Fluga strömmen Stockholm - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Fluga strömmen Stockholm

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Fluga strömmen Stockholm

Tjo!
    Nu när mina 2h grejer har anlänt blir det snart en tur ned till den Kungliga Hufvudstadens ström för lite flugsläng, och jag tänkte se vad det finns för tips att tillgå? Flugor, sjunklina eller räcker sjunktafs? Var ska jag stå, funderar på Strömsborg eller vada vid parterren. Det är en jefla massa sjögräs vid parterren, kan man undvika det på något sätt?
    Alla tips välkomna!

Skitfiske

Jag skulle nog säga att vada vid strömsborg kan vara något. Har inte gjort det själv men vada bara ut utanför gräset så kanske du kan få hyfsat fritt bakom dig dessutom.

Kommentera

Du bör ha en sjunk lina. Det är ju rätt bra fart på strömmen där på sina ställen. Och fisk liknande flugor typ Thunder Creek, bundna på lax krok http://www.nsfa-adventures.com/STEP_..._STREAMERS.htm är en hit. Finns ju en hel del små fisk såsom Nors och Löja där. Så flugor med vitt hackle eller buk hår + silver kropp och vit vinge med några mörkare strån högst upp på vingen kan du testa med. Gärna med ögon också. På våren kan du köra med färg gladare och större flug varianter. Typ 3 tums tuber exempelvis.

Glöm heller inte de svarta eller mörka flugorna för skymnings, natt och grynings fisket. Kan gärna ha något litet gult, orange eller rött inslag också.
      Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-12, 09:48.
      What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Har en hoover/intermediate som enligt säljaren funkar riktigt bra med spöt, kan det vara något att testa? Strömmen utanför Strömsborg är ju lite sävligare än nere runt Helgeandsholmen, så det kanske räcker med intermediate?

Kommentera

Det är bara att testa och se? Funkar det inte som du vill? Så har du ju alltid Dan Tackel snörena att tillgå.
          Senast ändrad av Jock Scott; 2012-10-13, 19:01.
          What a tourist terms a plague of insects, the fly fisher calls a great hatch.

Kommentera

Jag tror frugan kastar ut mig om jag beställer mer fiskegrejer....

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
            Startad av fiskaren!, 2010-02-26, 20:27
            29 svar
            3 276 visningar
            0 gillar
            Senaste inlägg s1lvertungas  
            Arbetar...
            X