Frågor och tankar inom flugfisket - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Frågor och tankar inom flugfisket

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Frågor och tankar inom flugfisket

Har några frågor och funderingar som jag skulle bli tacksam för om det kunde benas ut.

Detta är min första säsong inom flugfiske. I början kändes det viktigt att försöka kasta så långt som möjligt och man tänkte inte så mycket på presentationen av flugan, men nu på senare tid så har jag märkt att det är viktigt att få tafsen någorlunda sträckt mm och inte bara komma långt. Men har en liten fråga om hur man ska ladda spöt bäst.
    Jag fiskar uteslutande i PT pölar med ganska tät vegetation runt om. på vissa ställen är det väl hyfsat fritt 10-12 meter bakom en så man kan kasta någorlunda bra. Men visst ska man väl ha hela linklumpen ute för att ladda spöt bäst ? blir ju oftast svårt för mig när det är så mycket vegetation. Kör för tillfället med en wf lina med 11 m klump. Finns det linor med korta klumpar som man kan ha i dessa situationer ?

Fråga 2:
    Jag har riktigt svårt att kroka regnbågen på torrfluga, börjar bli riktigt frustrerad. Har haft kanon fiske i 2 dagar nu. massor med vak och dom är nära land. riktigt sjukt roligt, farligt roligt. känner att ett missbruk kan börja ta form
    Men jag lyckas aldrig nästan kroka dom. Höll på med en båge i en vik under 30 min. Jag körde med en klinkhammer # 14 och den var upp och tog den minst 10 ggr. men jag lyckades inte kroka den. jag körde med konstens alla regler. jag räknade till 2, sa god save the queen, provade göra mothugg direkt, dra i linan medans man höjer spöt. Nä det funkar inte, satt då på en liten hemknåpad nymf och pang! den satt på första kastet
    Har märkt att det går lite lättare att kroka dom men en muddler eller streaking caddis. nästan som om dom krokar sig själv.
    Jag behöver råd och hjälp om detta.

Fråga 3:
    Jag binder mina egna flugor och har märkt att många av dom går upp och ner eller på sidan i vattnet. Tex jag band en montana nymf på streamer krok 10. förtyngde den med blytråd vid thorax området, men den gick upp och ner. oförtyngda nymfer verkar gå bättre.
    Vad gör jag för fel ?

Tacksam för svar.

Hej!

Jo, det finns ju kort och medel distans linor med 8.5 m klumpar som laddar spöt fort. Guideline Presentation och Vision Vibe 85 är bra sådana linor.

Men att lära sig att roll kasta med ett en hands spö kan ändå vara bra i trängda situationer:

Kan bara tränas på vatten. Gräsmatta, suger fast linan allt för mycket.

Ang. dina bommade fiskar på torr flugor.

Kan bero på att fisken bara var uppe och kikar på flugan. Lätt nyfiken? Ja! Vill ha flugan / flugorna? Nä! Upplevde det samma i dag om inte torrisen hölls i nästan ständig rörelse. Din nymf, tedde sig säkert mer lockande eftersom jag misstänker att de helst sam omkring och plockade godis en bit under ytan. Blir nog ett bättre torr fluge fiske så snart vatten tempen börjar att sjunka under 15 C +

En annan anledning till ett sådant här beteende kan vara att torrflugorna du använde var litet för stora.

3. Litet svårt att svara på. Men kan bero hacket på under sidan av flugan. Det kan få flugan att gå upp och ned. Prova med att klippa bort hacklet där under på en nymf du vet går upp och ned eller på sidan och se om det hjälper? Det viktigaste hacklet på en nymf är de stråna som sticker ut på sidorna. Kan också vara att hacklet du använder är för styvt i stråna?
    Senast ändrad av Jock Scott; 2012-08-27, 09:45.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Hmm. Be någon kunnig i närheten sy dig en kort men tung klump för just den där typen av fiske.
      Ang nymf.. bind nymfen upp och ner och dra ner stjärten en bit på krokböjen, å kommer flugan att fiska rätt, speciellt med förtyngt thorax. Använder till 95% sådana flugor, såeciellt då jag fiskar stor Sik, som har en benägenhet att lossna i fall du krokar i underläppen, men itter stenhårt med överläppskrokning..

Kommentera

Rollkasta är en bra metod men är svårt att få till med wf-lina och "moderna" spön med toppaktion. Man roll/switchkastar mycket längre med ett spö med helaktion och en dt-lina.
        Som Joch säger, troligt att dom bara tittar på flugan. Prova att "röra" lite på flugan så kanske du får en jaktattack.
        A bad days fishing is better than a good day at work.

http://tenkarasverige.blogspot.com/

http://www.salmosalarfishing.se

Kommentera

tack för era grundliga svar. är väl bara ut och fortsätta nöta.

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          156 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X