Tafs till Gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs till Gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Nu är jag ju inte mycket till flugfiskare, men har också kört en del gäddfluga med bombarda. Kör då enligt samma princip som när jag jerkfiskar: ca en halvmeter 1,0 mm tafs i antingen fluorocarbon eller nylon, skarvat till flätlinan i ena änden och med beteslås fastknutet i den andra. Borde väl funka lika bra även om flugan ska svingas ut med flugspö?

Kommentera

Lånar tråden inte!!

Någon som vet ett hyffsat, men billigt flug sett som passar för gäddfiske.. Är ruggigt sugen på att testa själv

Kommentera

Hej!

Här är ett juste kit som inte kostar speciellt mycket:

Klass 9 klarar ju att hiva iväg även de största Gädd flugorna.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-14, 10:10.
        What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Hej!

Linan är ju även viktig för vad som kan kastas eller ej. Med en kortklumpad lina avsedd för fiske med stora gäddflugor ( tex Rio pike ) kastar man lätt de större flugorna med ett klass 7. Använder både 7, 8 och 9 till gäddfisket, med åttan som favorit. Ett ganska nyinköpt fyrdelat Shimano XTR-A saltwater. Det hade du garanterat gillat Jock. Action ända ner i handtaget, men hur mycket klipp som helst

Kommentera

Det såg inte helt fel ut, tack så jätte mycket

Kommentera

Någon som vill dela med sig av tips om grymma flugor, gillar flashflugorna men vet inte riktigt vilka som är bäst på våren respektive sommar och höst?

Kommentera

På våren och sen hösten så är det gula, orange och röda som är bäst. Där emellan svarta flugor och div. fisk imitationer så som Baitfish t.ex. Flugor i skarpa färger är bra när vattnet är färgat också.
                Svarta flugor, är alltid effektiva när det är gryning, dåligt väder eller skymning. D.vs. bra siluett verkan.

Det senare, gäller allt slags flugfiske.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-16, 10:07.
                What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hej!

Jag har ett sådant kitt, är ganska ny på flugfiske så spöt känns riktigt bra som start på gäddflugfisket.

Kommentera

På våren och sen hösten så är det gula, orange och röda som är bäst. Där emellan svarta flugor och div. fisk imitationer så som Baitfish t.ex. Flugor i skarpa färger är bra när vattnet är färgat också.
                    Svarta flugor, är alltid effektiva när det är gryning, dåligt väder eller skymning. D.vs. bra siluett verkan.

Det senare, gäller allt slags flugfiske.
                    Tackar tackar, får bli att inhandla lite och såklart lära sig att dänga iväg ordentligt

Kommentera

när jag fiskar gädda brukar jag bara köra en vanlig "strumpa" i nylon alt sjunktafs i nylon vid lite djupare fiske, en knytbar wire och ett LITET beteslås längst fram det har funkar för mig men wiren kan behöva bytas ut efter ett tag då den fort blir sliten och börjar rulla sig mvh olle

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                      X