Flätade tafsar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Flätade tafsar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Flätade tafsar

Hej
    Som nybliven flugfiskare, har jag experimenterat med både flätade och polytafsar.
    De är lättare att kasta med jämfört med nylontafs. Jag undrar dock om de är lämpliga om man fiskar skygg fisk i fjällen. Flätade tafsar är ju tjocka, räcker det om man har ca 100 cm lång tunn nylon spets för att inte skrämma fisken?

Vad tycker ni?

Flätade tafsar använder jag enbart i strömmande vatten.
    I övrigt polytafsar, ex. stilla vatten efter Röding eller vid Havsöringfisket.

Nylontafsar är säkert bra, men jag använder dem inte, enbart till knytbiten.
    Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Ursprungligen postat av maryland
      Flätade tafsar använder jag enbart i strömmande vatten.
      I övrigt polytafsar, ex. stilla vatten efter Röding eller vid Havsöringfisket.

Nylontafsar är säkert bra, men jag använder dem inte, enbart till knytbiten.
      Vad är skillnaden mellan de tafstyperna? Jag har en skum vit tafs som ser väldigt löst flätad ut med ögla i bägge ändar. Lätt att fästa i connectorn mao sen har jag knytit på en ungefär lika lång stump 0.23 fluorocarbon till tafsspets. Tafsen blir totalt ca 9 fot. Det verkar vara en flytande tafs.
      Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

ibröjan av min karriär körde jag mycket med flätade tafsar av berquist det va smidigt men kasten blir bättre och mer presisa utan flättafs använder mig numera av små blytyngder sjunkpasta osv...
        Deluxe lures thats my work.

Kommentera

Ursprungligen postat av BeBest
          Vad är skillnaden mellan de tafstyperna? Jag har en skum vit tafs som ser väldigt löst flätad ut med ögla i bägge ändar. Lätt att fästa i connectorn mao sen har jag knytit på en ungefär lika lång stump 0.23 fluorocarbon till tafsspets. Tafsen blir totalt ca 9 fot. Det verkar vara en flytande tafs.
          He he... konnesörerna knyter sina egna tafsar av nylon, dit har jag inte kommit ännu.

Nej, fiskar du (som jag tror) put/take eller vid kusten, rekommenderar jag dig en 5- eller 7fots Polytafs av intermediate (flyter under ytan) fisken ser den knappast och den stör inte vattenytan.
          Dessutom är Pollytafsen lite mindre vindkänslig än den flätade.

Flättafsen har den stora fördelen, att den rullar ut snyggt i alla lägen, men som vi flugfiskare vet, ju krokigare lina och tafs ligger på vattnet, desto naturligare gång på flugan.
          Kolla att flugan sitter kvar på tafsen

Kommentera

Jag blir aldrig riktigt klok på tafsar. Lite är det så att varje gång man går in i en fiskeaffär så kommer man ut med ett par tafsar och man är väldigt sällan riktigt nöjd med tafsen. Om jag skulle ge ett råd utifrån mina egna erfarenheter så är det att tafsen är värd att lägga pengar på. Det är otrolig skillnad på en bra och en dålig flättafs, har några gånger blivit rent chockad av vilken skillnad. Lite samma med vanliga monotafsar också...

Men prylar blir man ju aldrig nöjd med...

Kommentera

Gör dina egna. Billigast, lätt att tapera och du får exakt den längd du vill ha.
              Jag kör med nylon, minst 1ggr spölängden och längre.
              här är en bra sida om för och nackdelar hos olika tafsar. samt hur du enkelt tillverkar dom själv.

Kommentera

Du menar att du sitter och skarvar olicka tjocklekar=`??
                Fan vad jobbigt!
                Själv kör jag med flätad ögla på fluglinan och sedan en flätad tafs eller nylon i fjällen och liknande och sedan bitspets!
                MVH J

Kommentera

Ursprungligen postat av JohanV
                  Du menar att du sitter och skarvar olicka tjocklekar=`??
                  Fan vad jobbigt!
                  Själv kör jag med flätad ögla på fluglinan och sedan en flätad tafs eller nylon i fjällen och liknande och sedan bitspets!
                  MVH J
                  En riktig man knyter sina egna tafsar...

Skämt åsido, även jag knyter mina egna tafsar i 99% av fallen, och det är inte alls så bökigt. Några blodknutar går ju fort.
                  [font=monotype corsiva]Livet är inte de dagar som gått, utan de dagar man minns...[/font]

Kommentera

Javisst är dom lämpliga, jag har inte varit med om den skrämt fisken. Om fiske är skygg så förläng spetsen. Fördelen med flätade tafsar kontra hela nylontafsar: trängre loopar och högre pression och en lägre kostand med åren. Dom bästa som finns på marknaden är Orvis flätade tafsar, köpte mina för 16år sedan och håller än. Dom är inte billiga i inköp men ett mycket bra köp.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X