Lära sig kasta med 2-hands? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Lära sig kasta med 2-hands?

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Lära sig kasta med 2-hands?

Hej

Har införskaffat mig 2-hansutrustning (13 fots) och det vore väl bra att kunna använda den nu också? För något år sedan gick jag en kastkurs (enhands) som jag inte tycker gav så mycket. Då jag inte vill att det skall upprepas undrar jag om någon kan rekommendera en bra intruktör i Göteborg med omnejd? Jag har alltså aldrig kastat med 2-hands och behöver lära mig grunderna.
    Är även tacksam för bra instruction clips också...

Skitfiske

Hej! Det skiljer sig inte mycket från enhands tekniken.

Skillnaden ligger i att man i stället för att hålla i linan med ena handen. Med ett 2 hands spö, så klämmer man den med pekfingret mot spö handtaget och lättar litet på fingret när man skjuter lina. En del säkrar även linan med andra handens pekfinger på det bakre handtaget / fighting butten. Men jag tycker att det räcker med att klämma linan mot handtaget med ena handens pekfinger.

Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-18, 10:21.
    What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Tellis e ju till att rekommendera om du vill ha en bra instruktör www.tellis-flugfiske.se

Kommentera

Hmm, fyfan vad lätt det ser ut för när Göran Andersson gör det, jag kan väl berätta att jag prövat och att det inte går lika smidigt för mig . Som tur var så hade jag ingen flyga på och tafsen är ju inte sig lik längre. Muskelvärk fick jag dock, och ett exel ur led (njaa, nästan )... Får la ge mig ut imon igen och prova kasta längre än de 5 meter jag lyckades med idag.
        Mmmm, har hört talas om Tellis, kostar skjurtan tycker jag (950 SEK) men det kanske lönar sig?

Kommentera

Får du ont, ta du i för mycket.

Kolla in positioner på händerna vid olika fas i kastet.
          Sedan är det viktigt att träna vid vatten för att det göra motstånd på linan, samt att ha något i linändan. Viktigast av allt är dock skydd för ögonen!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av Jimmykay, 2025-05-21, 06:22
          0 svar
          151 visningar
          0 gillar
          Senaste inlägg Jimmykay  
          Arbetar...
          X