"Måsteflugorna" i asken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

"Måsteflugorna" i asken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• "Måsteflugorna" i asken

Jag har under den senaste tiden insett att jag använder max 50% av de flugorna jag har med mej i flugasken. Efter många års flugfiske har man liksom fått sina favoriter som man tror stenhårt på och jag kan lätt fiska samma fluga i timtal utan att fundera på att byta. Nappar det inte byter jag plats, taktik eller fiskedjup men fortsätter ofta med samma mönster.

Blev lite inspirerad av Jock Scott som i en annan tråd redogör för hur han använder ett fåtal mönster med vad det verkar som ganska stor framgång

Inför nästa säsong tänker jag att jag kanske ska ha ett 10-tal mönster endast, men de flesta kommer jag ha i 2-3 storlekar och när det gäller nymfer, med olika grader av förtyngning.

Tänkte att det vore kul om flera kunde visa upp sina "måste"flugor och kanske berätta hur de bäst fiskas.

Själv fiskar jag mest och helst i strömmande vatten efter Harr och Öring, alltid med flytlina och ibland med sjunktafs. Då och då fiskar jag även regnbåge i stilla vatten.

Här kommer bilder på de flugor jag tror stenhårt på och fiskar med framgång:

Click image for larger version

Name:	caddis.jpg
Views:	1
Size:	316,4 KB
ID:	1812404Click image for larger version

Name:	caddis2.jpg
Size:	307,5 KB
ID:	1812405Click image for larger version

Name:	cdc puppa.jpg
Size:	285,0 KB
ID:	1812406Click image for larger version

Name:	flymf.jpg
Size:	292,9 KB
ID:	1812407Click image for larger version

Name:	kläckare.jpg
Size:	276,5 KB
ID:	1812408Click image for larger version

Name:	caddis puppa.jpg
Size:	291,9 KB
ID:	1812409Click image for larger version

Name:	mygga.jpg
Size:	363,2 KB
ID:	1812410Click image for larger version

Name:	parachute.jpg
Size:	246,0 KB
ID:	1812411Click image for larger version

Name:	puppa.jpg
Size:	285,6 KB
ID:	1812412Click image for larger version

Name:	red tag.jpg
Size:	307,5 KB
ID:	1812413Click image for larger version

Name:	tjeck.jpg
Size:	297,9 KB
ID:	1812414
    Senast ändrad av M.L; 2012-09-20, 17:40.

Jag åker ingenstans utan haröra med guldskalle. Det är nästan fusk att fiska med den flugan. Har man inte kännt nåt på den flugan under en dags fiske är det antagligen tomt på fisk i vattnet.
    Hellre harr före öring, alla dagar i veckan!

Kommentera

Aldrig någon fluga jag åker utan. Jag släpar med mig hela arsenalen när jag drar iväg och fiskar
      Men en som jag gillar riktigt mycket är mina egenbunda zonkers med tratt.
      Click image for larger version

Name:	DSCN9711.jpg
Size:	981,6 KB
ID:	1764629

Brukar köra med trattflugan i både sjö och ström. I sjöar kör jag den mycket från flytring och på 2 sätt. Ett sätt är att jag kör med sjunklina och trollar flugan efter flytringen. Riktigt effektivt. Andra sättet som funkat bra är att köra med flytlina och dra hem flugan med spöt i armhålan och med båda händerna så att flugan simmar precis under ytan och skapar en liten våg (detta funkar bäst vindstilla dagar).
      "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
      https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

Ursprungligen postat av Flugtoken Visa inlägg
        Aldrig någon fluga jag åker utan. Jag släpar med mig hela arsenalen när jag drar iväg och fiskar
        Men en som jag gillar riktigt mycket är mina egenbunda zonkers med tratt.
        [ATTACH=CONFIG]45586[/ATTACH]

Brukar köra med trattflugan i både sjö och ström. I sjöar kör jag den mycket från flytring och på 2 sätt. Ett sätt är att jag kör med sjunklina och trollar flugan efter flytringen. Riktigt effektivt. Andra sättet som funkat bra är att köra med flytlina och dra hem flugan med spöt i armhålan och med båda händerna så att flugan simmar precis under ytan och skapar en liten våg (detta funkar bäst vindstilla dagar).

interesant fluga! har du möjligen bindbeskrivning ?

Kommentera

Intressant att det redan är två av er som nämner haröra som en favorit. Den binds i rätt många varianter, en snabb googling visar en uppsjö...
          Vore kul att se hur era ser ut

Kommentera

Binder min variant med det creme' färgade Har håret från ansiktet till bak kroppen. Och förstås med oval, tunn guld ribb. Till bröstet, tar jag håret från den mörkare delen av Har masken ( ansiktet) för att få litet kontrast verkan på flugan. Och med en vingsäck av en liten strimla från Fasan hönans ving penna. http://webshop.flugbindning.com/Fjad...ingpennor.html Förtyngning = Tunn bly tråd eller 1.8 mm koppar tråd under bröst materialet.

Mabo? Har du testat torrflugan, Har örat? Den är ganska grym. Är ju i stort sett bara en Haröre nymf av litet tunnare sort med ett brunt parashute hackle och en vit antron eller poly garn vinge.
            Senast ändrad av Jock Scott; 2012-09-21, 20:42.
            What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Ursprungligen postat av fadexer Visa inlägg
              interesant fluga! har du möjligen bindbeskrivning ?
              Krok: Alla streamer-krokar med rakt öga runt #8 fungerar bra
              Tråd: Spelar ingen roll
              Kropp: Vit Crystal chenille eller Ice dub
              Rib: Koppartråd
              Vinge: Vit Zonker remsa
              Hackel: Hår från zonker remsa
              Huvud: MP Magic head

1. Trä på en MP Magic head och fäst in den

2. Bind in koppartråden i början av krokböjen

3. Bind in en bit Crystal chenille eller gör en dubbning ögla med lite Ice dub i och spinn.

4. Linda kroppen fram mot krokögat. Men lämna lite utrymme för hacklet.

5. Bind in Zonker remsan som rygg

6. Ribba fast remsan med koppartråden och bind in bakom krokaögat.

7. Gör nu en dubbing ögla, klipp av hår från en zonker remsa, placera det i öglan och snurra

8. Linda hacklet och avsluta flugan.
              "A bad day of fishing is still better than a good day at work"

SweCam Fishing:
              https://www.youtube.com/user/fisherman993

Kommentera

tack för receptet !

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
                29 svar
                3 230 visningar
                0 gillar
                Senaste inlägg s1lvertungas  
                Arbetar...
                X