Lära sig speykast? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lära sig speykast?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lära sig speykast?

Tjo!

Jag har precis börjat fiska fluga (någon månad bara), och ska till vår stuga utanför Åre i en månad ca. Nu funderar jag på om jag ska lära mig någon kastteknik för kast med vegetation bakom mig, eller om jag ska nöja mig med att vada? Jag var vid Dammån förra året och spinnfiskade, och tyckte det var ganska mycket djungel där; att slänga en fluga skulle vara omöjligt med normal teknik vid vissa partier.
    Så, vad gör jag? Vadar, lär mig speykast eller nåt annat ninjamove?

Skitfiske!

Spey kastet fungerar. Men även roll kastet är ju effektivt i trängda lägen:

Men det här kastet kan du endast öva på ett vettigt sätt med vatten som underlag. Gräsmattan suger fast linan allt för mycket.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Både rollkast och speykast nästan kräver ett spö med djup aktion. Gärna en ganska lång klump. WF-linor är inte riktigt bra till dessa kast. Det går givetvis men med ett ganska mediokert resultat.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Är inte riktigt hemma på termer: har ett RST Impulse 5/6 och kör med Rio Gold Tournament 5? I vilket fall, bör jag försöka ändå? Om jag kan få ut 5-10 meter med hyfsad precision utan att det låter som om någon badar när flugan träffar vattnet borde jag väl kunna fånga en och annan efterbliven öring?

Kommentera

Rollkastet är relativt "enkelt" att lära sig och du kommer åt minstone lätt lika långt som klumpen är lång. Det funkar fint för min del med wf-lina, och jag har endast flugfiskat ett 20-tal gånger.
          Antal arter tagna på fluga i Sverige: 32
          Abborre, Benlöja, Bonito, Bäckröding, Elritsa, Gråsej, Gräskarp, Guldfisk, Gädda, Gärs, Harr, Lake, Makrill, Mört, Näbbgädda, Piggvar, Regnbåge, Röding, Rötsimpa, Sandstubb, Sik, Sill, Sjurygg, Skrubbskädda, Stensnultra, Större kantnål, Svart smörbult, Torsk, Tånglake, Vitling, Ål, Öring

Har du några tips på heta ställen för de arterna jag saknar så skicka gärna ett pm.

Kommentera

Jag skulle vilja påstå att underhandskasten är enklare med kortklumpslinor.
            Speciellt i början.

Du ska ha kontakt med klumpen i toppöglan för att få till det.
            Så att så länge du inte lärt dig skjuta lina vid underhandskast (som kan vara lite knepigare än vid överhandskast) så bestäms dina kastlängder i stort sett av klumplängden.

Vad gäller spöaktion så håller jag inte med om att man måste ha djup aktion.
            En kompis som har ett Sage TCX, som av många är ansett att vara ett spett, tycker den är underbar att kasta rollkast och snakeroll med.
            Jag har samma erfarenhet av "styva" spön.

Möjligen att man tycker ett mjukare spö är lättare att ladda om inte tekniken sitter riktigt.

Kommentera

Ursprungligen postat av Gäddmördarn Visa inlägg
              Är inte riktigt hemma på termer: har ett RST Impulse 5/6 och kör med Rio Gold Tournament 5? I vilket fall, bör jag försöka ändå? Om jag kan få ut 5-10 meter med hyfsad precision utan att det låter som om någon badar när flugan träffar vattnet borde jag väl kunna fånga en och annan efterbliven öring?
              Rio Gold är ju en longbelly med 14.5 m klump. Så den och ett par meter till bör du iaf. kunna roll kasta hyfsat lätt.

Kommentera

Tackar för alla tips, ska glo på Mel Krieger tills hans skägg sitter fastbränt på näthinnan!

Kommentera

He, he, he! Gör det. Farbror Krieger kan kasta han.

Kommentera

Japp mel krieger är suverän! Eller rättare sagt var, han har tyvärr gått bort. kolla in den här filmenhttp://www.ginza.se/product/Kastteknik--Tips-amp;-rad/330617/

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 227 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X