Vad tror ni om dessa torrflugor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Vad tror ni om dessa torrflugor?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Vad tror ni om dessa torrflugor?

Hejsan, ska ut på kvällsfiske efter öring/regnbåge i en liten insjö/skogsgöl nu på torsdag och är total nybörjare. Det blir torrfluga för hela slanten och beställde precis lite flugor från flugor.se, tänkte höra vad ni mer insatta tror om denna uppsättning inför passet. Har varit vid sjön innan och då vakade det en del, dock var det mitt på dagen så ingen jätte aktivitet.
    Iallafall, tror ni någon av dessa kan locka till hugg?:

Blandade storlekar lite mellan 10, 12 och 14:
    Adams
    Klinkhammer (gul)
    Rocken oliv
    Adams (oliv)
    Smaragdflickslända
    Black gnat
    Streaking Caddis Original

Tack på förhand!

Tjena!

Ser väl bra ut tycker jag. Vill bara lägga till # 14 och # 16 Fjädermygga ( Griffiths Gnat exempelvis) + Fjädermygg puppa # 16 och #18.
    Puppan, kan ju nästan betraktas som en torr fluga då den hänger i ytfilmen med sina gälar av cdc eller en liten foam lapp.

Edit. Du klarar dig säker bra på det du listat. Men skaffa de flugorna jag nämnde så snart du kan. Fjädermyggan, är igång så fort det finns litet öppet vatten på våren och sedan under hela säsongen tills att isen har lagt sig helt.

Motsvarigheten i strömmande vatten vad det gäller tidiga och sena kläckningar är Bäcksländan (Engelska = Stone fly).

Montana nymfen, i storlek 8 eller 10 funkar som Bäckslände nymf imitation.
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-19, 18:56.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Det ser väl rätt ok ut.
      Jag skulle lägga till lite mörka flugor oxå. En gul klinka på kvällen kan bli lite svår att se.
      Tänk oxå på att fisken patrullerar runt i sjön, så ser du en fisk som vakar så försök att se hur den simmar och lägg flugan i dess förmodade väg. Det brukar sällan misslyckas. Har man rätt så kan oxå nästan räkna ut när den kommer att ta.
      Ett av mina roligare hugg på sjöfiske var i flytring. En öring tog en sjösandslända sen såg jag hur den stod still och tuggade på sländan, det syntes på vattenytan, den guppade lite. Då la jag min min fluga mitt i guppandet och det small direkt.
      A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

Måste ha varit en häftig upplevelse det! Önskar att man kunde nyttja en flyt ring. Måste vara ett läckert perspektiv att fiska sittande så pass nära vatten ytan.

Kommentera

Det är riktigt skönt, man sitter som i favoritfåtöljen och fisken vakar innanför spöt. Nästan lite frustrerande.

Kommentera

Låter mycket trevligt det! Förstår att man kan smyga sig på firren på ett helt annat sätt med en flyt ring.

Ska passa på att önska dig och familjen en riktigt trevlig midsommar litet i förskott.
            Och även dig ett riktigt skitfiske när du ska ut nästa gång.

Kommentera

Ursprungligen postat av Jock Scott Visa inlägg
              Låter mycket trevligt det! Förstår att man kan smyga sig på firren på ett helt annat sätt med en flyt ring.

Ska passa på att önska dig och familjen en riktigt trevlig midsommar litet i förskott.
              Och även dig ett riktigt skitfiske när du ska ut nästa gång.
              Tack detsamma Göran, inte omöjligt att vi firar midsommar på bb men det vore skönt om hon kunde hålla sig inne en eller två veckor till.

Kommentera

Tackar Jörgen! Fisket, ska jag klara av i morgon. Och på midsommar afton är det mat och dryckjom i goda vänner lag. Blir även en kompis födelsedags firande samtidigt. Den snor ungen fyller bara 56.

Ja, hoppas att den lilla, blivande familje medlemmen kan tåla sig till efter midsommar? Annars lär det väl inte bli mycket till traditionellt midsommar firande i familjen kan jag tänka.
                Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-19, 22:42.

Kommentera

Tack så mycket för alla tips! Var hos lokala fiskebutiken idag och inhandlade lite fjädermygg i svart samt en super-puppa. Även någon dagslända i mörkare brunt blev det. En liten följdfråga på fjädermyggen, ska man köra s.k deaddrift på den eller hur bör jag fiska in den?

Kommentera

Ja, dead drift är att föredra. Helst med vinden från sidan så att du får en bra pendel rörelse på flugan över platsen du vill fiska av. Men blåser det inte? Så flytta flugan ca. 5 cm i taget med en 10 - 15 sekunders paus mellan förflyttningarna.

Varsågod.
                    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-06-20, 10:46.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                    29 svar
                    3 231 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg s1lvertungas  
                    Arbetar...
                    X