Ett litet flug experiment. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ett litet flug experiment.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

Tjena!

He, he, he! Ja, bågen i Björka brukar vara så här fullmatad och bred. Granna firrar i allmänhet.

#Låter som ett sådant monster jag såg melland land och ön när jag var där. Synd du inte fick en ärlig chans mot den. Verkar som den visste vad den gjorde dra sig under bryggan. #

Ja, det är fullt möjligt att det var den rackarn du såg då.
    Suck! Ja, där hade man inte en chans! Enda gången jag önskat att jag hade haft minst 0.30 tafs spets i ett P&T vatten. Då hade kanske utgången blivit en annan? Dock litet svårt att para ihop med en #16 Fjädermygga.

På 0.15 tafs spets ( 2.8 kg brott styrka) så har man ju inte så mycket att ta i med vid sådana här situationer. Och när fisk eländet dessutom är smart nog att sticka in under en sådan brygga? Ja, då är man ju i stort sett dömd på förhand.

Jag tycker att man kan börja fiska runt 14:00 tiden till kl 17:00 och sedan ta en lång fika paus till kl 19:00 ca. och därefter fiska på till kl 22:00. Det verkar som om det är de mest produktiva tiderna just nu. Hörde också i morse att ganska ljust oliv gröna Flickslände nymfer # 12 och 14 hade fungerat bra i går.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-04, 14:40.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Riktigt sugen på åka ut där idag. Men det har kört ihop sig lite. Tack för uppdateringen.

Kommentera

Om jag inte vore så mör efter gårdagens fiske sejour, så skulle jag ha kunnat åka idag jag med. Lusten finns där men kroppen säger nix!

Men på fredag eller lördag är jag nog tillbaka vid balj kanten igen.

Hoppas att vi ses där vid tillfälle?

Varsågod.
        Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-04, 14:34.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
          Om jag inte vore så mör efter gårdagens fiske sejour, så skulle jag ha kunnat åka idag jag med. Lusten finns där men kroppen säger nix!

Men på fredag eller lördag är jag nog tillbaka vid balj kanten igen.

Hoppas att vi ses där vid tillfälle?

Varsågod.
          Gör vi säkert. Skall ut dit igen. Ser att vädret blir sämre nu, mulnar och vinden ökar här. Kanske blir Makrillfiske inatt istället.

Min kropp säger också ifrån med jämna mellanrum. Idag är sån dag då det kunde varit bättre.

Kommentera

Vore kul att blöta en fluga ihop!

I dag / kväll blir det flugbindning för min del. En kopp kaffe och sitta framför städet och pilla är inte helt fel det heller.

Trist att du har problem med det fysiska också.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Vore kul att blöta en fluga ihop!

I dag / kväll blir det flugbindning för min del. En kopp kaffe och sitta framför städet och pilla är inte helt fel det heller.

Trist att du har problem med det fysiska också.
              Haha. Du menar utöver det psykiska. Haha.

Diskarna i ryggen är förstörda. Haft tre diskbråck och två operationer. för det mesta är det bättre numera men ibland så börjar diskarna strula igen. Fått lära mig leva med det och ta det lugnt och vila när de börjar strejka. Tar jag det lugnt så går de tillbaka av av sig själv igen.

Men vi ses nog nån gång vid dammen. Måste bara fixa nya bromsbackar på Gamla Bettan. De börjar låta.

Kommentera

Fy faan! DET måste vara super jobbigt! Sitter problemet nedåt korsryggen? I så fall? Så kan du ha en del hjälp av ett s.k. "Support vadar bälte". Super skönt för ryggen under långa fiske pass. Värmer gött också.

Kanske jag sticker till Björka i eftermiddag? I morgon och på lördag, så ser inte vädret speciellt roligt ut enligt den lokala väder prognosen för Sjöbo området. I morgon = Risk för åska och 9 sekundmeter vind. Om man nu kan tro på rapporten vill säga? Och på lördag är det risk för regn, men mindre vind = 5 sekund meter i stället.

I dag är det ju ett juste fiske väder med väldigt lite vind. Så man ska kanske passa på?

Edit. Har bestämt mig för att sticka till dammen vid 14:00 tiden. Vill ju helst kunna ta fisk 8 och 9 till detta experiment snarast. Öringen jag tappade ser jag som en ultra bonus om jag råkar få på den igen någon gång?

Men visst finns sporren och drömmen där om att lyckas ta den i håven.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-05, 11:20.

Kommentera

I går rosade inte fisken dagen med sin hugg villighet precis. Jag hade en liten rackare på i 1/2 kg klassen som turligt nog släppte efter ett tag. Men annars ingenting. Såg en kille som tog en skaplig firre på spinn. Det var nog dagens enda fisk.

Vakade skapligt på eftermiddagen. Men kvälls tid låg vatten ytan nästan helt orörd.
                  Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-06, 09:11.

Kommentera

Skapligt hugg villig fisk. Kanske gårdagens och dagens regnskurar och lägre dags temperaturer satte fart på den? Fick en kilo fisk på en # 16 Fjädermygga på dagen. Och en ca. 2 kilo båge på en dead driftad Epoxy, Fjädermygg puppa # 14 med fettad tafs utom den sista dm innan flugan på kvällen.

Togs ett par fina bågar av en annan kille på Flickslände nymf. B.la. en på bortåt 3 kg där det började krypa sådana nymfer ur munnen på firren efter besöket i håven. Klart bevis på vad den fisken hade kalasat på.

8 firrar upp! Kan säga nio iof. Men den mindre firren har jag inget foto bevis på. Så den räknas inte riktigt i mitt tycke.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-12, 23:53.

Kommentera

roligt att följa dina uppdateringar. Är avis som bara den. jag själv har nog fiskat mer tid i år än all tid samanlagt i mitt liv. men det är satan vad omöjligt det ska vara att få fisk med fluga. Har provat med allt, men band upp några fjädermyggpuppor i går i storlek 14. Och i dag så hände det äntligen. En båge kom upp och tog den, riktigt roligt var det, eller rättare sagt helt sjukt underbart. Fisken var helt tokig och drog ut bra många meter på backingen

Men jag måste fråga. binder mina puppor med cdc. men tycker man inte kan fiska länge med dom. cdc´n blir blöt snabbt och flugan sjunker. kan nästan bara kasta 2-4 kast sedan blir det våt. blir ju så när man ska lyfta flugan från vattnet för ett nytt kast. Har du nå bra knep att torka cdc ? eller impregnerar du dom före ?. jag har flytpulver från sameo som jag skakar dom i men då blir dom helvit och geggig och själva kroppen blir flytande så dom ligger snett och hela kroken flyter på sidan. svårt att förklara. Tacksam för hjälp.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                      Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
                      0 svar
                      148 visningar
                      0 gillar
                      Senaste inlägg Jimmykay  
                      Arbetar...
                      X