Gäddfrossa! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddfrossa!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddfrossa!

What a day, what a day.

Helgen innan hade Teo hittat ett kanonställe. Han satte ett nytt PB på ca 7kg och drog runt 6st gäddor dagen han var där.

Vi åkte vid 8 på morgonen och anlände en halvtimme senare. Fy fan vilket ställe! Som om det vore tagit direkt från gäddmanualen. Finfin botten, stenar, sand… you name it! Allt stämde.

Jag satte på min nya kreation: Tvinad röd marabou runt kroken, lång strutskropp med en massa flash och angel hair. Denna monsterfluga var drygt 20cm lång, stora gäddor hade jag tänkt när jag band den. Vi gick ut ett par meter, Teo gick vänster och jag höger. Fjärde kastet satt nr1. ”Jag sa ju att det var bra här!” sa Teo. Drygt ett kg vägde den bara. Några kast senare hade jag fiskar som attackerade flugan men de tog bara i stjärten så jag bytte till en kortare fluga. Nu fick Teo på en på runt 3kg och under tiden han drillade fick jag på en till som släppte ngn meter framför fötterna. Kul med dubbelhugg. Teo fick en firre till och jag fick tre till. Sen var det dags för fika. Jag var jäkligt nöjd med 4st gäddor. Den största på drygt 2kg bara men det spelar ingen roll.. a fish is a fish.

Jag ville gärna prova min finfina fluga lite mer och kapade helt enkelt svansen så flugan var 12-13cm lång istället. Vi gick ut igen och fortsatte fiska. Vilket ställe jag hittade! På i stort sett samma plats fick jag 7st finfina gäddor på 1-3kg. Det small på hela tiden. Flera st tappade jag framför fötterna. Fasen vad tacksamma gäddorna är, missar de flugan första gången så tar dom nästan alltid nästa gång. Jag fortsatt längre ut men där hade jag bara ett hugg sen inget mer. 11st hade jag nu fått och redan krossat mitt förra gäddrekord på 5st ganska rejält.

Min handled gjorde nu riktigt ont, mitt spö är ganska tung så jag satte mig ner och vilade. Teo hade fortfarande bara fått 2st gäddor samt några hugg och efterföljare. Jag vilade tills Teo kom bort till mig och fortsatte sen att fiska. Nu hade det varit trögt ett tag. Vädret hade ändrats lite och jag satte på en ljusare fluga. Pang så small det på en modell större, en liten tjockis. Bästa fisken idag och den vägde runt 4kg. Släppte tillbaka den och en minut senare så fick jag den igen. Tror det var samma fisk, lika stor fast inte lika mycket ös, som om den vore tröttare. 13st!

Nu började det bli ordentligt plaskblött i min högra doja. Vadarna läckte en del men det gjorde inte så mycket. Vi fortsatte ut mot ett grund. Grunt som bara den o jag sa till Teo, tror du det finns fisk här? Självklart sa han och mycket riktigt.. några sekunder senare fick jag nr14.

Nu var jag ordentligt blöt om benet och armen värkte värre. Vi beslutade oss för att avsluta dagen, dagen då jag fick 14st gäddor. Vi gick förbi en massa finfina platser på vägen tillbaka, men de väntar på oss tills nästa gång vi är där. Detta har nog varit bland mina bästa fiskedagar i mitt liv. 14st gäddor på 1-4kg. Ingen större gädda men det spelar inte någon roll direkt. Det blir till att handla mer material så jag kan binda fler av min nya favvofluga för gädda.
    Bifogade filer

Stort grattis!

Du har itne lust att lägga in en bild på flugan också?
    Verkar hur skoj som helst med gäddflugfiske!

><(((*>

Kommentera

Ska jag se om jag kan fixa.. den är ju helt söndertuggad nu men jag har nog en bild som jag tog innan.

Kommentera

Vad härligt det låter, drömplats helt enkelt!
        Själv ska man ut i natt och jaga öring.

Kommentera

Det är kul med såna där ställen där gäddorna står tätt som fjortisar runt ett stånd plockgodis!

Så nästa modell av flugan får en krok lite längre bak också eller?
          Må vi alla ha ett intressant fiske!

Kommentera

Har funderat lite på o göra en tandemfluga men jag tror nog att det kommer att trassla något grymt.

Kommentera

Det var ingen dålig dag... Grattis...
              There's only a thin line between standing on the shores fishing or looking like a complete idiot...

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
              Startad av Jag, Sture, 2025-02-16, 20:20
              1 svar
              336 visningar
              0 gillar
              Senaste inlägg Okoun
              av Okoun

Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
              0 svar
              134 visningar