ha? För då förlorar ju tafsen spetsen men det kanske inte spelar roll ?

Tjena!

Räcker om du har ca. 1 1/2 m tafs max när du fiskar div. flytande flugor typ Booby med sjunk lina. Ta av mellan delen en lämplig bit och skarva sedan på en del av spetsen på det som blir över bara.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-14, 20:11.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Lite onödigt med taperad tafs till boobies. Bara att knyta på en bit flourocarbon. Välj längd efter hur långt ifrån botten du vill ha boobien. Går ju till och med använda boobies som bete vid bottenmete, så undrar vad tusan fisken tror det är? Kanske en halvsjunken pellets
      Senast ändrad av Wadman; 2012-04-15, 16:32.

Kommentera

Var ute en sväng idag och testade lite fiske med boobies ( hökensås ). Körde först med 1,5 m 0.24 flourocarbon, men det funkade inget vidare. Kapade sedan ner tafsen till runt en halvmeter och då hamnade boobien där bågarna befann sig. Hade riktigt bra fiske så nära botten och en av bågarna som högg ( bild nedan ) var ute på backingen ett par gånger innan den tröttnade. Så det kan löna sig att köra med riktigt kort tafs vid boobiefisket
        Bifogade filer

Kommentera

Härligt, fin båge också!

Men när du nämner att du kör med flourcarbon, är det lina i storlek 0.24 som du knyter direkt på tafsen då eller? Ingen taperad?
          Har nämligen alltid använt mig av färdigtaperade tafsar!

Kommentera

Ursprungligen postat av swebih Visa inlägg
            Härligt, fin båge också!

Men när du nämner att du kör med flourcarbon, är det lina i storlek 0.24 som du knyter direkt på tafsen då eller? Ingen taperad?
            Har nämligen alltid använt mig av färdigtaperade tafsar!
            Bara flourocarbon som tafs. Knyter på så tjock som flugan tillåter. Använder inte taperat till sjunklina. Boobien skall ju bara neråt i vattnet

Kommentera

En annan sådan "våt, flyt fluga" som fungerar väldigt bra med denna teknik är Jokern. Den är bara en ganska fet, cigarr formad hjorthårs kropp med en kort garn stjärt i någon skarp färg. Och binds på vanlig flug krok. i storlek 8, 10 och 12.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                En annan sådan "våt, flyt fluga" som fungerar väldigt bra med denna teknik är Jokern. Den är bara en ganska fet, cigarr formad hjorthårs kropp med en kort garn stjärt i någon skarp färg. Och binds på vanlig flug krok. i storlek 8, 10 och 12.
                Den känner jag inte till, men jag vet att vi band något liknande med foamkropp förr och den funkade fint. Binder inget själv längre, men blev lite sugen när jag städade förrådet och hittade en massa flugbindningsmatrial. Behöver bara ett nytt städ och lite lack, sen kan man börja binda lite ulmenkottar igen. Är ju en viss tjusning med egenkomponerat

Kommentera

Tycker att du ska sätta igång igen! Ett o.k. städ behöver ju inte kosta skjortan.

#Är ju en viss tjusning med egenkomponerat#

Absolut!

Jokern, är en fluga jag bara använder i yttersta nödfall när inget annat fungerar. Den är liksom Booby'n skrämmande effektiv. Man kan ju även binda Jokern med 1/3 del av kroken med mörkare Hjort hår framtill och resten ljusare hår baktill. Gör den definitivt inte sämre.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-04-23, 19:22.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
                    Tycker att du ska sätta igång igen! Ett o.k. städ behöver ju inte kosta skjortan.
                    Tack för tipset!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                    0 svar
                    146 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Jimmykay  
                    Arbetar...
                    X