Tafs till Gäddflugfiske - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tafs till Gäddflugfiske

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tafs till Gäddflugfiske

Hej,

Ska testa mitt gäddflugspö snart och har aldrig flugfiskat förut. Måste ha en tafs som håller bra eller överhuvudtaget fungerar vid fiske av gädda. Jag har olika material att knyta den med, men vet inte hur jag ska få ihop det. Eller vilka knutar jag ska använda. Om det är möjligt så skulle skulle jag gärna kunna göra en tafs som inte blir kortare för varje fluga man byter.
    Det här är de olika materialen jag har:
    Click image for larger version

Name:	DSC01486.jpg
Views:	1
Size:	471,0 KB
ID:	1810660

Name:	DSC01487.jpg
Size:	410,0 KB
ID:	1810661

Name:	DSC01488.jpg
Size:	607,4 KB
ID:	1810662

Tacksam för svar!

Hej!

En enkel Gädd tafs:

1 m 0.50 + 80 cm 0.40 och 30 cm wire.

Nylon till nylon = Kirurg knuten.

Nylon till wire = Albright knuten: http://www.uglybugger.se/flugfiskepr...r/albright.htm

Du kan gå 2 vägar vad det gäller att fästa flugan utan att behöva korta ner wiren efter hand.

1. Göra en ögla som är tillräckligt liten för att kunna passera genom krok ögat och över krok böjen. Och sedan är det bara att dra åt. Skadar inte att värma plasten på wiren på själva ögle knuten heller.

2. Skaffa sådana här betes lås: http://www.fishline.se/vision-fly-sw...roducts_id/632

Visserligen slut hos Fishline. Men de hade den bästa bilden på swiveln. Willys Sport fiske och Wittlock har den dock.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-13, 20:13.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tack

Kommentera

Varsågod. Bara kul att kunna vara till litet hjälp.

Kommentera

Finns hur många varianter som helst. Kör själv mest med 1-1,5 meter 0,45 fluorocarbon och 25 cm 0.40 pafex med ett staylock beteslås. Skarvar ihop det hela med en tafsring. Tycker det håller bättre, än att knyta ihop pafexen direkt med flourocarbonen. Funkar även med en tunn volframtafs, kraftig flätlina, eller grov flourocarbon istället för pafexen som avslut på tafsen. Riktigt kul med flugfiske efter gädda och j-kligt effektivt
          Senast ändrad av Wadman; 2012-05-13, 20:24.

Kommentera

Tack för svaren, när vi ändå är inne på ämnet undrar jag lite vilka flugor som funkar bra nu på våren. Om vissa färger är speciellt bra. För vid jerkfiske använder man ju ofta färgglada beten, är det samma med flugfiske?

Kommentera

Har kört med 0,50mm nylon . funkar utmärkt

Kommentera

Har testat gäddflugor med bombarda. Har då kört 1m 0,45-0,50mm nylon o sen använt mig av 30-40cm mustads 7x7 steel for teeth. Smidigare wire att knyta får man leta efter. Gör ett stort öga o trär genom krokögat o sen över flugan.

Pike muppet är en bra fluga.
                Den som tycker sex är det skönaste som finns har aldrig varit riktigt skitnödig

Kommentera

Ursprungligen postat av SalmoSlider26 Visa inlägg
                  Tack för svaren, när vi ändå är inne på ämnet undrar jag lite vilka flugor som funkar bra nu på våren. Om vissa färger är speciellt bra. För vid jerkfiske använder man ju ofta färgglada beten, är det samma med flugfiske?
                  Funkar fint med färgglada flash flugor så här års. Men ska man täcka in hela säsongen? Så är även Baitfish och något svart mönster bra att ha i asken. Billig Gädd flug ask: Ett gammalt VHS, video band fodral som du limmar in foam i. Har du inget sådant? Då brukar loppisarna och second hand butikerna ha sådana för 10 - 20:-
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-05-13, 21:46.

Kommentera

Ursprungligen postat av SalmoSlider26 Visa inlägg
                    Gärna färgglada flugor, med lite tyngd fram. Tex, reel eyes varianterna från flugor.se funkar riktigt bra den här årstiden. Ger den där förföriska berg och dalbane gången när man tar hem dem. Har haft riktigt bra fiske på "Storm Pike" senaste tiden. En mindre lite tyngre och väldigt lättkastad fluga. Den har funkat bra i både ljusa och mörka vatten. Rekommenderar även deras "Pike Wallet". Kanonbra förvaring för gäddflugor, som man kan ha i fickan. Rätt gott att bara ha spöet att bära på om man tex fiskar från land och rör på sig mycket

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Arbetar...
                    X