Hej! Har det senaste blivit mer och mer intresserad av flugfiske från att tidigare mest tyckt att det verkar löjligt. Har letat fram ett flugspö med rulle som stått å dammat här hemma i garaget. Det verkar vara nåt set kallat Diplomat från Abu Garcia, antagligen inget kanon set men lär väl funka till en nybörjare som mig och jag vill då få reda på om man kan vända vilken flugrulle som helst? Och isåfall hur ska man gå till väga?

Allmänt meddelande
Collapse
No announcement yet.
Vända Flugrulle
Collapse
X
-
Hej!
Ja, du kan i de flesta fall skruva bort kåpan på framsidan av spolen där lås spärren sitter. Men var försiktigt när du plockar av och på kåpan så att inte spärr handtaget ramlar loss. Då får du ett litet svettigt piller göra att få det i läge igen.
När du har demonterat kåpan. Skaka ur lagret som sitter inne i spolen. Vänd på det ett halvt varv och voila' ! Du har en annan vev riktning!
Men du får förstås spola om backingen och flug linan i den nya riktningen. Linda upp flug linan och backingen runt en stols rygg. Du kan också linda upp det hela runt en hink eller dylikt.
Det är de bästa sätten att minska risken för trassel.
Låt fluglinan löpa mellan tummen och pekfingret med litet motstånd när du vevar upp den på spolen igen. Då slipper du lin tvinn.Senast ändrad av Jock Scott; 2012-07-26, 12:07.What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.
Kommentera
-
Denna rulle vänder du vevriktningen på genom att först avlägsna spolen. Ta bort spårryttaren, brickan och fjädern på spolaxeln. Vänd sedan plastgrejjen som var under fjädern. Sätt tillbaks grejjerna i rätt ordning dvs fjäder, bricka och spårryttare. KlartUrsprungligen postat av Mirozel Visa inläggHej! Har det senaste blivit mer och mer intresserad av flugfiske från att tidigare mest tyckt att det verkar löjligt. Har letat fram ett flugspö med rulle som stått å dammat här hemma i garaget. Det verkar vara nåt set kallat Diplomat från Abu Garcia, antagligen inget kanon set men lär väl funka till en nybörjare som mig och jag vill då få reda på om man kan vända vilken flugrulle som helst? Och isåfall hur ska man gå till väga?
Kommentera
Foton
Collapse
Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.
Relaterat
Collapse
| Ämnen | Statistik | Senaste inlägg | ||
|---|---|---|---|---|
|
Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
|
1 svar
347 visningar
0 gillar
|
Senaste inlägg